TIPS BERANGAN MAGIC - Part 1

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Image result for angan-angan mat jenin
Berangan adalah sifat semulajadi setiap manusia. Mana ada manusia yang tidak pernah berangan. Ynag membezakan angan-angan setiap orang ialah samada anganan jadi kenyataan atau sebaliknya. Bila angan-angan tinggi melangit, dan anganan itu pula berjaya dicapai..ianya seakan tidak percaya pula..Betul tak...? Ada kalanya kita boleh katakan macam MAGIK la pula...

Image result for angan angan
Hri ni Ju nak berkongsi tips berangan cara tersusun, dan insyaaAllah kita kana merasai "MAGIK" nya bila berangan..


1. Tulis Segala Anganan

Image result for angan angan
Bukan payah pon. Tulis je lahkan.Buat 50 angan-angan.Berjaya atau tidak tolak ke tepi dahulu. Mana ada siapa nak tengok. Cuma Allah swt je yang tahu. Dan DIA selalu menyimpan rahsia besar anganan kita.

2. Susun setiap Anganan Tahun Demi Tahun

Image result for wish list
Orang putih kata Vision Board. MAcam rumah kita jugak, kalau berselerak mesti serabut kan. Contohnya, sekarang umur 18 tahun. Dalam angan-angan nak kahwin umur 25 tahun. Jadi, susun lah jadual anganan tu kan. Ala-ala time frame gitewwww. Haaa.. kan dah nampak perjalanan bila nak kahwin tu kan. Walaupun namanya jodoh Allah yang tentukan, tak salah kita merancang. Biasa dengar kan orang putih cakap.."If You Fail To Plan, You Are Plan To Fail..."


3. Anganan Berubah


Anganan perkara yang bukan ketetapan.Ada yang masih kekal, dan ada yang akan berubah. Manusia akan berubah dari segi kematangan, penambahan ilmu, pengalaman perjalanan kehidupan dsb. Jadi, dalam 'wishlist' anganan setiap tahun tu...akan ada perubahan. Dan tak salah pon nak 'adjust' angan-angan setiap tahun.

Angan tahun 2014

Angan-angan tahun 2015

4. Berdoa
Image result for angan angan

Sebenarnya, masa kita letak angan-angan tu pun adalah satu doa. Allah Maha Mengetahui kehendak setiap hambaNya. Bila kita ada angan-angan yang lebih tersusun, otak kita automatik akan menjadi "LEBIH FOKUS" dan dalam masa yang sama, memori dalm otak akan sentiasa mengarah tubuh badan untuk menuju ke arah anganan. Angan-angan mat jenin tu, angan-angan yang tak tersusun....Cuba pilih, nak jadi angan-angan Mat Jenin ker....nak Jadikan Angan-angan tu MAGIK..????



Tiada kejayaan tanpa usaha. Berusaha tanpa tawakkal adalah sombong..dan tawakkal tanpa usaha adalah PEMALAS. Jadi, nak capai angan-angan kena RAJIN dan TAWAKKAL. InsyaaAllah, takkan jadi angan-angan MAT JENIN.

Agak-agak payah sangat nak berangan..ataupun takut untuk berangan, telan OmegaGuard sehari 3 kapsul..Omega sangat baik untuk otak. Jangan ingat perut kita je lapar nak makan. Otak pon nak jugak makan. 

Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..