Tuesday, 15 July 2014

Lempeng Buang Kolesterol

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt....alhamdulillah dapat bertemu buat kali ini. Hari ni...bak berkongsi resepi pulak. Resepi mudah, tapi memang sangat berkhasiat dan berguna untuk yang banyak lemak terkumpul...dan kolesterol yang tinggi dalam badan..
Namanya : Lempeng Buang Kolesterol Cinta Hati....

Cheewaahhhh....hihihi ....

Ok ni bahan-bahan

1. Oat ( instant atau quick cook, ikutla mana suka, Ju suka quick cook)

2. Tepung gandum ( Sebaiknya pilihlah yang "Tanpa Benzoyl Peroxide" atau "Tanpa Bahan Peluntur"... Untuk kesihatan la jugak kan...Ju pilih Tepung Faiza, sebab bila lempeng dah sejuk..still lembut...tak liat macam guna tepung lain..)

3. Air dan garam secukup rasa..

CARA-CARA:

1. Kembangkan oat terlebih dahulu
2. Sediakan tepung gandum dalam satu bekas
3. Tuangkan oat yang sudah kembang
4. Masukkan air dan garam secukup rasa
5. Lempengkan atas kuali ( Ju suka letak minyak sikit, senang nak alih...kalau guna kuali tanpa minyak..tak letak langsung minyak pon tak pa..Ju paling suka letak minyak zaitun.....sedap...)

Bila nak makan....haaa...ikut sedap tekak lah kan..nak cicah dengan gulai ke...nak makan gitu je pon ok jugak...sedap...rasa lemak-lemak masin gitu.....hihihi....

Ok...lepas makan...minum air panas...kemudian...boleh la ambil 1-2 biji OmegaGuard Shaklee...memang boleh membantu kurangkan kolesterol....

Kebaikan Oat
Ramai yang tahu yang oat memang baik untuk memerangkap kolesterol dalam badan...tapi..nak makan tu...huhu....ada gak la yang kembang tekak kan...???

Selain perangkap kolesterol, oat juga dapat beri kenyang yang lama dan juga bekalkan tenaga pada badan. So, pada yang nak berdiet tu...memang elok sangat jadikan oat amalan...cuma kene pelbagaikan resepi la.....baru la boleh maintain badan.....ye dak...???

Oat juga tinggi kandungan fiber....apa guna fiber..??? Fiber sangat baik untuk pelawasan dan pencernaan makanan..bila makanan mudah cerna...kurangla masalaha sembelit. Bila usus bersih, kurangla toksin dalam badan....bila badan kurang toksin...badan lebih cergas, lebih ringan dan rasa segar...tak de la asyik lemau..mengantuk dan letih memanjang....

Kelebihan OmegaGuard Shaklee

Ok..bila dah makan Oat...maka terperangkap la si Kolesterol kan..?? OmegaGuard ni pulak...berfungsi pecahkan kolesterol dan lemak degil dalam badan...tambah-tambah pulak lemak degil yang dah mengeras tu...sebab tu namanya FAT BURNER...

Bila dah pecah kolesterol...oat pulak tangkap...pastu bawa ke usus...diproses dan dibuang....so..bila dah makan oat...tambah pulak lagi dengan OmegaGuard....jangan hairan ye...bila membuang tu...ala-ala "cerry berry" sikit...tapi bukan "cerry berry" yang perut memulas-mulas sampai fatigue tu....ni "cerry berry" kolesterol dan lemak degil lagi tepu tu yang dikeluarkan dari dalam badan.

Ok...Ju dah share resepi lempeng oat yang berkhasiat untuk uoll baca...pastu buat la....lempeng ni kan pebret....tak kira tua muda....semua suka...nak nak cicah pulak dengan kuah kari....wow.....menjilat jari....

Sebelum Ju mengundur diri....Jom DOAKAN PEJUANG ISLAM DI GAZA DAN SELURUH DUNIA....Mereka KUAT...kerana itu Allah uji mereka...bukan kita....dah kata kita seagama.....maka mereka adalah saudara kita.....banyakkan berdoa untuk mereka.....

"DOA adalah SENJATA orang mukmin yang PALING AMPUH.."

Ok, terima kasih membaca...dan saya suka jika ada komen untuk penambahbaikan....sudi-sudikanlah bagi komen yer....

Kalau berminat nak beli OmegaGuard Shaklee, senang sangat...boleh contact direct kepada Ju....

