Wednesday, 26 November 2014

THALASSEMIA : BAGAIMANA WAKTU HAMIL (PART 1)

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Alhamdulillah, hari ini..hujung minggu diberi kesempatan untuk menulis. Tiba-tiba datang pulak idea nak share pasal Thalassemia untuk semua pembaca.

Ju pembawa Thalassemia. Dapat tahu lepas Hb masa mengandung turun naik, tak stabil...ada masa ok, ada masa memang tak OK..Jadi, memang kene la buat Thalassemia Screening. Takdir yang Allah sembunyikan selama ini, Ju disahkan sebagai Beta Thalassemia Trait. Kalau dalam kategori penyakit Thalassemia ni, Beta-Thalassemia Trait adalah yang paling ringan sekali lah...
Bila dapat tahu, saya banyak meng"gugel" pasal penyakit ini. Tambah-tambah pulak tengah pegnen kan, mesti nak bagi badan bertambah sihat terutama untuk bayi.

Pada awal kandungan, saya dinasihatkan oleh Doktor untuk mengambil Iberet untuk menaikkan tahap Hemoglobin (Hb) dalam darah saya. Tapi, saya perlu menghadapi masalah lain pula. Sembelit, pening kepala, mabuk saya makin teruk. Kemudian, saya bertukar pulak kepada Multivitamin Vitalea Shaklee yang ditelan bersama Vitamin C. Alhamdulillah, saya tak lagi rasa loya yang makin teruk..dan sembelit pun dah tak menyerang lagi. Saya rasa lebih bertenaga..!!!

Teringat Kata-kata Doktor Noraini (Pakar Sakit Puan Di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah) begini.. " Ini masalah kilang awak, bukan masalah awak tak cukup zat besi. Tak perlu ambil terlalu banyak Zat Besi. Rugi, sebab takkan beri kesan apa-apa. Kilang awak hanya mampu produce setakat itu sahaja. Keep good health, makan makanan seimbang mengikut keperluan ibu mengandung..Itu sudah memadai...." Dan beliau juga sarankan saya mengambil Minyak Ikan yang kaya DHA & EPA untuk perkembangan otak bayi. Dan Ju cadangkan, ambil OmegaGuard Shaklee....Minyak Ikan Terbaik..!!! Dan, hentikan pengambilan pada trimester ketiga...atau kandungan dah masuk 7-8 bulan...

Rupa-rupanya, baru ku tahu..pengambilan zat besi berlebihan akan menjadikan badan bertoksin kerana zat besi yang berlebihan akan berkumpul pada organ dalam badan..!!! Subhanallah.... Jadi, saranan saya..berhati-hati dengan zat besi...jangan sampai besi itu "membelenggu organ" anda sehingga tak dapat berfungsi di tahap paling optimum.


MABUK YANG MELETIHKAN
Bukan semua wanita hamil akan mabuk. Mabuk adalah satu keadaan pening kepala dan sentiasa loya yang dialami oleh wanita hamil. Macam Ju, memang tiap-tiap hari loya. Lepas makan je, terus keluar balik. Dan bila lepas muntah, badan akan jadi lemah. Ju agak tertekan sebab kebiasaannya Ju jenis tak tau diam. Bila asyik terbaring je, rasa rimas pulak. Alhamdulillah, tiba-tiba terdetik untuk berkongsi masalah dengan kak Yah a.k.a Noriah Ibrahim. Dia cadangkan Ju minum ESP Shaklee..Alhamdulillah, rasa lebih bertenaga. Ju makan kurma 2-3 biji, kemudian minum air ESP. Sedap. Rasa lemak-lemak soya. Walaupun tak makan makanan berat macam nasi dan lauk pauk, tetapi masih rasa bertenaga...tak la asyik baring...lembik je kan...


