BONUS BAGI MAKANAN PADA OTAK

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Alhamdulillah, syukur dengan segala pemberian ALLAH pada hari ini.

Yang membezakan antara semua makhluk Allah di muka bumi ini ialah manusia diberi akal untuk berfikir. Dari segi fisiologi pula, otak umpama ''CPU''. Kalau komputer, CPU memproses semua data. Jadi, otak yang berfungsi sebagai ''processor'' semua input.

Neuron badan akan hantar signal kepada otak.  Jika otak ''kurang sihat'' pastinya lambat sistem pemprosesan akan berlaku. Jadi, makin lambat juga arahan kepada tindakan yang akan dibuat oleh anggota tubuh badan.

Pernah tak, ada masa kita akan merasa keadaan cepat lupa, lambat ''pick up'', kurang fokus dan juga bermacam-macam hal berkenaan dengan otak yang berfikir.

Dalam hal sebegini, ada kemungkinan otak sudah kurang nutrisi. Jika diperhatikan iklan susu formula di kaca televisyen, pelbagai iklan mengenai kelebihan susu formula dan penekanan yang paling ialahnutrisi susu. Nutrisi yang dapat mempercepatkan perhubungan sel sel otak hinggakan ibubapa sering mengatakan sel sel otak anak sedang berhubung di kala anak gembira bermain dan ''mengemaskan'' rumah.

Itu kanak-kanak, bagaimana dengan orang dewasa. Sama sahaja sebenarnya. Orang dewasa juga perlukan nutrisi otak agar sel-sel otak berhubung.


Ju lebih gemar memilih OMEGAGUARD SHAKLEE. Sangat tinggi kandungan OMEGA-3, EPA dan DHA. Itu lah nutrisi terpenting untuk otak. Pengambilan makanan seharian juga penting. Dan, yang sangat-sangat UTAMA, jangan letak MSG atau ajinomoto. Perasa sebegini banyak melumpuhkan fungsi dendrites dan akhirnya membuatkan dendrites mati.


Makanan yang kaya dengan omega yang paling Ju gemari ialah ikan. Antara ''ikan kampung'' yang Ju paling suka ialah puyu dan sepat. Memang enak. Ikan haruan juga tak ketinggalan. Ikan haruan adalah antara ''ikan darat'' yang tinggi kandungan OMEGA di dalamnya.

Image result for omega guard shaklee

Bonus...memang BONUS BESAR jika amalkan Pengambilan Omega. Percaya atau tidak, omega sangat berkesan dalam mengawal kolesterol dan juga pemb8akaran '' lemak jahat'' atau LDL dalam badan. BONUS BESAR bukan...???


Jadi, buat pilihan yang baik untuk makanan otak anda. Ju memang gemarkan ikan yang kaya omega ditambah lahi dengan makanan tambahan OmegaGuard. Pada anda semua, bagaimana...? Jom kita berkongsi....

Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376


Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..