DARAH RENDAH DAN THALASSAEMIA

Assalamualaikuxm wbt dan Salam Sejahtera

Ramai yang selalu memikirkan soal darah rendah atau Hb rendah. Rata-ratanya adalah wanita terutama sekali wanita yang sedang hamil. Pemerikasaan darah dan tahap haemoglobin (Hb level) adalah perkara UTAMA yang menjadi fokus pada tahap kesihatan ibu hamil.

Ada ketika, apabila keputusan darah menunjukkan Hb rendah ( bawah 11) akan menjadikan wanita risau. Apatah lagi pelbagai risiko yang akan dihadapi oleh wanita ini ketika hamil dan sewaktu kelahiran. Risiko perkembangan bayi dalam kandungan turut memberi kesan. Antara penyelesaian ialah mengambil pil zat besi untuk meningkatkan tahap zat besi dalam badan untuk ditukar kepada hemoglobin. Ingat yer, tahap Hb bergantung kepada jumlah zat besi dalam badan.

Antara risiko Hb rendah semasa hamil ialah :

1. Keguguran
2. Kelahiran pramatang
3. Kekurangan air ketuban
4. Bayi juga ungkin anemic
5. Berlaku tumpah darah di saat kehamilan sidah besar

Banyak lagi risiko. Ju cuma senaraikan beberapa sahaja di sini. Berlainan pula dengan masalah Thalassaemia. Kebanyakan ibu hamil yang sudah mengambil pil zat besi tetapi tidak menunjukkan peningkatan Hb dalam darah. Ada kala keputusan darah tidak menentu. Naik turun. Maka "blood screening" akan dijalankan pula untuk menentukan samada mempunyai masalah pembawa thalassaemia ( Thalassaemia Minor) atau pun tidak.

SAYA DISAHKAN PEMBAWA BETA-THALASSAEMIA

Ya, inilah pengalaman Ju sendiri. Tidak hairanlah Hb memang turun naik. Adakah perlu lagi mengambil pil zat besi dengan kadar yang lebih..??? Jawapannya TIDAK. Ini kerana, pembawa thalassaemia adalah berbeza dengan masalah anemia. Ingat yer, anemia adalah disebabkan kekurangan zat besi dalam badan dan membawa kepada pembentukan Hb yang sedikit. Jadi Hb memang akan rendah. Thalassaemia berkaitan dengan genetik. Walaupun pengambilan zat besi sudah banyak, tetapi ianya tetap tidak menaikkan paras Hb. Mengapa...???Analoginya begini..

" Jika sesebuah mesin mempunyai tahap kemampuan pemprosesan pada 10 tan produk akhir maka hanya 10 tan sahaja produk yang boleh dihasilkan. Jika bahan mentah yang ingin diproses melebihi keperluan 10 tan hasil produk, maka mesin akan alami masalah kerana tidak mampu lagi menghasilkan produk..."

Begitulah sama keadaan pembawa thalassaemia. " It's about your factory. Not your nutrition..." kata Dr Pakar yang Ju rujuk. Pengambilan zat besi yang berlebihan akan mengundang LEBIHAN ZAT BESI dalam badan yang tidak akan diproses untuk membentuk Haemoglobin. Lebihan zat besi akan menjadi toksik dalam badan. Jadi, bagaimana penyelesaiiannya...???




SEL...jaga sel darah merah anda. Pembawa Thalasaemia ada ketika mengalami pemecahan sel darah yang cepat. Sudahlah haemoglobin tak banyak, sel pula cepat pecah. Bertambah risau bukan..?? Perhatikan tubuh anda. Jika anda rasa lemah, cepat letih dan selalu pitam, anda perlu berhati-hati. Sangat perlu. Terutama ketika hamil.

Seperti yang saya katakan tadi, pelihara sel darah merah. Berikan padanya segala keperluan supaya ianya lambat pecah dan sangat berjasa pada anak dan diri anda. Bagaimana nak jaga..?? Saya sangat berterima kasih pada rakan baik saya Noriah Ibrahim kerana memperkenalkan Shaklee kepada saya. Shaklee mengasaskan produk kesihatan yang berasaskan bahan semulajadi, penyerapan yang baik ke tubuh dan tiada pewarna yang sangat bahaya dan akan membuatkan sel darah merah pendek hayatnya.

KEPUTUSAN Hb SAYA TAK PERNAH CANTIK TAPI SAYA SIHAT

Ini yang diakui oleh jururawat yang memeriksa saya. Jadual ibu hamil kebiasaannya adalah sebulan sekali. Tetapi, untuk kes ISTIMEWA seperti Ju ni, 2x sebulan. Ada masa seminggu sekali.Haaaaa...kalau dah tunggu masa tu memanglah tiap-tiap minggu kan. Tapi, Ju ni..baru 4 bulan dah kene ke klinik 2minggu skali, dan kadang-kadang semnggu sekali.

