TEMPOH BERPANTANG YANG CERIA

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera..

Melahirkan anak adalah proses yang unik. Seringkali pula tempoh berpantang dikatakan tempoh yang penuh disiplin dan juga "tak seronok". Maka ramai yang mula untuk "melarikan" diri dari membuat semua 'disiplin berpantang'. Melahirkan secara normal mahupun pembedahan memerlukan penjagaan yang rapi dalam tempoh berpantang agar si ibu akan kembali sihat,cergas, terus dapat menyusukan anak malah tampil lebih cantik dan langsing.

Keinginan sedemikian membuatkan orang-orang tua terdahulu mengamalkan disiplin berpantang yang ketat. Juga dengan pelbagai versi dan menu makanan. Tujuannya, badan kembali langsing. Adakalanya menu makanan sangat "tegas" hingga membantutkan selera makan si ibu berpantang. Persoalannya di sini, adakah semua disiplin berpantang memenuhi keperluan nutrisi ibu selepas melahirkan..??

Perlu diingat ibu yang melahirkan anak kehilangan banyak darah semasa  melahirkan anak. Belum dikira urat saraf yang bekerja keras menampung tumbesaran dan melahirkan anak.

Nutrisi tubuh ibu semasa hamil pula banyak disalurkan kepada anak untuk tumbesaran. Lalu,selepas melahirkan,makanan "pantang" yang kurang menyelerakan mengurankan lagi nutrisi tubuh ibu. Menyusukan anak selepas melahirkan pula memerlukan si ibu memenuhi khasiat tubuh ibu bagi kualiti susu ibu. Ramai ibu beranggapan bahawa badannya 'tiada masalah' dek kerana melihat banyak susu yang memenuhi keperluan anak. Jadi, pengambilan makanan berkhasiat dan pemakanan seimbang sewaktu pantang bukan KEPENTINGAN UTAMA. Tetapi, MENURUNKAN BERAT BADAN dan tampil langsing seolah menjadi FOKUS UTAMA. Bahkan, ramai ibu tak mampu untuk meneruskan penyusuan selepas beberapa bulan dek kerana 'kekeringan susu'.

Banyak faktor 'susu kering'. Antaranya ialah kekurangan nutrisi dan tak keseimbangan hormon. Set Berpantang Shaklee sangat memenuhi keperluan nutrisi ibu Berpantang. Dengan kesibukan melayan kerenah bayi kecil, ramai ibu berpantang kurang teliti dengan keseimbangan nutrisi tubuh ibu.

SET BERPANTANG SHAKLEE MEMNUHI NUTRISI IBU BERSALIN

1. ESP
Diekstrak dari 30kg soya NON GMO yang sihat, ditanam tanpa menggunakan bahan baja organik. Membekalkan protein sihat, dengan rendah lemak. Protein dengan kaddar lemak yang rendah agak sukar untuk diperoleh. Proses penghadaman untuk protein tumbuhan dari soya NON GMO ini adalh lebih mudah dan cepat jika dibandingkan protein dari unsur haiwan seperti ikan, daging lembu atau kambing, daging ayam atau daging yang membekalkan protein ke tubuh.


Protein sihat sangat diperlukan ibu berpantang disebabkan protein membekalkan tenaga. Protein juga membantu membina otot dan juga meningkatkan kadar metabolisme badan. Tempoh menyediakan minuman sihat tinggi protein ESP ini sangat mudah dan cepat. Hanya dengan campuran air suam dan serbuk soya ESP sudah memadai. Mudah kan..?? Jga ibu berpantang boleh variasikan menu bancuhan minuman ESP mengikut selera tekak masing-masing. Dan yang paling menjadi pilihan ialah smoothies kurma + oat + ESP.

Menguatkan kembali rahim, menyambungkan semula tisu yang telah dipotong ( semasa pembedahan atau episiotomi) sangat memerlukan protein untuk mempercepatkan percantuman sel tisu.

