Saturday, 10 January 2015

BILA PEHA BERLAGA

Teks: Juliza Mhd Sarif


Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera..

Dapat bertemu lagi untuk entri kali ini...dari pagi nak menulis...sekarang ni berkesempatan nak menulis...alhamdulillah...sambil menulis...mata mencuri-curi tengok aksi si Hero Soleh Muhammad Taufiq ke sana sini....gembira betul dia...=)

Ok..tengok post hari ni..."BILA PEHA BERGESEL.." Sensitif kata seseorang pada Ju..hihi...ye lah...biasanya hal ni...terkena pada mereka yang bersaiz...ooopppppssss....hihi...=)


Peha yang berlaga adalah disebabkan lemak yang berkumpul di bahagian dalam peha. Akibat geseran kedua-dua peha...pasti ada risiko nya. Antaranya ialah

1. Peha melecet
2. Bahagian bergesel akan bewarna gelap
3. Seluar akan cepat nipis ( terutama lelaki)
4. Peluh yang akan sebabkan melecet
5. Rasa pedih dan sakit kesan akibat melecet
6. Risiko terjadinya keradangan kulit ( eczema, ruam, dsb)

Ia nampak biasa...atau "takde apa-apa kesan" pada diri...tetapi, bila hadapi situasi "melecet"....pasti ianya semakin sukar.


BAGAIMANA UNTUK ATASI  ???

1. Pengambilan makanan pemecah lemak/kolesterol
" Hanya lemak akan membakar lemak". Biasa dengar tak kata-kata macam ni..? Kata-kata ini betul...."Fats burning Fats"


Pengambilan minyak sihat seperti minyak ikan dan minyak zaitun sangat baik untuk membakar lemak dan kolesterol jahat dalam tubuh. Paras LDL dalam tubuh akan berkurang dengan pengambilan pati minyak ikan..dan juga minyak zaitun. Perlu memilih ya, cara pengambilan minyak zaitun yang sesuai.


Minyak ikan di dalam OmegaGuard Shaklee, sangat sesuai untuk mereka yng mempunyai paras kolesterol tinggi. Tak kurang juga di kalangan mereka yang mengalami masalah obesiti dan athma. Minyak ikan laut dalam ini kebiasaannya akan memberi kesan pengeluaran kahak yang banyak jika diambil oleh penderita asthma.
2. Senaman TaiChi
Senaman Tai Chi, nampak lemah lembut..tetapi ianya sangat memerlukan ketahanan badan yang tinggi.
Pergerakan untuk kekuatan sendi, otot badan memerlukan kekuatan otot dan ia sangat berkesan untuk pembakaran lemak. Lemak digunakan sebagai sumber tenaga di bahagian peha dan kaki memandangkan adalah kawasan yang perlu menampung keseluruhan berat badan.




3. Senaman Turun Naik Tangga
Senaman sebegini sangat baik ediamalkan. Terutama pada wanita yang inginkan pinggul yang lentik dan saiz peha yang cantik.


Naik tangga akan membuatkan dada kehadapan, dan pinggul automatik "dilentikkan". Dengan cara ini, pinggul akan melalui senaman lentikan dan akan membentuk cantik. Taklah mengembang je kan...
Keperluan tenaga yang tinggi ketika mendaki tangga sangat perlu. Jadi, dengan cara ini lah lemak di peha akan digunakan dan lama-lama akan berkurang. Jadi, bentuk peha akan lebih cantik. Tiada lagi PEHA BERLAGA !!!

Okeylah, setakat ini sahaja sharing hari ni... Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)
Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..

Popular Posts