KENCING YANG KUNING SANGAT
Ok..masa 1st trimester peggy, Ju ambil asas keperluan badan...Multivitamin Vitalea, BComplex dan juga ESP...Haa...bercerita pasal BComplex ni...masa mula-mula ambil tu...rasa mengantuk sangat-sangat...ingatkan kenapa...rupanya badan tengah dalam proses keserasian....dan juga mungkin Ju kurang minum air.....sebab...BComplex ni jenis yang cepat larut dalam air dan akan cepat menukarkan nutrien makanan yang dimakan menjadi tenaga..!! Patut la memang bertenaga walaupun kepala pusing-pusing...=)

Mula je makan BComplex..air kencing kuning...sama warna dgn tablet BComplex nih... hihi....nampak sangat kurang air dalam badan...Warna kuning tu akan beransur-ansur kurang bila minum air banyak. Sangat penting untuk mengambil BComplex dan Folic Acid waktu pegnen. Penting untuk tumbesaran janin yang sihat. Dan istimewanya BComplex Shaklee nih... folic acid memang sudah terkandung sekali..Jadi, tak perlu la nak ambil BComplex dan Folic Acid secara berasingan kan....2 in 1....=)
Tadaaa.....haha...inilah rupa My little son..ini gambar dia selepas sehari lahir..Ju lahirkan Muhammaf Taufiq secara c-section. Sebabnya, bukaan hanya 4cm setelah 2x induce dan ketuban pon dah pecah. Untuk selamatkan ibu dan bayi, pembedahan adalah jalan terbaik. Doktor suspect tulang punggung Ju kecik...begitukah....??? Tak tau pulak....hihi...=)
Ok lah...cukuplah celoteh Ju kali ni...next entry kita berjumpa lagi...

Feel free to contact me...at

FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Sms/ call/ WhatsApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )

Posted via Blogaway

Thursday, 20 November 2014

APA ITU THALASSEMIA ??

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera..
Hari ini, Ju nak berkongsi mengenai penyakit Thalassemia. Sejenis penyakit genetik, yang kurang diberi perhatian oleh masyarakat umum.
Apa itu Talassemia..??
Ia adalah sejenis penyakit berkaitan sel darah merah di mana keadaan genetik (diwarisi). Ianya bergantung kepada jenis thalassemia yang dihidapi. Thalassemia juga boleh menyebabkan tiada tanda-tanda masalah kesihatan atau menunjukkan tanda-tanda yang serius sepanjang hayat yang memerlukan rawatan.
Apakah PUNCA Thalassemia
Ianya berpunca dari perubahan genetik yang melibatkan gen yang mengawal penghasilan Hemoglobin (Hb). Hb adalah protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh tubuh.
Bahagian-bahagian utama yang membuat molekul Hb dipanggil "rantaian alpha" dan "rantaian Beta". Untuk pesakit Thalassemia, sebahagian dari Hb itu rosak- samada pad rantai Alpha atau Rantai Beta. Perubahan Hb boleh menyebabkan kekurangan darah yang teruk.
Apakah JENIS-JENIS THALASSEMIA..?
Jenis-jenis Thalassemia Terbahagi kepada Thalassemia Alpha dan Thalassemia Beta dan dipecahkan lagi kepada beberapa jenis, bergantung kepada jumlah gen yang terlibat.
Jenis yang paling ringan - Thalassemia Trait ( Thalassemia Minor)
Beta yang serius - Beta Thalassemia Major (BTM)
Beta Pertengahan - Beta Thalassemia Intermedia (BTI)
Alpha yang serius - Hb Barts dan Hb H.
Apakah TANDA-TANDA THALASSEMIA
1.  Kelihatan normal waktu dilahirkan, tetapi anak tersebut makin pucat dan bertambah teruk apabila usia meningkat 6-18 bulan.
2. Letih dan gelisah
3. Kekurangan darah yang teruk (anemia) dan akibatkan sesak nafas
4. Kekuningan (jaundice)
5. Kurang selera makan
6. Kembung perut disebabkan pembengkakan hati dan limpa
7. Perubahan pada pembentukan tulang muka
BAGAIMANA THALASSEMIA DIRAWAT
Dua rawatan UTAMA iaitu :-
1. TRANSFUSI DARAH
Biasanya, 3-4 minggu untuk mengekalkan kehidupan dan untuk memastikan Hb> 10gm.
Bebanan besi daripada transfusi darah boleh merosakkan jantung dan hati dan mengakibatkan pertumbuhan terbantut, baligh lewat, kencing manis dan lain-lain komplikasi endokrin.
Jadi, ubat-ubatan untuk penyingkiran zat besi (Iron Chelating) adalah aspek yang paling penting untuk penjagaan Thalassemia.
2. RAWATAN PENYINGKIRAN ZAT BESI
Rawatan ini boleh diambil dalam bentuk pil (Deferasirox) atau suntikan (Deferoxamine).
Ok la, sampai di sini penerangan ringkas mengenai penyakit Thalassemia. Semoga bermanfaat untuk semua...
Ada masa free, jom lawat ke laman sosial saya..
FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Posted via Blogaway

