MAKANAN UNTUK MATA YANG SIHAT

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt & salam Sejahtera..

Sedamai pagi Sabtu yang indah nan ceria, dapat juga Ju menulis di kala anak syurga sedang lena diulit mimpi indah..hehehehehe..indah ker..???

Sesiapa yang berkacca mata pasti akan rasai perbezaan ''power'' yang akan meningkat setiap tahun. Tambah lagi bila memandu di siang hari. Walaupun pakai lens yang sunlight protection, tapi bila dalam kereta, memandu di tengah panas terik tetap rasa ''perit'' nya mata menanggung ketahanan terik mentari tengahari bukan..??

Banyak aksesori cermin mata. Ada yang beli cover ala-ala spek mata hitam yang boleh klip pada cermin mata untuk keselesaan memandu di siang hari. Untuk suri rumah yang sentiasa bergelumang dengan anak-anak, keadaan anak bermain dengan cermin mata, bingkai patah, bengkok memang dah jadi adat. Memilih untuk memakai kanta lekap juga adakala melecehkan kerana kebersihan kanta lekap sangat teliti dan agak rumit. Kebersihan untuk memakai kanta lekap memang sangat penting, kerana ianya akan mengundang risiko ''infection'' pada mata..Lebih parah kan..???

Jadi, Ju memilih untuk beri nutrisi pada mata untuk dapatkan mata yang sihat. Mata yang sihat bukan hanya terletak pada rabun atau pun silau, tetapi mata letih, mata panda dan kelembapan mata juga sangat perlu. Keadaan ''mata kering" sangat berisiko terutama jika kita sentiasa berada dalam keadaan berhawa dingin dan berada di tempat yang kering dan sejuk terutama jika melancong ke negara 4 musim.

Ciri-ciri mata kurang sihat:
1. Mata letih
2. Rabun jauh dan dekat
3. silau
4. Rabun malam
5. Mata kering
6. Mata putih yang kelihatan kuning

BAnyak lagi ciri-ciri mata kurang sihat. Ju cuba senaraikan antara mata yang ''kurang sihat'' yang sering dialami.Antara makanan yang baik untuk mata adalah makanan yang tinggi beta karotene, protein dan juga vitamin. Dan yang paling popular adalah carrot dan juga tomato. Pisang juga tidak terkecuali.

Image result for makanan untuk kesehatan mata

Image result for makanan untuk kesehatan mata


Makan buah dan sayur memang baik untuk kesihatan. Bukan sahaja mata, tetapi untuk keseluruhan tubuh. Tetapi bukan mudah untuk dapatkan sejumlah nutrien untuk keperluan mata. Mana mungkin kita mampu untuk makan sekilo lobak sehari bukan..?? Jadi, pilihan makanan tambahan untuk mata adalah pilihan yang TEPAT dan MUDAH.Tambah pula ianya sangat MENJIMATKAN.


Saya memilih carotomax untuk kesihatan mata dan sebagai usaha untuk mengurangkan rabun jauh, silau dan juga mata letih yang saya alami sejak 2-3 tahun lepas. opppppssss...saya sudah alami rabun jauh sejak 14 tahun lepas. Masa saya berumur 16 tahun lagi. Remaja lagi sudah alami rabun jauh.

Pada mulanya, ianya hanya lah percubaan. Mana tahukan, ianya berhasil. Sebotol carotomax mengandungi 30 kaosul carotomax dan ianya sangat cukup untuk sebulan. Sebulan menghabiskan carotomax, saya dapat rasakan perubahan. Mata saya jadi kurang letih. Memandu dalam keadaan panas terik tidak lagi akan akibatkan tekanan pada mata yang alami sebelum ini. Dan BONUSSSS yang saya alami, kulit saya yang jenis kering dan saya bukan pemakai losyen tegar, jadi lebih lembap. 

Dengan mengambil sebiji carotomax sehari, nutrien yang saya perolehi sama seperti memakan

 714 biji buah aprikot

 89 biji buah rasberri

 285 biji buah limau gedang

102 biji hidangan pisang

1 potong ikan salamon

Jika nak membeli kesemua 6 jenis makanan, sudah pasti saya akan jadi ''pokai'' semata-mata untuk mata.

Seronok berkongsi perubahan yang Ju alami untuk kesihatan mata dan diri Ju. berkongsi sesuatu yang baik juga satu sedekah kan. Jadi, untuk raka-rakan Ju di luar sana, jika anda mengimpikan mata yang sihat, rasa kurang selesa dengan keadaan mata yang anda ada sekarang, bukanlah hanya rasa nak mengeluh dan pasrah dengan takdir kekurangan yang ada. Setiap masalah ada jalannya bukan. Ianya mungkin nampak macam ''simple'' bagi mereka yang tidak dikurniakan masalah kesihatan mata, tapi untuk mereka yang alami..sedikit sebanyak akan ada tekanan juga, kan..kan..kan...

JU dah berkongsi apa yang Ju buat dan rasa. Jika anda ingin rasai jugak apa yang Ju dah rasa, tak rugi untuk mencuba. Sebab Ju juga bermula dengan mencuba.Alhamdulillah, cubaan yang sangat berhasil dan memuaskan hati. Dan sekarang, Ju tengah berusaha untuk kurangkan ''power'' cermin mata. Sampai sekarang, ''power'' mata Ju memang dah tak naik. Biasanya, setiap tahun akan naik 50-100...Banyakkan..??? Rasa dah tak larat nak ke kedai tukar lens setiap tahun...

Belanja satu testimoni lagi....testimoni diri sendiri dah banyak dah mengarang..hehe...



Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..