ADAKAH NON-GMO SOYA TAK SELAMAT

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

ESP adalah produk pertama Shaklee yang saya cuba. Mabuk pada awal kehamilan memaksa saya mencari makanan tambahan lain untuk memenuhi keperluan tubuh saya dan janin yang sedang membesar dalam kandungan. Bukan mudah rupanya menghadapi situasi mabuk. Mujur saya tidaklah sampai ditahan di hospital. Alhamdulillah. Saat menulis ini, anak saya sudahpun berumur 2 tahun. Begitu cepat masa berlalu.

Produk yang dicipta pada tahun 1965 ini, bukanlah asaing lagi di mata masyarakat Malaysia. Antara produk terhangat juga. Keistimewaan ESP yang glamour dengan ciri NON GMO menarik perhatian ramai. Dengan harga setong RM 150 dan bertahan sehingga 2 bulan dengan kekerapan meminum setiap hari memang berbaloi. Ditambah pula, harga soya NON GMO soya yang belum diproses dan dijual di pasaran agak mahal, menjadikan ESP pilihan ramai kerana ISTIMEWA NON GMO yang lebih murah harganya.


Image result for gmo
GMO - Genetic Modified Origin. Bayangkan sejenis tumbuhan yang mempunyai pelbagai genetik tumbuhan lain

Baru-baru ini, ada juga desas desus mengatakan bahaya juga minum soya NON GMO. Dikatakan soya NON GMO juga adalah penyumbang kepada kanser, cyst, fibroid, masalah kesuburan, dan pelbagai lagi masalah kesihatan yang kronik.

Mungkin ramai yang tidak menyedari dan tidak menekankan 7 lagi RAHSIA BESAR ESP. Jom, kita sama-sama merungkai RAHSIA BESAR ini...

Ini adalah antara desas desus mengenai NON GMO soya dan sedikit kekeliruan mengenai ESP Shaklee kerana ESP adalah berasaskan NON GMO soya..



Ramai yang masih keliru antara NON GMO dan Organik. Mungkin kita boleh memilih untuk menanam sendiri secara organik, tetapi sumber benih tumbuhan juga perlu diteliti, samada dari sumber GMO atau NON GMO. In yang paling sukar. Di manakah Malaysia. adakah di ruang NO atau YES. Anda boleh rujuk sendiri.


Ini adalah kerana 7 KRITERIA PENTING pemilihan soya NON GMO yang perlu diketahui :

1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik.

Organik berkaitan dengan penanaman. Kenapa kacang soya mesti ditanam secara organik ? Ini kerana kajian tentang penananam secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan walaupun ia adalah dari sumber NON GMO. Dan dari segi kajian, sudah terbukti ada hubungkait antara kancer dan nitrate.. Jadi amatla penting pestisid, racun serangga, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni. Jadi, tidak hariranlah mengapa NON GMO soya akan memberi kesan jangkamasa panjang jika tidak ditanam secara organik. Bukan soya sahaja, tumbuhan apa pun.

ESP - ditanam secara organik, tanpa bahan kimia beracun di Ladang Shaklee di Norman, US.


2. kacang soya  tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetik)

Kenapa protein soya mestilah non genetic engineered?  Ini kerana secara umumnya.. kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah untuk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin semulajadi) dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan kacang soya yang dihasilkan secara genetik.


Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila genetik baru dimasukkan didalam sel tumbuhan


3.  Protein soya tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu.

Ini ciri yang amat penting. Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi, enzim. Kalau salah satu amino asid ini tak cukup, sistem imun badan akan terganggu 30% dan fungsi badan mungkin akan terganggu.

 If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.


4. Dalam proses pembuatan soya isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alcohol

Dari segi perundangan Islam, ada 2 pandangann..HARAM dan HARUS bergantung kepada keadaan. saya tidak dapat hurai di sini. InsyaaAllah saya akan huraikan nanti. Kesan besar soya yang dicuci dengan alcohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... sehingga 88%!!!! Sedanglan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser. Isoflavones juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang


5. Bahan anti-tirod mesti disingkirkan

Soya yang mentah mengandungi bahan "anti-growth", "anti-tyrosine". Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome.


6. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan

Asid amino sensitif terhadap suhu panas. Ada kajian menyatakan protein yang dimasak terlalu lama boleh merosakkan 50% amino asid.

If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result


7. Protein soya itu mesti ditambah dengan unsur kalsium..kenapa?

Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian, unsur kaslium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium

Jadi anda tidak perlu ragu-ragu dengan ESP. Kerana ESP menepati 7 ciri-ciri soya yang selamat:


  1. ESP ditanam secara organik
  2. ESP adalah NON GMO
  3. Mengandungi 9 amino asid perlu dan mineral & vitamin lain 
  4. Ia dibersihkan dengan menggunakan air.
  5. Tiada bahan anti-tiroid / anti-growthdiproses 
  6. tanpa pemanasan 
  7. Ditambah dengan kalsium 500mg











Sumber : healthsachoice.com

KESIHATAN ADALAH KEBAHAGIAAN

  Always Safe, Always Work and Always Green

Image result for get in touch

Fb : Juliza Sarif 
Call/ sms/ whatsapp / telegram : 0133081376
[ID : 888399] Your Best Trusted Consultant & Distributor
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..