Juliza Mhd Sarif
FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Contact : 013 3081376
COD : Kulai, Senai Johor


Posted via Blogaway

Sunday, 6 July 2014

KEMPISKAN YANG BUNCIT



Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt..alhamdulillah...dapat lagi bertemu untuk entri kali ini.Di bulan Ramadhan yang mulia ini..Ju nak minta maaf andai ada tulisan yang menggores hati dan jiwa....sepuluh jari kumohon kemaafan...
Sempena Ramadhan ni jugak...Ju nak share pasal PERUT BUNCIT..!!! Masa puasa...kempisla sikit kan...tapi bila dah berbuka...alamak...naik balik...!!! Yang sebenarnya, perut tu TAK PERNAH KEMPIS pon...huhu...

Hal yang memang WAJIB TAHU pasal perut buncit ni...ialah LEMAK...ade 2 jenis lemak tau dalam badan kita ni..

1. Lemak Visceral - ada di sekitar organ dalaman
2. Lemak Subcuteneus -ada di bawah kulit

1. LEMAK VISCERAL
Ini lemak tersembunyi...yang sangat-sangat degil. Lemak ni lama-lama akan jadi kolesterol yang meliputi organ. Lemak ni, lemak yang paling glemer ada pada orang yang kurus atau gemuk...tapi tinggi kolesterol....haaaa....jangan ingat kurus, sederhana saiz tu badan rendah lemak dan kolesterol yer....
Lemak ni..bukan sewenang-wenangnya nak buang..kalau bersenam ke...jalan kaki selalu ke...pon tak menjanjikan pembakaran lemak tu berjaya...apa yang perlu buat ialah...

1. Senaman cardio ( kalau rajin tai chi...lagi bagus....)
2. Banyakkan ambik Fiber ( oat, buah-buahan, cereal, dan seangkatan dengannya)
3. Banyakkan ambil makanan pembakar lemak ( contoh- oat, minyak ikan, teh hijau, soy lecitin, minum air panas )



OMEGAGUARD PILIHAN HATI ( Sebotol 90 kapsul, tahan 1-2 bulan)
Kebanyakan cara nak singkirkan visceral Fat ialah pemakanan kan..?? Ju selalu amalkan makan oat dan juga ambil minyak ikan OmegaGuard Shaklee...Alhamdulillah...memang berkesan tau. Minyak ikan ni terkenal dengan gelaran "Fat Burner"...Kalau tak dari minyak ikan..Ju akan ambil soy lecithin Shaklee....Lecithin ni berfungsi pecahkan lemak dari saiz besar ke saiz kecik....jadi bila saiz tu kecik...senang la sikit nak keluarkan



VARIASI OAT

Untuk oat tu...sebenarnya ramai yang tak tahu oat ni...macam-macam resepi boleh buat. Tapi, kene guna oat quick cook...kalau instant tak berapa nak jadi..Ju buat oat campur sup daging, oat campur tomyam campur, lempeng oat..macam-macam lagi la...dan rasa dia memang sedap....hihi...nanti ade free lagi Ju share resepi variasi oat...OK...=)




2. LEMAK SUBCUTANEUS
Lemak ni...lemak yang ada bawah kulit...yang ni lebih senang nak buang...berjogging, guna petua bubuh kapur + air limau...pastu tepek kat perut... kemudian..pakai bengkung (macam orang dalam pantang)... Kalau nak bersauna pon ok jugak....

Lagi satu...uoll selalu kan..tengok macam-macam iklan kat televisyen tu...guna alat pembakar lemak bagai...lemak yang dibuang tu...lemak subcutaneus la....lemak yang paling hampir dengan kulit....bila buang lemak ni...memang ler perut leper sikit...tapi..tak menjanjikan perut kempis......ada pulak lagi...pakai girdle infra-red..boleh buang lemak....Betul, memang ade kesan positive...tapi tak buang semua jenis lemak...yang luar je dibuang...yang dalam....huhu....makin diternak-ternak dah jadi macam ladang lemak pulak...hihi...:)
Biasa tak dengar orang cakap...kulit perut tebal dan nipis....sebenarnya bukan kulit tu yang tebal ke nipis...tapi...tu haaaa... Lemak Subcutaneus tu yang tebal ke nipis.....hihi....Ju rasa tertipu je...bila ada yang nak sedapkan hati...cakap Ju bukan buncit...tapi kulit perut tebal.....padahal...LEMAK yang tebal...perasan je tak de lemak....hihi...


