TIPS SIHAT TUKANG JAHIT

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, hari ini Ju dapat menulis. Topik hari ni sangat simple dan juga penting untuk mereka yang bergelar "Tukang Jahit Sepenuh Masa" atau "Part Time" atau menjahit suka-suka.

Antara masalah utama masalah tukang jahit ialah sakit belakang dan juga mata berpinar dah tengok jarum dan juga kain kan. Nak nak kalau dapat tempahan kain sedondon satu keluarga ditambah dengan warna yang memang terang benderag sampai menyilau-nyilau mata..hihi..


ELAKKAN MEMBONGKOK
Kalau menjahit di mesin jahit, elakkan selalu membongkok. Macam mana tak mebongkok kan..?? dah memang nak tengok ke jarum tu kene bongkok, betul tak..???

Pilih Kerusi Yang Sesuai

Ok, ramai yang memilih guna kerusi warung kat kedai tu dan juga kerusi biasa-biasa je asalkan booleh duduk. Ketinggian setiap orang tak sama. Jadi, kalau ada modal sikit, boleh beli kerusi pejabat yang ala2 empuk tu sikit, dan laraskan kedudukan yang rasa selesa. Tak perlu membongkok dan punggung pon tak sakit sangat. Kalau macam kerusi kat bawah ni..memang best..boleh gerak sana sini..tak perlu nak bangun..hihi...kalau nak rilex kejap...sedap je rasa nak bersandar kan...saya dah cuba..memang best..

Image result for kerusi pejabat

Bila tulang punggung duduk di tempat yang keras dan agak lama, tulang belakang berada dalam keadaan tak betul. Jadi, masalah sakit belakang memang selalu jadi kepada tukang jahit teruatama mereka yang tukang jahit sepenuh masa.Tengok pejabat. Kerusi yang disediakan empuk. Ini kerana tujuannya untuk memberi keselesaan pada tubuh untuk duduk dalm tempoh yang lama. Bila badan selesa, tak lah dia selalu sakit kan..???

Kebiasaan sakit-sakit belakang, sengal-sengal badan memang sedap kalau ada yang sudi nak mengurut kan. Tapi, siapa pulak yang rajin sangat nak mengurut badan kita kan..??? Jadi, cukupkan nutrisi tubuh anda dengan nutrisi sihat.

Image result for ostematrix shaklee

Ostematrix Shaklee sangat membantu masalah "lenguh" badan dan sakit-sakit badan. Tablet Kalsium MAgnesium bukan sahaja melengkapkan keperluan kalsium harian, tapi dapat memabntu mengurangkan rasa-rasa lenguh tubuh. Dan BONUS yang paling SUPER OHSEM ialah anda sangat mudah membuang setiap hari...Senang kata, melawas sungguh tau. BAngun pagi, badan segar..perut pon bersih.. SUper duper OHSEMMMM.... Saya dah cuba, memang berhasil....

Image result for ostematrix shaklee


JAGA MATA ANDA

Ok.Bila mengadap mesin jahit, mata akna lebih fokus pada jarum yang dok turun naik dan juga hasil jahitan. Jahitan kemas, rapat atau melompat-lompat atau juga tak sekata. Mata anda sangat fokus pada saiz yang kecil. Dan fokus sangat tinggi. Ala-ala saintis lah kan...hihi...tambah lagi dengan cahaya yang fokus kat jarum mesin tu..lama-lama berbinar jugak kan mata....

Image result for mesin jahit

Biasa tak, ada masa-masa bila dah setiap hari menjahit...rasa lesu je mata..pastu rasa ngantuk nak menjahit..kan..kan...ala-ala mata garfield ni haa...bila buat kerja lain..tak pulak mengantuk, tapi bila pandang je mesin..mula la dah nak layu...

Image result for mata lesu


Pandang Benda Hijau
Kalau rajin nak buat hiasan pon boleh dalam bilik jahit. Kalau takde masa nak menghias, "legakan" mata anda dengan melihat benda hijau.

Image result for pandangan yang indah
Pokok ke, baju warna hijau ke..atau apa-apa gambar lukisan yang sangat mendamaikna. InsyaaAllah sangat baik untuk kesihatan mata.

Image result for carotomax

Mata juga perlukan makanan. Bukan saja perut lapar, badan perlukan khasiat..mata juga perlukan khasiat. Pengambilan Carotomax memang akan membuatkan anda teruja. Biasakan, tukang jahit akan merasa keadaan "Mata Letih"..Bila nak menjahit je...mata macam mengantuk je..last-last mood nak menjahit pon dah ke laut...Tambah stress lagi bila tengok tempahan kain yang bersusun-susun....Uisshhhh...siapa tak stressssss kan..??? Customer pulak dah call, sms, whatsapp asyik bertanya...

" Kak, dah siap ke belum baju saya..??"....atau pun

"Bang, baju nikah saya dah siap ke belum nih..?? Lagi seminggu je lagi ni..."

Pelanggan adalah sumber pendapatan. Kerja menjahit ni macam orang kerja pergi ke pejabat jugak. Ada masa mungkin lebih..Yer tak. Ada jugak yang merempit malam-malam buta. Jam 2-3 pagi pon ada. Nak nak dekat raya...dan musim kawen...Saya tahulah kan..sebab saya dah rasa.....kikiki...

Kesihatan adalah Kekayaan. Jaga badan, jaga mata...barulah dapat menjahit dengan sempurna dan boleh beri kepuasan pada pelanggan. Manalah tahu kan...satu hari nanti Cik Akak, Abang-abang boleh bukak akademi menjahit. tak pon boleh buka butik hasil rekaan dan sentuhan tangan kita sendiri..

Ok, saya nak berhenti di sini. Banyak lagi nak share dengan kawan-kawan. Next entry saya share lagi.
Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..