Nurse Keliru
Cek mata, muka, lidah, tapak tangan tidak menunjukkan saya seperti Hb setakat 9.0....Biasanya, kata nurse muka akan pucat, bawah mata pucat, bibir, lidah dan tapak tangan takkan pink. Tapi, pemerhatian Nurse pada saya......semuanya OK, pink je. merah je bawah mata....." Macam mana nak tulis report nih..."

Best tak penangan Shaklee...Boleh buat nurse jadi keliru nak buat report. Mana taknya, keputusan Hb-9.0, tapi keadaan fizikal saya seperti mereka yang di tahap Hb-11.0...Subhanallah, saya sangat berterima kasih pada Allah, bagi saya jalan untuk memelihara tubuh dengan ikhtiar Shaklee. Saya ambik SET LENGKAP KEHAMILAN SHAKLEE.

Ringkasannya mengenai produk Shaklee untuk pembawa Thalassaemia seperti saya ialah makanan tambahan yang selamat, bebas kimia, penyerapan yang cepat dapat membantu anda pelihara sel tubuh. Bukan sahaj darah, malah keseluruhan. Sel darah, tisu, organ, otot dan kesemuanya. Ingat, jangan ingat bila Hb anda rendah, anda sudah mula surrender untuk KEKAL SIHAT dan CERGAS. Shaklee ada jalannya.



Pengambilan ESP yang membantu memelihara sel tubuh dan membekalkan protein sihat dapat memberi kecergasan kepada tubuh anda. Bukan sahaja ibu hamil, malah anak di dalam kandungan juga turut merasainya. Seiring dengan namanya...Energising Soy Protein. Biiznillah, kerana ESP memberi ekstra tenaga pada saya yang Hb rendah ni....




Multivitamin Terbaik Vitalea yang membekalkan 28 jenis vitamin kepada tubuh. Uniknya Vitalea kerana penyerapan yang cepat ke tubuh dan dari bahan semulajadi membantu tubuh saya memperoleh vitamin yang cukup untuk kekalkan hayat sel darah merah saya. Melihat pada kandungan Zat Besi di dalam Vitalea tidaklah setinggi Pil Zat Besi lain di pasaran, tetapi penangan nya memang di luar jangkaan. Vitalea membekalkan vitamin lain yang diperlukan tubuh. Ditambah pula, tiada pewarna digunakan dalam Vitalea. Warna hijau adalah disebabkan Vitalea disalut dengan spirulina.


Si kuning BComplex dengan Folic Acid sangat membantu dalam penjagaan sel darah. Ianya juga mengandungi folic acid yang semulajadi. Bukan mudah mencari folic acid yang semulajadi. Kebanyakan di farmasi dan pasaran biasa adalah Folic Acid sintetik. Pembuatan nya adalah dari bahan kimia..No..no..no...saya perlu jaga sel saya. Yang sedikit, jika dijaga rapi dan dipelihara, pasti membuahkan hasil yang baik kan...


Pembekal tulang kuat Ostematrix memang tidak mengecewakan. Biasakan, bila kandungan sudah mencecah 5 bulan, makin berat..pinggang juga kerap sakit. Ostematrix perlu untuk ibu hamil. Anak di dalam kandungan perlukan kalsium sihat untuk tulang yang kuat. Mungkin tak mampu minum susu yang banyak sehari untuk dapatkan kalsium. Jadi, ostematrix lah jalan nya. Sembelit semasa kandungan makin membesar memang buat Ju rasa rimas. Yer lah kan, perut dah besar..tambah pula payah nak membuang, mana tak rimas kan. Alhamdulillah, mudah dan sangat lancar je pembuangan setiap pagi bila ambil 4 caplet Ostematrix sebelum tidur.


Vitamin C yang "cool" dan bersahaja. Kenapa Ju kata "cool"... Sebab ianya melepaskan perlahan-lahan sebnayak 100mg Vitamin C sejam di dalam tubuh. Bukan semua Vitamin C dijual di pasaran mempunyai teknologi pelepasan perlahan-lahan (Sustained Release).



Terkenal dengan gelaran pembakar lemak, OmegaGuard Shaklee bukan sahaj mengawal tahap lemak dalam badan, tetapi sangat bermakna pada Ju bila waktu mengandung..resdung Ju makin berkurang. Mak pun tegur. Dah tak bersin kuat dah macam dulu-dulu. Kulit pun lembap je. Tapi, bila dah masuk 8 bulan, Ju stop ambil OmegaGuard. Risau akan darah cair pulak. Bukan ambil omega darah cair, cuma untuk ibu hamil yang dah nak bersalin, lebih baik berhenti buat sementara. Sambung balik ambil OmegaGuard selepas bersalin.

Jadi, sesiapa yang ada masalah Hb low, tak naik-naik tak kisah lah sebab anemia ataupun thalassaemia..boleh mencuba Set Shaklee. Kesihatan adalah kekayaan. Seronok hidup cergas dan sihat.

Shaklee....Always Green, Always Safe and Always Work.



Call/Sms/WhatsApp/Telegram: 013 3081376
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..