Sunday, 16 November 2014

KANAK-KANAK "KEBAL"

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah, hari ini sempat untuk buat 1 entry untuk tatapan semua. Mood hari ini, nak share mengenai kanak-kanak. Memandangkan sekarang sudah bergelar ibu, perihal kanak-kanak memang jadi topik yang "favourite".

Berkaitan kanak-kanak, Ju lebih suka tekankan bab imun tubuh dan juga pemakanan seimbang. Sebab pertumbuhan kanak-kanak sangat cepat dan ia adalah permulaan kepada kehidupan keseluruhannya.

1. IMUN TUBUH

Imun tubuh umpama askar dalam badan manusia. Kalau ada benda asing ( kuman, virus, etc) yang menyerang tubuh, pasti "askar" lah yang akan berlawan. Tetapi, sejauh mana kekuatan "askar" tubuh...?? Ini yang menjadi persoalan kan...?? Samada bergantung sepenuhnya pada imunisasi yang diambil pada umur 1, 2, 3, 5 , 6 bulan dan sehingga umur setahun atau ditambah dengan pengambilan makanan berkhasiat dan makanan tambahan yang perlu.

Vitamin C Chew adalah pilihan ramai ibubapa disebabkan rasanya yang masam-masam. Kanak-kanak kebiasaannya akan menghisap tablet Vitamin C ini seperti gula-gula. Sediakan "askar" yang hebat dalam tubuh anak supaya tubuh mereka tak perlu menjadi timbunan ANTIBIOTIK dek kerana selalu demam kerana jangkitan dengan rakan-rakan sebaya.

KAWAN-KAWAN DI SEKOLAH

Kita umum mengetahui, kanak-kanak suka berkawan-kawan. Semua aktiviti akan bersama rakan-rakan. Tak hairanlah, kalau seorang demam..esok pulak rakan yang lain pon akan turut demam. Dan, adakala demam berpanjangan kerana sering di kelilingi rakan yang berjangkit sesama sendiri. Dan setiap kali ke klinik, pasti akan dibekalkan dengan antibiotik. Sampai bila tubuh anak anda terpaksa bergantung kepada antibiotik. Tubuh mereka sendiri sudah ada "askar" yang bersedia untuk bertarung, jadi lebih eloklah jika "kuatkan askar" tubuh anak anda. Saya pasti ibubapa di luar sana akan rasa lebih selesa untuk tidak sering ke klinik dan anak sentiasa cergas dan sihat bukan..??

2. MAKANAN BERKHASIAT

Umumnya, rata-rata ibubapa agak sukar nak menentukan pemakanan berkhasiat untuk kanak-kanak kerana kualiti bahan makanan sekarang agak rendah nilai khasiatnya. Jadi, pengambilan makanan tambahan menjadi altenatif.

Makanan tinggi serat, kalsium, protein, karbohidrat, vitamin sangat diperlukan oleh golongan ini. Jadi, dengan pengambilan makanan tambahan, nutrien kanak- kanak lebih mudah untuk diperoleh.

MealShakes mengandungi banyak nutrien sihat dan lengkapbyang sangat penting untuk tumbesaran kanak-kanak.

MealShakes mengandungi asid amino dan nutrisi yang mudah untuk diserap untuk kegunaan tubuh dalam kehidupan seharian. Dan paling istimewa ialah ianya mengandungi Lactalbumin yang mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.
Kelebihan MealShakes yang mengandungi protein ( Lactose Free) yang sangat-sangat diperlukan bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah Lactose Intolerance di mana mereka sering menghadapi masalah sembelit disebabkan usus mereka tidak mampu untuk mencerna protein yang mengandungi lactose. Kanak-kanak yang sering menghadapi masalah sembelit sering disarankan oleh pakar kanak-kanak untuk memilih susu fm yang FREE LACTOSE. MealShakes sangat memahami keperluan kanak-kanak. Hanya sesudu kecil MealShakes dicampur dalam minuman kegemaran anak anda, mereka sudah dapat menikmati keperluan nutrien tubuh mereka ditambah dengan rasa MealShakes yang enak.

