Friday, 12 December 2014

ALFALFA WAKTU HAMIL

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera
Alhamdulillah, dapat menulis perihal alfalfa kali ini. Alfalfa terkenal sebagai "Father of All Food". Raja segala makanan.
Secara umumnya, ramai yang mengetahui Alfalfa tidak sesuai untuk ibu hamil. Rata-ratanya mengatakan ianya "panas". Dan kurang sesuai untuk ibu hamil.
Ada 2 Bahan yang agak "bahaya" yang terdapat di dalam alfalfa yang menjadikan ianya "panas" untuk ibu hamil.

1. KANDUNGAN BAHAN AKTIF SAPONIN
Di dalam alfalfa, saponins adalah dianggap "kunci" estrogen di dalam badan. Ianya berfungsi untuk mengimbangi kekurangan estrogen di dalam badan. Ya, Estrogen adalah hormon yang banyak di dalam tubuh wanita. Tapi, lelaki juga perlukan alfalfa..Dan, anda jangan risau..hormon estrogen tidak akan meningkat di dalam tubuh lelaki jika mengambil alfalfa. Alfalfa akan mengimbangi tahap estrogen dalam tubuh. Mudahnya, ia berfungsi macam "pengimbang".
Umumnya, kita tahu pertukaran hormon ibu hamil sukat dijangka. Kehadiran saponin yang aktif di dalam alfalfa inilah yang dirisaukan akan mengimbangi hormln estrogen di dalam tubuh ibu ke tahap normal.Ya, normal seperti wanita biasa. Dan ini mungkin mendatangkan bahaya. Hormon wanita hamil tidak sama seperti wanita tidak hamil. Dan perlu diingat, alfalfa tidak ada "sensor" untuk mengenalpasti samada tubuh wanita itu hamil atau tidak. Kerana itu, alfalfa tidak digalakkan semasa hamil.

2. KANDUNGAN CANAVANINE
Canavanine, adalah sejenis acid amino yang pelik ( unusual acid amino) di dalam alfalfa.
Kandungan Canavanine terdapat dalam akar dan juga pucuk alfalfa. Tetapi, kandungannya sedikit dan mungkin tiada langsung di dalam daun alfalfa yang sudah matang atau "tua".
Canavanine agak bahaya untuk pesakit lupus dan juga pesakit autoimmune. Ianya boleh mengakibatkan serangan kepada pesakit semakin aktif disebabkan kehadiran canavanine.
Ringkasannya, Saponin dan juga Canavanin yaang terdapat di dalam alfalfa kurang sesuai untuk ibu hamil.
Terima kasih kerana sudi membaca entri kali ini. Kepada pembaca yang ingin menambah kenalan, bertukar pandangan, boleh hubungi saya di laman sosial berikut:-

FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Call/SMS/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Posted via Blogaway

Monday, 8 December 2014

SAYANGI SUAMI

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Di pagi Isnin yang ceria ni..Ju nak share sesuatu pasal perihal Encik Suami...hehe...=)

Datangnya idea nak menulis ni..bila tengok rakaman Che Ta & Zain masa Che Ta sebelum bersalin. Salah satu yanh bestnya..bila Che Ta cakap " Bila I tengok perut Zain dah nak naik sama naik dengan perut I, I suruh dia pergi gym...ye la...tak elok la..untuk kesihatan dia kan..."


So positive and caring...kenapa Ju fikir macam tu...?? Ini sebab Ju kata dia positive dan caring


1. Perut yang buncit, petanda awal penyakit

2. Walaupun usia Zain lebih muda, Che Ta concern pasal imej dan kesihatan suaminya

3. Biasanya orang akan kata, suami yang lebih muda ni..Isteri jadi kuat cemburu...takut orang lain terpikat. Biar suaminya buncit pon takpe, takde yang minat...(Ini kebiasaan Ju dengar...bukan semua orang macam tu tau...) Tapi, positifnya fikiran dia, lebih meletakkan kesihatan yang lebih utama berbanding emosi.
Bila Ju fikir pulak, ape yang aku buat...supaya perut suami yang dah mula nak membulat tu..jadi kempissss...?? Suami ku jarang nak ke gym..suka makan daging...sayur kurang..buah pon kurang...huhu...^_^


Jadi..Ju pilih supplement insyaaAllah membantu...memandangkan...dari mula kawen lagi...suami Ju selalu sembelit...kadang-kadang sampai pedih perut...acid dah naik gamaknya...


HERBLAX YANG AWESOME

Ju memang suruh asben Ju ambik...selang sehari..Alhamdulillah....tak sampai habis sebotol pon...sembelit nya dah tak lagi macam dulu....bila dia kata nak ke toilet nak kencing...mesti lama...tak sekejap..bila datang balik...dia kata...tadi buang air besar sekali....mudah je membuang...tak la macam dulu-dulu...bukan main lama dalam toilet...rasa nak membuang sangat...tapi tak keluar pon "khazanah" dalam perut tu....huhu...^__^


APA KHASIAT HERBLAX
1. Mengandungi 9 jenis herba yang  berfungsi untuk pembersihan usus
2. Membantu melembutkan sisa perut supaya memudahkan untuk membuang
3. Sisa lemak, sisa yang sudah lama dalam usus akan dibuang
4. Sistem pencernaan akan lebih baik dan pembiakan kuma  tak baik dalam usus akan berkurang
5. Usus yang bersih akan mengoptimumkan penyerapan zat makanan pada tubuh.

Alhamdulillah, memang Herblax sangat memberi kesan positif pada suami...Bukan suami je...Ju pon sama...
Bila usia makin meningkat, sistem penghadaman pon makin lemah...jadi..penyakit sembelit ni...memang mudah sangat nak menyerang..Jadi, CEGAH sebelum PARAH...!!!
Ok, setakat ni sahaja sharing Ju pasal Sayang Suami dan Kisah Herblax...nanti kita jumpa di entry yang lain...^__^

Kalau nak contact Ju..untuk produk Shaklee..atau nak menambah kenalan, bertukar pandangan....sila-silalah contact yer....^_^


Sms/ Call/ WhatssApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )


Posted via Blogaway

Popular Posts