LOYA : DILEMA IBU HAMIL

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

"Alhamdulillah..." Rasa seronok tak terkata bila cek di UPT menunjukkan 2 garis. Tambah-tambah pula kehamilan yang ditunggu.

Image result for loya hamil

Berita gembira menjadi 'cabaran' apabila mabuk menyerang. Ditambah pula dengan rasa loya. Muntah apabila masuk sahaja makanan. Ibu menjadi semakin 'lembik' dan tak bermaya..

Image result for loya hamil


Risau...suami mana yang tak risau bukan...?? Melihat isteri yang semakin pucat, kurang makan dan minum. Yang kerap adalah ke tandas memuntahkan isi perut yang semakin tiada apa melainkan air kosong sahaja.

Dalam keadaan "terpaksa" ramai yang memilih untuk kurangkan rasa loya dengan "makan asam". Si isteri nampak semakin "OK". Mana tidaknya, rasa loya semakin kurang. Seronok bukan..??

Image result for asam jeruk kering

Ya, ia nampak seronok tetapi adakah ianya "berbaloi" dengan keadaan janin yang semakin membesar dan tubuh ibu hamil  yang perlukan nutrisi yang baik. Asam jeruk sangatb "kaya" dengan bahan pengawet, bahan kimia, gula yang tinggi, kadar asid yang tinggi...ditambah pula makanan yang sudah dijerukkan sudah hilang khasiatnya....

Image result for loya hamil


Vitamin C yang rasanya masam dan juga sesuai untuk dihisap kanak-kanak dan juga orang dewasa adalah PILIHAN BIJAK untuk atasi masalah dilema loya yang teruk. Rasa masam-manis  membuatkan ibu hamil akan merasa kurang loyanya. ditambah pula Vitamin C membekalkan nutrisi sihat untuk ibu dan anak. Ya, untuk imun tubuh ibu. Bukan kah ia lebih baik berbanding 'rejim bahan kimia' di dalam jeruk..???



Nutrisi sihat untuk ibu hamil. Semua ibu mengharapkan akan melahirkan bayi yang comel, sihat, aktif, bijak dan ceria bukan ? tetapi, dengan memilih makanan yang "bukan makanan" akan membolehkan kita mencapai impian besar kita..? Pasti ada keraguan juga walaupun sedikit. jadi, buatlah pilihan BIJAK untuk hasil yang MEMUASKAN.

OK, Ju nak berhenti di sini. Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..