Kandungan 24jenis Vitamin, mineral dan zat serta lesitin soya yang bekerjasama dengan Vitamin Larut Lemak menjadikan kanak-kanak lebih berselera untuk makan tetapi tidak menjadikan mereka "Obes" kerana kandungan serat yang tinggi membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

Nutrisi dibekalkan kepada tubuh, menjadikan tubuh cukup "kebal" untuk menghadapi serangan virus dan kuman.

Vitamin ACE, Zink dan selenium yang merupakan agen antioksida yang bertindak melawan jangkitan.

Ok la...memandangkan esok hari Ahad, Ju ucapkan selamat berhujung minggu bersama keluarga..

Kepada yang bekerja esok, selamat memulakan kerja...dan bekerjalah kerana ibadat kepada Allah..bukan semata-mata untuk mencari wang...hehe...=)

Sampai di sini sahaja, terima kasih kepada yang membaca...sudi-sudikanlah bagi komen, pandangan dan apa-apa yang bermanfaat untuk dikongsi bersama.

Ada masa free, jom lawat laman sosial Ju...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Call/SMS/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )


Posted via Blogaway

Sunday, 9 November 2014

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt..Alhamdulillah...dapat juga share entri pasal resepi ni..hihi...walaupun bukan kategori pandai masak...bak kata UAI...tak pandai tak pe...tapi kene rajin masak....tapi nak masuk kategori rajin pon tak jugak...hihi...masak untuk keluarga sendiri jer....

Ini kali pertama buat...dan yang bestnyer...asben suka...hihi...dia memang tak suka puding karamel... katanya bau hanyir telur...so, bila buat resepi tanpa telur ni...sedap pulak katanya...hehe...=)

Ok..Ju share kat sini bahan-bahannya...sebenarnya Ju cari resepi ni kat blog...terima kasih kepada blog cik epal...Ju ikut resepi dia la....=)

Bahan-bahan :

Karamel
3 sudu Gula putih
1/2 cawan Air

Puding
1 tin susu cair
1/2 cawan susu pekat
3 sudu tepung jagung
2 sudu tepung kastad
3 cawan air
1 paket agar-agar serbuk (10mg)

Cara-cara :

1. Panaskan gula putih, bila gula dah mula cair, masukkan air sedikit demi sedikit. (Kalau nak manis lagi, boleh tambah lagi sukatan gulanya)

2. Bila dah jadi air gula yang keperangan, masukkan dalam bekas/acuan untuk puding karamel nanti

3. Campurkan tepung kastad, tepung jagung, agar-agar serbuk dalam satu bekas dan masukkan 3 cawan air tadi.

4. Setelah sebati, panaskan di dalam periuk. Kemudian masukkan setin susu cair, dikacau perlahan dan setengah cawan susu pekat.

5. Teruskan mengacau sehingga menjadi pekat. ( Kalau ade ketulan-ketulan...lenyek-lenyek sikit supaya hancur larut )

6. Setelah masak pekat, tuangkan puding yang tengah panas ke dalam bekas puding yang dah letak gula karamel tu. Sejukkan, dan simpan dalam peti untuk keraskan sikit.

7. Bila dah keras, cari pinggan yang leper.. Atau bekas bulat yang leper dan lebih besar dari acuan tadi kemudian telangkupkan. Bila puding dah kluar dari acuan....inilah hasilnya...( Ju takde pinggan lawa-lawa kat rumah..yang ada cuma pinggan leper plastik macam kat kantin taska jer...hihi....beli pon kat kedai 1 Malaysia..haha...macam pinggan kat PASTI je kata anak sedare Ju..hihi..)