2. Mutivitamin Vitalea
Multlivitamin ini menyediakan 28 jenis vitamin termasuk zat besi yang diperlukan tubuh untuk pembentukan sel darah merah. Ini sangat penting kerana ibu perlu menigkatkan semula penghasilan darah kerana darah sudah banyak hilang semasa melahirkan anak. Ditambah pula jika terpaksa melalui luka episiotomi yang akibatkan darah hilang.


Kehilangan banyak nutrisi tubuh akan membuatkan si ibu akan berasa lemah badan. Ditambah pula dengan menu makanan berpantana yang agak kurang kena pada tekak si ibu, ini menambahkan lagi kekurangan nutrisi tubuh. Percayalah, saya seakan tak percaya semasa berpantang (bersalin cesarean) wajah saysa tidak nampak pucat...!!! Bukan mudah untuk seorang pembawa thalassaemia seperti saya yang kadar Hemoglobin hanya sekitar 8.5 -9.0 ++ kelihatan tidak pucat. Saya cukup teruja. Ibu yang menjaga saya semasa berpantang juga rasa gembira. Wajah saya tak sepucat kebiasaan ibu selepas bersalin..

3. BComplex dengan Folic Acid
Ianya sangat membantu mempercepatkan penukaran makanan kepada tenaga. Dan yang paling ketara ialah mood ibu berpantang yang tidak menentu. Istilah "mood swing" adalah kebiasaan sewaktu berpantang. Jika dibiarkan, boleh membawa kepada kemurungan hingga habis tempoh berpantang. Bahaya..!!!


BCOMPLEX sangat membantu anda mengawal mood swing semasa berpantang. Rasa happy, cool dan seaakn sangat ceria. Ia mengandungi Vitamin B yang mampu mengawal depresi fikiran.. Cubalah..pasti tak rugi.


4. Sustained Release Vitamin C 500mg
Vitamin C terkenal dengan Vitamin mencantikkan kulit. Dan ramai juga memilih vitamin C di kala serangan selsema melanda. Ya, Vitamin C sangat membantu tubuh anda daripada serangan kuman, virus dsb. Imun tubuh anda akan lebih baik.



Bayi yang masih lahir masih belum kuat antibodinya. Penyusuan susu ibu sangat membantu meningkatkan antibodi tubuh bayi kerana susu ibu mengandungi antibodi. Hebatkan susu ibu. Susu ibu ibarat titisan emas..Ya, sangat berharga. Mana mungkin seorang bayi kecil boleh mendapatkan antibodi. Hanya susu ibu..!! Jadi, sudah menjadi tanggungjawab ibu untuk meningkatkan kualiti antibodi susu ibu untuk penyusuan si manja...Percaya atau tidak, tidak ada sesiapa yang mampu menyangkal kehebatan susu ibu.


5. OmegaGuard
Ekstrak minyak ikan dari ikan laut dalam ini sangat membekalkan kandungan Omega3, EPA, DHA dan juga ALA kepada si ibu. Biasakan, ibu lepas berpantang agak "pelupa". Tahap setiap orang berbeza. Tetapi, pasti akan merasai nya juga...Tiba-tiba terfikir.."eh, kenapa asyik lupa je sekarang nih..."

Omega mmebantu memberi  nutirisi sihat untuk otak. Ia membantu mempercepatkan tindak balas neuron ke otak untuk diproses. Jadi, risiko menjadi "pelupa" boleh dikawal dengan pengambilan OmegaGuard.


Dan, semestinya ia menjadi idaman setiap wanita. Kekal langsing selepas melahirkan. Omega sangat berkesan dalam membakar lemak dan juga mengurangkan kolesterol tubuh. Jadi, memang bukan hanya otak yang dapat makanan, tubuh pon dah mula menendang lemak dan kolesterol..!!!!

