RAHSIA BANYAKKAN SUSU SEMASA BEKERJA

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Zaman era sekarang ramai wanita memilih untuk bekerja. Dan dalam masa yang sama, institusi keluarga harus dipelihara. Pembinaan keluarga bermula dari hubungan harmoni suami isteri dan juga pembinaan mental dan fizikal anak-anak yang berkembang baik dan sihat. Ya, ianya bertepatan dengan keinginan manusia yang bertamadun. Bahkan, semakin hari kebelakangan ini, memberi susu ibu kepada si manja kecil bukan hanya peluang untuk suri rumah, tetapi ibu yang bekerja juga mampu memberi susu ibu kepada si manja mereka bahkan sehingga berumur 2 tahun.


10 FAKTOR PENYUSUAN WAKTU BEKERJA

1. Elakkan rasa tertekan (emosi yang sihat)
2. Pengambilan air yang cukup
3. Memulakan pengepaman sebelum bekerja
4. Mula simpan stok sebelum bekerja
5. Diet yang seimbang dan cukup
6. Penyesuaian penggunaan botol susu padda bayi
7. Tidur yang cukup
8. Waktu mengepam yang sesuai
9. Penggunaan jenis pengepam
10. Pengambilan makanan tambahan yang sesuai


5 RAHSIA SUSU MERIAH WAKTU BEKERJA

1. Sesuaikan masa mengepam dengan jadual kerja anda. Pastikan ''supply & demand'' sentiasa berlaku dan pam sehingga payudara rasa kosong. Rujuk PENYUSUAN


2. Pastikan emosi "anak" dan anda seakan selari. Boleh letakkan gambar/video anak untuk rangsangan susu.Lihat gambar yang comel dengan aksi yang melucukan. Video juga lebih memberi rangsangan yang menarik.


3. Zikir yang menenangkan



4. Kunyahan waktu mengepam ( boleh amalkan snek milk bosster seperti badam, kurma, dll)


5. Makanan yang tinggi protein rendah lemak dan tinggi glukos sebagai sumber tenaga


Anggapan seperti "perlu terima badan naik jika susukan anak" sebenarnya hanyalah mitos. Ramai ibu yang meilih untuk banyak makan nasi, atau sumber karbohidrat yang tinggi untuk penghasilan susu yang banyak. Silap, anda silap berfikir begitu.

Diet yang seimbang dengan keperluan yang penting. Bila diet itu seimbang, maka saiz tubuh anda juga akan seimbang bukan..?? Jika anda khuatir dan rasa kurang yakin dengan pengambilan makan harian yang kurang seimbang, boleh amalkan pengambilan makanan tambahan untuk keseimbangan keperluan nutrisi tubuh. Ingat ya, kualiti susu sangat penting. Jangan hanya dilihat pada jumlah susu.... Rugi sekiranya ianya banyak sangat, mencurah-curah tetapi ianya cair dan memberi rasa kenyang yang sekejap. Susu kualiti, anak kenyang juga lama. Dapatkan RAHSIA BESAR kualiti susu ibu di SINI.





Pelengkap nutrisi keperluan ibu menyusu. Ingin tahu info lebih lanjut Set Penyusuan 3M dari Shaklee. 

Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Share this article:

1 comment:

  1. Salam, tumpang lalu~ =) Rahsia banyakkan susu yang best! Jemput datang ke blog saya:
    RA First Story

    ReplyDelete

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..