Wednesday, 11 February 2015

KUATKAN TULANG YANG RAPUH

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera..

Alhamdulillah kelmarin Ju jadi Cikgu Shairng Kelas mengenai Kalsium. Sebelum nak jadi pembentang alam maya ni...perlua jugak buat research awal pasal kalsium. Dan tak lupa jugak produk Kalsium Glemer Shaklee ni...ape lagi kalau bukan OSTEMATRIX ..

Kalsium sangat diperlukan oleh tulang belulang dan gigi. Kalau gigi reput dan rongak...kan dah kurang cunnnn..hihi..Sebenarnya, ramai juga yang masih kurang perasan yang sebenarnya kalsium sangat penting untuk penghantaran mesej dari saraf ke otot tubuh.



KALSIUM CEPAT HILANG DARI BADAN

Kalsium akan menyusut dari tulang melalui pelbagai cara. Antaranya:

  1. kulit
  2. kuku
  3. peluh
  4. urin
  5. rambut
  6. penyusuan
  7. mengandung
Ini antara sebahagian faktor kehilangan kalsium dari badan. 99% Kalsium adalah terdapat dalam tulang dan juga gigi. Tempat lain....saaaaaangat la kurang. Tapi, penyusutan kalsium banyak la pulak..Badan tak boleh hasilkan kalsium. Jadi, pengambilan makanan tinggi kalsium ni....sangat-sangatla penting dan kene ambil setiap hari. Bukan makan apa yang suka saje...tak kira la..tinggi kalsium ke tidak.......Jangan amalkan tabiat ni...


PENGAMBILAN KALSIUM


Ini ringkasan je yer.

Perempuan
  • 50 tahun ke bawah - 1000mg/sehari
  • 50 tahun ke atas - 1200mg/sehari
Lelaki
  • 70 tahun ke bawah - 1000mg/ sehari
  • 70 tahun ke atas - 1200mg/ sehari


Dalam Makanan, memang banyak boleh dapatkan kalsium. Contohnya makanan tenusu, yogurt, cheese sayuran hijau, susu soya, cereals, roti, snek dan banyak lagi.


kepada penggemar sayuran, boleh rujuk kat sini..banyak pilihan makanan tinggi kalsium



CUKUPKAH KALSIUM ANDA ???


Kalau nak dikira, pelbagai cara kalsium akan berkurang dari pemakanan yang kita ambil. Dan bukan sesuatu yang mudah utnuk mengira jumlah kalsium dalam makanan yang diambil. Jadi, pengambilan supplement sangat penting, tambah-tambah lagi kepada yang "ALERGIK SUSU"..Susu paling banyak kandungan kalsium. Kepada yang "bermasalah" bab susu ni, boleh sangat ambil tablet kalsium Ostematrix Shaklee.


KENAPA OSTEMATRIX


1. Kandungan Kalsium di dalam tablet Ostematrix adalah jenis Calcium Carbonat (sumber Kalsium UTAMA). Jika dibandingkan dengan tablet kalsium jenis lain, penggunaan Calcium Carbonat (CaCO3) lebih selamat kerana penyerapan kalsium perlu dengan ada makanan lain. Tetapi, lain hal dengan CaCO3. Kerana tanpa ada makanan lain pun ianya dapat diserap dengan baik ke tulang tanpa memberi kesan negatif pada usus perut.


2. Kehadiran Vitamin D (Cholecalciferol) -Vitamin D adalah sangat penting dalam membantu penyerapan kalsium ke tulang. Tanpa Vitamin , potensi Calcium untuk mendap ke usus adalah sangat tinggi. Kalsium bersifat sebegitu. Ianya cepat mendap.  Dan, kesan yang lebih besar adalah SAKIT BATU KARANG !!!!


3. Magnesium (Mg) - tugas Mg adalah untuk menggalakkan rembesan enzim di perut untuk tujuan pencernaan. Segala sisa-sisa di perut akan dikeluarkan melalui usus besar sebagai najis. 


Ostematrik masuk  --> VIT D bawa kalsium ---> Mg bawa sisa Calsium ke usus besar untuk dibuang
dalam usus kecil           ke tulang utk diserap 


ini ringkasan proses Ostematrix bertindak dalam badan.




okeh, setakat ini tulisan Ju untuk hari ini mengenai Kalsium & Ostematrix Shaklee... Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Popular Posts