HATI PEREMPUAN

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulillah, dapat bertemu untuk entri kali ini. Sememangnya saya seorang perempuan,pastinya saya sangat suka menulis perihal perempuan.

Memang seronok menonton rancangan HATI PEREMPUAN Lakonan MIA Ahmad dan juga Shahrul Ridzuan...Dan sebenarnya...saya sangat suka dengan style 'color block' yang digayakan Yuhanis....cheeewaahhh..

Perempuan adalah hiasan dunia...dan jika disebut hiasan..pastinya hati dan kata-katatakkan terlepas dari bait indah,cantik,memukau,mendamaikan mempesona..dan apa lagi...????

Ramai wanita ingin dilihat cantik..tetapi...bahagiakah jika cantik..tetapi 'tak sihat'...?

Sihat...kemudian kecantikan akan terserlah....betul tak..???


Sihat Fikiran
Jagalah kesihatan fikiran terlebih dahulu....Ya, fikiran akan memandu diri kita untuk memilih jalan yang baik atau buruk.

Biasa tak, jika bertanya kepada wanita yang berjaya, malah cantik di pandang...antara tips mereka ialah..kesihatan dalaman terlebih dahulu..pastinya kesihatan luaran akan lebih terserlah !!!

Image result for positive thinking
Kesihatan dalaman merangkumi fikiran, daya keinginan untuk berjaya yang tinggi, semangat yang kental...dan pastinya FIKIRAN POSITIF yang akan memandu ke arah pencapaian yang hebat dalam kehidupan.


Sihat Tubuh Badan

Ya, pastinya badan akan sihat, lebih bertenaga dengan diet seimbang, nutrisi yang lengkap dan mencukupi serta gaya hidup yang sihat.

Diet Seimbang 

Image result for diet seimbang untuk wanita
Pilih makanan yang benar-benar mengikut keperluan tubuh. Benar, ramai yang lebih gemar memilih untuk "rasa yang sedap" berbanding keperluan badan. Malah, terlalu mengikut perasaan dengan meilih "makanan kegemaran" tanpa menghiraukan nutrisi makanan yang kadangkala boleh dinilaikan makanan seperti "sampah" kerana hanya "sedap di tekak" tetapi tiada apa-apa langsung nutrisi malahan tinggi dengan bahan kimia dan juga mengundang toksik dalm tubuh.




Nutrisi Yang Lengkap


Image result for diet seimbang untuk wanita

Nutrisi bagi setiap wanita berbeza. Wanita dewasa, mengandung, menyusukan anak dan juga mengikut peringkat umur dan juga jenis pekerjaan. Antara faktor yang sangat perlu diambilkira untuk menentukan keperluan nutrisi tubuh adalh seperti berikut :-

1. Keadaan semasa ( normal, mengandung, berpantang dan menyusukan anak )
2. Umur
3. Jenis pekerjaan
4. Penyakit (jika ada)
5. Alahan
7. Metabolisme
8. Kemampuan membeli
9. Berat badan
10.Sejarah kesihatan keluarga



Gaya Hidup Sihat

Image result for gaya hidup sihat

Senaman, pemakanan dan pemikiran yang positif dan cerdas adalah antara keperluan wanita normal. Bukan sahaja wanita, malah lelaki. 

opssss..terttinggal pasal air...Cukupkan keperluan air untuk tubuh yang lebih sihat dan ceria. Makin kurang minum air...makin mudah penyakit hinggap ke badan...jaga-jaga yer..!!!

Image result for gaya hidup sihat

Masih ragu-ragu dengan nutrisi hanya dari pemakanan..??? Jika masih ragu, anda masih berpeluang mencukuupkan keperluan nutrisi tubuh dengan Set Kesihatan Keluarga Shaklee. Keperluan seluruh keluarga. Ibu ayah, anak lelaki dan perempuan. Malah datuk dan nenek juga memerlukan set kesihatan Keluarga dari Shaklee. Tak rugi melabur untuk kesihatan seluruh ahli keluarga.



Alhamdulillah, setakat ini sahaja entri buat kali ini. Semoga perkongsian hari ini lebih baik dari semalam. Jom, sama-sama bertukar pandangan dan juga ilmu blogging. Sharing is caring....^___^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..