HERBA DAN LECITHIN ( 180 KAPSUL, TAHAN 2 BULAN) 

Untuk buang Lemak jenis macam ni....amalkan selalu yer cadangan Ju ni..
1. Minum setengah jam sebelum makan
2. Kalau nak minum lepas makan...minum air panas atau limau panas ( sejuk jangan yer....makin menimbun nanti lemak tu..)
3. Amalkan minum air halia, makan lada hitam
4. Melawas - ini penting tau...kalau tak melawas....lemak tu boleh bertepek kat situ
5. Amalkan pengambilan Lecithin ( Shaklee offer Lecithin ni murah jer tau...kalau kurang bajet...lecithin is the most suitable)


Bila uoll faham keadaan dan jumlah lemak dalam badan...baru la plan slimming berhasil dengan cepat....kalau dok tahan makan..kurangkan makan...tapi tak ambil makanan yang sepatutnya untuk membakarrrrr semua jenis lemak tu....uoll pasti akan FRUST...!!!! Bukan salah badan yang tak BAKARRRRR LEMAK...tapi kita yang tak faham keadaan sebenar tubuh badan kita....

Jadi, Ju sarankan kat sini...sebaiknya buat pemeriksaan kesihatan..untuk kenalpasti kandungan LEMAK mana yang MEMONOPOLI tubuh uoll...


KENALI TUBUH ANDA...PASTI MUDAH MERANCANG UNTUK LEBIH LANGSING...=)

Cer tengok gambar tu....VISCERAL FAT IS THE CULPRIT...!!! Dah seminggu puasa ni...ramai yang mula dah booking untuk OmegaGuard dan HerbLax....maklumla...raya nanti...nak beraya sana sini....confirm macam-macam benda yang masuk kan...sebulan perut dah TERJAGA..datang raya....huishhhh.....MENCABAR JIWA jugak kan...??

Jadi, Ju ingatkan...baik prepare awal-awal...nanti nak raye...bende-bende ni dah tak ingat....
" JANGAN TERNAK LEMAK VISCERAL....TAPI BUANG DAN JANGAN BENARKAN IA MELIPUTI ORGAN ANDA...!!! "

Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa untuk membaca. 

Shaklee sentiasa selamat

Shaklee sentiasa berkesan

Shaklee sentiasa mesra alam

Berbaloi bersama Shaklee..menikmati kesihatan yang sangat bernilai...kalau berminat nak BerShaklee UNTUK LEBIH LANGSING...sudi-sudikanlah order yer...=)


  • JULIZA MHD SARIF | SID : 888399 |Contact : 013 3081 376|
  • Email : juliza.tulip@gmail.com
  • FB : https://www.facebook.com/juliza.sarif
  • Fanpage : https://www.facebook.com/pages/Sihatnatural-Life/236705126454788

  • Posted via Blogaway

    Thursday, 3 July 2014

    PETUA ELAK ANAK DEMAM

    Assalamualaikum wbt

    Teks : Juliza Mhd Sarif


    Alhamdulillah...dapat menulis untuk kali ini. Ok, untuk hari ni Ju nak share satu petua...Ju dapat petua ni dari kawan adik Ju. Petua ni dia dapat dari mamanya yang berketurunan Cina ( tapi dah lama sangat peluk Islam).


    Kalau anak-anak kecik demam..mesti hati gundah gulana..betul tak..?? Jadi, petua ni sedikit sebanyak dapat membantu.Tapi, kene ingat yer...petua ni kene amalkan selalu..Senang citer...konsisten la kan.....
    Ok..petua ni mudah sangat nak buat. Bahan pun mudah sangat nak dapat..cuma bawang putih dan minyak makan..

    Kupas bawang putih..pastu racik-racik ( Ju lebih suka ketuk-ketuk sikit..tapi tak la sampai lumat kan.)..kemudian goreng dengan minyak sampai naik bau...Kemudian, tutup api...lepas tu biarkan sejuk...simpan dalam bekas kedap.

    Setiap kali makan..contohnya buat bubur anak kan...buat sup macam biasa...tak perlu tumis-tumis tau...just reneh ayam, daun sup dan garam sikit ( optional). Sebelum nak suap kat mulut anak, bubuh sikit minyak bawang putih tu. Gaul dengan bubur nasi anak. Memang sedap tau baunyer...Ju pon suka...(kalau Ju makan pon kadang-kadang tumpang letak jugak). Bawang putih ni banyak khasiat...jadi...tak rugi amalkan bubuh minyak bawang putih ni...

    Kakak ipar Ju..masa pantang badannya akan diurut dengan minyak bawang putih. Opahnya yang buatkan..Memang elok tau...
    Ju dah share petua...cuba lah buat yer...moga bermanfaat untuk semua....

    Petua Care With Love,
    Juliza Sarif
    Si Benang Baju~

    Popular Posts