# Maaf sesangat, sebab Ju tak ambik gambar step by step. Lupa ambik kamera masa ni...

Ok la...selamat mencuba...puding Ju ni kurang manis..karamel juga tak la banyak...sebab Ju buat cair...dan takla semanis yang jual kat luar tu...hihi...kurangkan manis dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman...cheewaah...hihi...=)

Setakat tu saja untuk hari ini. So, feel free untuk hubungi Ju...nak tukar pandangan, nak tambah kenalan...dan nak meramaikan follower pon boleh...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp: 013 3081376
SHAKLEE ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Saturday, 8 November 2014

ANAK TAK TAHU TELAN KAPSUL

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...beberapa hari tak update..terasa lain pulak...bermujahadah jugak ye...konsisten nak update blog nih....hehe....=)

Ok...hari ni...Ju nak share topik pasal tablet atau kapsul dengan kanak-kanak...Uolls perasan tak....kalau pergi ke klinik @ hospital...kebiasaannya ubat-ubatan akan dibekalkan dalam bentuk cecair....sebab UTAMAnya ialah...kanak-kanak belum ada kebolehan untuk menelan pil @ kapsul....

Ada beberapa cara untuk mengatasi masalah anak tak tahu nak telan kapsul @ pil tablet..

1. Hisapan

Ada sesetengah Pil tablet akan diletakkan arahan "chew"...bermakna hisap. Oleh itu, tablet berkenaan boleh dihisap oleh kanak-kanak. Teknik hisapan ini bagus, bukan sahaja pada kanak-kanak, tetapi juga kepada yang dewasa. Jika melalui hisapan, segala nutrien ubat @ supplemen tersebut akan terus masuk ke saraf. Berbanding dengan menelan, kerana dengan proses menelan, nutrien tersebut masuk ke usus, kemudian diproses dan kemudiannya akan dihantar ke saraf untuk bertindak. Kemungkinan nutrien yang masuk ke dalam badan akan berkurangan masuk ke saraf disebabkan banyak peringkat proses yang perlu dilalui.

Sebab tu...ada Tok Guru dulu-dulu..galakkan pelajar-pelajar Tahfiz Al Quran menghisap kismis setiap pagi...bukan makan kismis...Mungkin inilah kaitannya...Hebat mereka kan...!!!

2. Melarutkan dalam air

Ada juga sesetengah pil tablet ini dilarutkan di dalam air kerana kurang sesuai untuk dihisap. Sebagai contohnya..Asid Folik yang dibekalkan kepada kanak-kanak yang anemia dan kurang selera makan. Rasa tablet ini kurang enak, jadi kanak-kanak akan mengelak untuk mengambil. Melarutkan pil tablet di dalam larutan air...adalah teknik yang lebih berkesan.

3. Menggaul dalam makanan

Contoh untuk menggaul dalam makanan adalah seperti kapsul. Contohnya kapsul Minyak Ikan yang sangat baik untuk kecerdasan otak bagi kanak-kanak. Sesetengah kanak-kanak mampu mengunyah kapsul begini walaupun rasanya agak hanyir. Tetapi, bagi kanak-kanak yang sukar untuk mengunyah, memecahkan dalam sup makanan atau menggaul dalam makanan mereka juga sangat berkesan. Yang penting kapsul tersebut masuk dalam perut kan...??

Bagi pengguna produk Shaklee yang kebiasaannya diberi kepada kanak-kanak...uolls boleh cuba cara-cara di atas ini untuk diberi kepada anak-anak uolls yer....

Untuk Vitamin C Chewable...kalau anak-anak tak boleh nak hisap...mungkin kerana rasa tablet sedikit masam, boleh juga larutkan dalam air terlebih dahulu.

Bagi kapsul Minyak Ikan OmegaGuard, boleh kunyah, atau pecahkan dalam sup makanan mereka. Boleh juga gaulkan dalam makanan kegemaran. Pasti menyelerakan....cubalah..!!!

Ok lah...Ju nak sembung balik kerja-kerja yang belum siap kat rumah ni...Selamat mencuba teknik-teknik yang Ju share...

Semoga sharing ini sangat bermanfaat untuk semua....TQIA...=)

Bila-bila masa free, boleh contact Ju...untuk berbincang, menambah kenalan...dan mengeratkan silaturrahim sesama kita...bye..bye..bye...Assalamualaikum wbt...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp : 013 3081 376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Popular Posts