TIADA LAGI DERITA SI KENCING MANIS

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Alhamdulillah, dapat menaip lagi di awal pagi begini. Di saat anak diulit tidur yang lena di dalam kamar yang sunyi dan suram...cukup membuatkan minda bergerak sepantas kilat memuntahkan segala larva idea untuk semua pembaca...haishhhh....ala-ala sasterawan la pulak..hihi...

Hari ini..Ju nak bercerita dan berkongsi mengenai kencing manis. Secara umumnya, ramai yang agak takut dan merasakan penyakit kencing manis disebabkan banyak makan makanan bergula. Tapi, jangan pelik...masih ramai yang menjadi "penderita" penyakit ini walaupun kurang mengambil makanan "manis" dalam diet harian.

Dalam ruangan kali ini, Ju lebih tumpukan kepada Diabetes Type 2. Banyak punca penyakit diabetes.

Antaranya :

1. Pemakanan tak seimbang ( air bikarbonat, pengambilan makanan laut, makanan segera dll)
2. Obesiti
3. Kurang senaman fizikal
4. Stress
5. Penambilan ubat-ubatan dan supplemen yang salah
6. Badan tinggi toksin dan juga urik asid

Ini adalah  ringkasan dari pembacaan Ju sahaja. Mungkin ada lagi info yang belum tahu dan juga terlepas pandang.

Shaklee adalah syarikat nutrisi dan membantu meningkatkakn taraf kesihatan tubuh badan melalui kaedah nutrisi. Ada pelbagai kaedah untuk merawat penyakit ini. Dan Ju akan lebih fokus kepada kelebihan dan kekuatan nutrisi makanan dan pengambilan makanan tambahan ( supplement ) untuk membantu kita menjaga tubuh dan menigkatkan tahap kesihatan kita bersama.


1. PEMAKANAN TIDAK SEIMBANG

Image result for diet
Saya fokus kepada budaya masyarakat Malaysia. Malaysia memang kaya dengan pelbagai jenis tanam-tanaman dan juga tidak kurang hebatnya dengan gelaran "syurga makanan". Pelbagai budaya dan corak pemakanan membuatkan rakyat Malaysia memang "sakit banyak sebab makanan".


Pengambilan sayuran dan juga buahan yang kurang di kalangan rakyat Malaysia berbanding karbohidrat dan juga protein. Lambakan makanan segera yang berkonsepkan "drive thru" yang menjadi tumpuan anak muda dan golongan ibubapa yang sibuk dengan urusan kerja menjadikan kanak-kanak sudah dibiasakan disuap dengan makanan segera yang cukup "enak" dan mudah didapati.

Image result for junk food
 

Khidmat penghantaran ke rumah, pilihan makanan yang banyak cukup membuatkan rakyat Malaysia cukup "mewah" dengan makanan "segera yang sedap". Budaya ini bukan sahaja menular di kalangan anak muda, malah golongan "warga emas" juga turut terkena "tempiasnya" malah mereka juga turut "berselera" dengan revolusi makanan moden.


2. OBESITI

Ibu bapa menternak "gergasi" di dalam rumah yang dianggap cukup baik kerana "bagi anak cukup makan" sudah menjadi satu kebiasaan di zaman ini. Bukan sesuatu yang pelik bila ditanya "Dik, berapa umur....jawabnya 8 tahun...tetapi saiz tubuh mereka menggambarkan mereka sudah berumur 10 hingga ke 12 tahun...".....OVERWEIGHT !!!!
 
Image result for obesiti

Obesiti bukan sahaja di kalangan dewasa, malah kanak-kanak juga turut mendapat penangan "kehebatan makanan cepat" zaman kini. Bukan sesuatu yang pelik apabila ramai kanak-kanak yang sudah menjadi penghidap diabetes Type 2 di usia sebegini. HEBATKAH KITA  ????

"Jom lepak mamak.." adalah sesuatu yang sinonim di kalangan orang muda...tak kira lelaki atau wanita. Restoren dijadikan tempat untuk perbincangan, sumber "internet free"...teh tarik kaw kaw memang sudah menjadi pilihan kerana rasa yang "ummmph" pada tekak yang menerima. Tambahan pula dengan pengunaan MSG yang bisa membuatkan dendrite berada dalam keterujaan sehingga akhirnya "mati" menjadi "kemestian" bagi peniaga untuk memenuhi selera pelanggan..."Nanti kalau tak bubuh MSG...tak sedap..orang komplen pulak..!!"  Salah satu "tuntutan pelanggan" yang harus dipatuhi demi perniagaan yang dibina.



3. AKTIVITI SENAMAN UNTUK SIHAT

Ruang sudah ada..idea pon banyak...zumba, chicken dance, aerobik, tai chi...banyak lagi lah...tak kurang pula lagi dengan gym, taman rekreasi yang menyediakan tempat untuk bersenam dan riadah bersama keluarga....kurang menjadi pilihan masyarakat untuk kembali pada gaya hidup aktif. Hari bekerja..hanya otak yang diguna sepenuhnya..tetapi badan berehat di kerusi empuk menghadap komputer adalah sangat-sangat 'membahayakan' kehidupan " masa tua " anda.