6. Alfalfa Complex
Alfalfa terkenal sebagai " makjun" moden. Percaya tak, mak saya bertanya pada saya..ini jamu apa..??? Mak saya tak pernah tahu mengenai alfalfa. Beliau lebih selesa dengan jamu. Dari zaman anak dara lagi mak saya biasa mengambil jamu yang dibuat atok sedara saya. Bau alfalfa sahaja boleh membuatkan mak saya berkata ini jamu...Jadi, set Shaklee juga sudah ada "jamu" tersendiri....menarik..

Alfalfa sangat membantu proses detoksifikasi tubuh. Segala toksin akan disingkirkan. Jika si ibu mengalami masalah keputihan, alfalfa juga sangat membantu. Dan yang plaing memggembirakan si ibu ialah alfalfa sangat membantu mengetatkan kembali vagina wanita....Wow...awesome...


Untuk si manja anda, mengamalkan pengambilan alfalfa mampu membantu si ibu mempunyai "milk booster" secara tidak sedar. Pengamalan alfalfa semasa berpantang dapat membantu si ibu mengekalkan track penyimpanan susu beku untukanka untuk jangka masa panjang.

7. Zink Complex
Luka adalah kerisauan yang mengerikan. Semua ibu inginkan luka bersalin cepat sembuh. Sakit kan luka...tak dapat nak ungkap dengan kata-kata. Perit, pedih dan sakit itu tak dapat dielak.


Zink membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran. Dan pengambilan zink dari awal selepas kelahiran dapat mengawal masalah keguguran rambut di saat anak sudah pandai "menyembur" nanti. Ramai ibu alami masalah keguguran rambut selepas bebrapa bulan melahirkan. Yang lebih kronik hingga ada yang hampir botak terutama di tengah-tengah kepala....ada masa rasa kelakar, ada masa ianya juga merisaukan juga...

8. Ostematrix
Sembelit semasa berpantang juga sangat ngeri. Ada ibu yang hampir mennagis kerana tak mampu membunag dengan baik dan lancar. Walaupun sudah makan banyak buah, minum air suam tetapi ngeri dengan sakit luka jahitan sangat membantutkan rasa ingin membuang dengan selesa.

Ostematrix sangat membantu masalah sembelit. Ia membantu membuka ruang dubur dan tidak memerlukan upaya si ibu untuk meneran. Ianya mengandungi Magnesium yang mampu merangsang enzim perut untuk membuang sisa-sisa dalam perut dan melembutkan najis.


Ostematrix membekalkan kalsium untuk tubuh ibu. Kekurangan kalsium membuatkan si ibu cepat merasa lenguh-lenguh dan sakit badan. Ada juga di kalangan ibu yang mengalami "gigi longgar" selepas melahirkan. Seolah-olah terasa gigi nak tercabut....Ostemtrix membekalkan kalsium untuk ibu kerana kalsium dalam tubuh digunakan untuk tumbesaran bayi dalam kandungan. Apabila selepas kelahiran, susu ibu untuk bayi juga mengandungi kalsium. Jadi, kalsium tubuh ibu semakin menyusut. Anak makin sihat dan montel, si ibu pula semakin rapuh tulangnya...

Lengkap. Ini adalah Set Lengkap Bersalin yang disediakan oleh Shaklee untuk semua pengguna. Dan semakin menguntungkan kerana walaupun ianya diguna pakai untuk wanita berpantang, bukan bermakna si suami tak dibenarkan menggunakannya. Ini kerana, Shaklee membekalkan NUTRISI SIHAT untuk badan. Bermakna, suami juga boleh berkongsi dengan isteri. Sungguh menjimatkan bukan..??

Dan kebanyakan Set Bersalin Shaklee boleh digunakan sehingga melepasi tempoh berpantang. Dan ibu berpantang boleh meneruskan lagi pengambilan Set Berpantang Shaklee walaupun selepas berpantang. Boleh berkongsi dengan suami, malah boleh diteruskan hingga lepas berpantang. Itulah keistimewaan Shaklee.

Shaklee....Always Green, Always Safe and Always Work.



Call/Sms/WhatsApp/Telegram: 013 3081376



Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..