CEASAREAN : SHAKLEE MEMBANTU



BERSALIN

BERSALIN : KAEDAH PEMBEDAHAN
Kebanyakan wanita memang ingin bersalin normal. Perkataan BEDAH tu macam mimpi ngeri kot !!! Saya pon same..hehe..masa doktor decide bedah sebab dah bermacam cara dia cuba tak berhasil..menangis gak le..sebabnye...MEMANG TAKNAK KENE BEDAH !!! Tapi, sebagai hambaNya, DIA penentu terbaik..yang penting POSITIVE & REDHA dengan ketentuanNya..Alhamdulillah, saya bersalin di Pusat Rawatan Islam Az Zahrah, Bandar Baru Bangi...hospital swasta..so, memang dapat layanan yang BEST..saya tak tahu macam mana dengan hospital gomen yer...takde experience..


EPISOD BERPANTANG 

1. DI WAD HOSPITAL

Jadual Makan Wad
Pagi- Nurse hantar sepaket VICO, Sarapan pagi
Tghari - Lunch Nasi Bubur ( Saya request) + menu lain
Minum Petang - Sepaket VICO, Kuih muih
Dinner - Nasi bubur

2. PULANG KE RUMAH KELUARGA 

2 hari lepas bedah, saya boleh keluar..Yeay !!! Sonooookk sangat..Tak suka dok kat wad..Sejuk aircond tu..rasa mcm kembang pulak badan. Bermula la episod berpantang.. Actually, saya memang bawa ESP & Ostematrik masa nak masuk wad. Sebelum kene induce lagi dah minum ESP..memang mengenyangkan..xde rase lapr..kadang2 makanan Nurse bagi...saya soh hasben makan..kenyang..tak leh nak masuk dah...

Saya memang consume Set Hamil Shaklee. Ni list nyer


  1. ESP- Energy Soy Protein
  2. Vitalea - Multivitamin
  3. BComplex - Vitamin B cukup dengan Asid Folik
  4. Ostematrik - Kalsium Magnesium Tablet
  5. Vitamin C Chew 100mg - masa ni stok SR Vitamin C xde lagi


SET BERPANTANG SAYA BERSAMA SHAKLEE

Untuk Husband - Alfalfa, Vitamin E & Zink Complex ( dia makan sekali sekala jer..huhu..)

Jadi, bila dah bersalin..saya yang consume set untuk my husband tu..Serius, memang tak banyak pun kluar bajet nak berpantang..sebab, bila consume SET HAMIL SHAKLEE, badan kita dah adapt dengan supplement tu semua, so bila berpantang...memang best..teruskan je TANPA RAGU-RAGU !!!

So, bila dah balik rumah..malam tu baby takmo tido..sebab dia LAPAR !!! Susu yang keluar cuma kolostrum..dia dah diberi susu FM masa kt hospital sebab saya bedah...so nurse dah bg awal2 lagi....Ni yang xbest..nak wat cemana kan..tak leh nak control..:)

Hari ke 3..Alhamdulillah..ade susu !! Siap warna kekuningan lagi...Mak cakap..ni bagus..susu ni banyak khasiat..Pam susu..sebab baby Taufiq saya tak pandai menyusu direct..KELIRU PUTING kata Nurse..hehe..jadi, saya ajar dia slow2..kadang2 pujuk untuk BF direct pada ibu..

Entri ni, saya nak share pasal tips berpantang ceasarean saye...


10 TIPS PANTANG BERSALIN BEDAH 

1. Saya ambik SET HAMIL SHAKLEE, terus saya consume dlm pantang..BEST !!

Alfalfa - saya ambil sebulan selepas bersalin, sebab saya nak pastikan jaundice baby betul2 clear..Clear sampai warna kuning kat mata tu clear..Walaupun dah 2 minggu baby dah ok, tapi saya masih belum yakin nak consume Alfalfa..hehe..

2.
BENGKUNG - ramai yg xtau sbnrnye ble pakai bengkung, cuma..peringkat awal, luka bedah belum baik sepenuhnye, bengkung pakai longgar je bhgn bedah tu..dah kurang sakit, baru pakai ketat.Perut lebih kemas.

~ Saya pakai bengkung moden. Yang ikat tu..so, bhgn yang kene belah tu, ikat longgar je peringkat awal.
CADANGAN BENGKUNG YANG SESUAI UNTUK BERSALIN CZER


3. BERTUNGKU - tungkulah macam biasa org bersalin, tang perut jgn kacau

~ Yang ni saya lompat2 sebab malas..hehe.. (Jangan tiru yer mommy semua...)

4. SEMBELIT - masalah biasa pantang. OSTEMATRIK sgt membantu MUDAHKAN PELAWASAN.

~ Peringkat awal, saya minum ubat dari hospital. Nama dia Duphalau. Cecair yang manis, memang senang jer nak membuang. Lepas dah habis Duphalau, saya terus consume Ostematrik.

5. SAKIT PINGGANG TEMPAT BIUS - bhgn suntik bius, OSTEMATRIK membantu kurangkan sengal bius tu

~ Bahangian ni memang sengal tak hengat !!!! Mula2 tak pasti kenapa. Bila tanya Bidan Hajah Parmi yang urut saya tu, dia cakap kat situ memang sengal..lambat sikit baik sebab tu kawasan kene cucuk ubat bius..A'ah..baru teringat..kih kih kih...

6. Luka dalaman & luaran bedah - Zinc Complex + Ikan haruan + pati haruan

~ Dalam tempoh nak baik tu, terasa macam ade bende yang gigit2 bhgn dalam perut tu...Especially dukung Si Taufiq yang bambam...

7. MENU MAKANAN - Saya makan bubur nasi. sekali sekala mkn nasi.

~ Menu biasa : bubur nasi + sayur campur (sawi pahit + halia + bawang putih banyak + lobak putih ) + ikan ( goreng/bakar/kukus)..Daging kdang2 jer ambik pd kuantiti yang sedikit

8. PROTEIN - banyak makan ikan sebab kaya Omega3 & Minum air ESP sebab ni high protein, penting utk bg tenaga & tingkatkan metabolisme badan
~ saya Suggest mommy semua ambik OmegaGuard Shaklee, sebab memang bagus. Masa ni saya tak consume OmegaGuard, sebab $$$ kureng...hehe...


9. Air Kunyit - Ini bagus. Sebab dia tinggi antioksida mcm Vitamin C & E

~ Resepi : Kunyit hidup kisar + halia + madu sikit + air asam jawa @ asam keping...Bajet air ~ 250mL (Secawan)
Nak minum, tutup hidung dulu..then dgn satu nafas je telan air tu..Kalau tak tutup hidung...fuh..!!!!

10. Alfalfa - Milk booster, tingkatkan metabolisme, bantu kecutkan rahim, kurangkan alergi ( sy ade alergi effect ubat bius)

~ Saya ade resdung. Healing crisis bila ambik alfalfa ni..saya jadi selalu bersin..Alfalfa detox tubuh saya..pastu saya stop kejap, sebab sakit perut bila asyik bersin. Perut dah tak sakit, sambung balik consume..Memang best, terasa B***** cepat jer full...Ohsem betul !!!

Alhamdulillah...sebulan baby saya dah 5kg. saya boleh mandikan sdri angkat dia..Lepas 44hari pantang, cergas & bertenaga. Luka dalam perut pon xterasa sakit lagi..Syukur..


## Mode : baby skrg dah 2 bulan, berat dah 6 kg !!! DEBAB !!!

Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..