Image result for maskulin

Bayangkan...bagaimanakah masa tua kita nanti..??? Gelaran Abang Sado yang menjadi tumpuan jejaka arjuna yang ingin tampil dengan susuk tubuh yang berketul-ketul..fit dan juga tampil sihat bergaya juga kurang menarik perhatian para jejaka untuk memilih gaya hidup sihat....

Gelaran..."buncit itu penyayang"sudah menjadi kebiasaan kepada para isteri untuk merasa selesa dengan perubahan fizikal suami mereka apabila sudha lama berkahwin...

Image result for buncit itu seksi

Semakin tinggi usia..semakin banyak lah lemak terpendanm (Lemak visceral) dalam tubuh. Tambahan pula dengan sisa kerak di usus yang semkin menimbun. Sebab tu lah semakin "mancung" perut suami anda semua !!! Nak tau tips CUCI perut...KLIK je kat SINI ...Pastikan cuci usus selalu...dan tahap kolesterol tubuh berda pada tahap yang diperlukan badan..OK !!


VIVIX

Bukan sedikit, malah ramai yang memilih Vivix untuk membantu tahap kesihatan ibubapa terutama sekali yang sudah menderita kencing manis. Lebih mudah kerana pengambilan yang mudah diingat dan 'rasa' yang sedap.

Vivix dengan rasa anggur asli..lebih pekat dan membuatkan si pemakan merasa "bukan makan ubat". Kita sedia maklum bahawa ubat yang dibekalkan dari klinik dan juga hospital kebiasaannya perlu "ditelan" dengan saiz yang besar...dan tidak kurang juga dengan rasa yang "pahit". Tambahan pula, pengambilan yang kerap dengan tempoh masa tertentu kadangkala membuatkan orang tua kita "lupa" dan "buat-buat lupa" untuk makan ubat.

Berbeza dengan pengambilan Vivix Shaklee, hanya sesudu sebelum tidur dan juga di awal pagi. Tiada lagi lepas lunch, ubat itu..lepas 4 jam ubat ini..lepas dinner ubat lain pula..... Secara logiknya, seperti anda perlukan seorang "jururawat: untuk memastikan pengmbilan ubat untuk mak ayah di kampung terjaga.


BAGAIMANA VIVIX SANGAT MEMBANTU

Vivix mengandungi resveratrol dan juga polyphenol yang tinggi. Ekstrak dari anggur muscadine, purple carrot, elderberry dan polygonum puspidatum yang ternyata membuatkan anda terasa begitu hebat ciptaan Allah yang menganugerahkan kepada kita tumbuhan yang sangat memberi impak yang bagus pada kesihatan tubuh. anda boleh klik di SINI untuk mengetahui kelebihan Vivix membantu pesakit kencng manis.

Kandungan antioksidan dalam Vivix Shaklee sangat diperlukan bagi "membersihkan" semula bdan dari segala keladak. Buka setakat keladak ni dalam perut je...tetapi keladak seluruh badan.


Apa itu "keladak" dalam badan..???

Mudahnya Ju membuat gambaran sebegini. Sel kita selalu terdedah kepada radikal bebas yang merosakkan sel, mematikan sel dan tak kurang juga yang mengubah sel menjadi mutan..dan akhirnya terbentuk lah sel kanser. Owhhhhhh....bila dengar je kanser...semuanya jadi takut..!!! Tapi, bila kita berbincang soal punca yang membawa kepada jadinyasel itu...mudahnya mengambil jalan fikiran sebegini.."ala...kalau semuanya nak kawal..makn itu tak boleh..makan ini tak boleh...susahlah..."

Islam mengajar kita erti KESEDERHANAAN.....Bukan menghakang..kerana keinginan makan itu ini adalah fitrah semulajadi manusia..betul tak..?? Jadi, pilihla keserhanaan..dan nikmatilah segala jenis makanan yang halal di muka bumi ini...dan jangan lupa juga pada makanan yang membantu menyihatkan....kerana itu...saya cadangkan VIVIX SHAKLEE.......

Ianya sangat menyihatkan...memudahkan..malah mampu menjadikan anda rasa lebih yakin dengan penampilan kulit yang lebih bersih, halus dan bertenaga..!!!

Image result for vivix
Ingin tampak lebih muda dari usia sebenar anda ??? Vivix pilihan terbaik....jangan biarkan derita Diabetes membayangi kehidupan anda....

Anda boleh hidup lebih ceria..lebih sihat..lebih yakin...dan pastinya lebih awet muda....kerana itu PILIHAN ANDA.....Jom telan Vivix...Yeaahhhh !!!

okeh, setakat ini tulisan Ju untuk hari ini mengenai penyakit diabetes dan juga Vivix... Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..