VITAMIN C 100mg



ASCORBIC ACID



Ascorbic Acid, nama saintifik bagi Vitamin C. Sesetengah binatang boleh menghasilkan Vitamin C mereka sendiri, tetapi berbeza dengan manusia. Manusia perlu mendapatkan Vitamin C dari makanan dan sumber lain. Sumber terbaik Vitamin C adalah dari buah-buahan segar dan sayuran terutama buah-buahan citrus (yang masam-masam tu).


Kebanyakan pakar menyarankan pengambilan Vitamin C adalah dari buah-buahan segar berbanding makanan tambahan ( supplement). Contoh, jus perah oren adalah lebih baik dari ready-to-drink jus oren. Cabarannya, pada zaman serba maju & penuh kesibukan kebanyakan antara kita lebih gemar mengabil ready-to-drink oren jus.



Dulu-dulu, Vitamin C sangat berguna untuk merawat penyakit skurvi. Kini, Vitamin C diperlukan untuk mencegah dan merawat demam dan batuk. Ada juga yang menggunakannya untuk sakit gusi, jerawat, masalah kulit, bronkitis, prostat, melawan depression dan sebagainya. Ada juga yang berpandangan yang Vitamin C boleh membantu untuk kesihatan jantung dan saluran darah. Ia mampu menguatkan arteri, menghalang darah beku, serangan jantung, strok, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi.



Ada juga sesetengan orang letakkan Vitamin C di kulit ( samada suntikan atau sapuan krim)  untuk melindungi kulit dari sinaran matahari dan pencemaran udara. Tidak kurang juga yang memerlukan Vitamin C untuk terapi radiasi.


BAGAIMANA VITAMIN C BERFUNGSI..??


Vitamin C sangat diperlukan untuk pertumbuhan organ pada tubuh. ia juga berperanan penting dalam menstabilkan fungsi imun badan.







Chewable Vita-C™ 100 mg



  • Vitamin C memainkan peranan penting dalam memelihara kandungan antioksidan semulajadi tubuh dan juga penting untuk tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan yang baik.  

  • Vitamin C tambahan diperlukan bagi ibu-ibu mengandung dan yang sedang menyusukan bayi di mana diet harian sahaja tidak mampu memberikan vitamin C yang mencukupi. 

  • Chewable Vita-C dengan rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ buah oren.  Ia ideal juga untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil.

  • Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

Vitamin C ini merupakan Vitamin C yang telah diformula. Ada tambahan Rose Hips & Citrus, dan bioflavanoids.

PRE-CAUTION...!!!!!

  1. Pengambilan Vitamin C untuk wanita yang hamil & menyusu adalah 120mg/sehari.
  2. Pesakit diabetes - pengambilan tidak le ih dari 100mg/sehari.
  3. Vitamin C meningkatkan penyerapan zat besi dalam tubuh
  4.  Pesakit G6PDD: Pengambilan Vitamin C berlebihan boleh menyebabkan kerosakan sel darah

Sumber : http://www.webmd.com



Juliza Sarif
Pengedar Sah Shaklee
ID : 888399
013 3081 376
Work At Home Mommy

Berminat..?? Boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut. Konsultasi adalah percuma..:)
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..