PREBIOTIK DAN PROBIOTIK

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, hari ini saya terdetik ingin berkongsi kisah mengenai prebiotik dan probiotik. Bunyi hampir serupa, tetapi ejaan dan juga fungsinya sangat berbeza. Kebiasaan yang kita dengar ialah PROBIOTIK. Kedua-dua ini sangat berbeza. Jom kita selongkar...keduanya sangat penting untuk kesihatan badan kita semua..


APA ITU PROBIOTIK


Image result for prebiotic foods
Probiotik adalah bakteria hidup dalam yogurt, produk dan pil tenusu lain. Doktor sering menetapkan probiotik kepada pesakit tentang antibiotik dalam usaha untuk memerangi kesan-kesan sampingan gastrousus ubat. Dan manakala probiotik telah terbukti berkesan dalam menguruskan keadaan gastrousus tertentu, mereka tidak mempunyai kuasa yang sama yang prebiotik lakukan.



Probiotik bersifat halus. Jadi, haba dan asid perut dapat membunuh mereka sebelum mereka berfungsi dengan optimum untuk penghadaman dalam perut. Kepada yang jenis "sukar" menelan susu ianya lebih menyukarkan lagi untuk memperoleh probiotik dalam makanan harian. Akhirnya, badan tidak memperoleh bakteria baik utnuk tubuh di mana ianya sangat bermanfaat untuk kita.



Apakah pula PREBIOTIK

Mudahnya  prebiotik adalah serat tumbuhan khusus yang berfaedah menyuburkan bakteria baik sudah di dalam usus besar atau kolon. Walaupun probiotik memperkenalkan bakteria baik dalam usus, prebiotik bertindak sebagai baja untuk bakteria baik yang sudah ada. Mereka membantu bakteria baik anda berkembang. Ini, seterusnya, memberikan banyak pencernaan dan faedah kesihatan umum. Kajian terbaru juga menunjukkan prebiotik dan keseimbangan usus bakteria yang baik memainkan peranan penting dalam kesihatan mental.

Prebiotik, tidak seperti probiotik, tidak dimusnahkan dalam badan. Mereka tidak dipengaruhi oleh haba atau bakteria. Serbuk prebiotik tidak memberi kesan panas, sejuk, asid atau masa. berbeza dangan bakteria probiotik mesti disimpan hidup. Mereka boleh dibunuh mudah oleh haba, asid perut atau hanya mati dengan masa.


Serat prebiotik yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti kulit epal, pisang, bawang dan bawang putih, dan kacang.

Prebiotik boleh membantu untuk beberapa gangguan pencernaan yang kronik atau penyakit keradangan usus. Spesies probiotik tertentu telah ditunjukkan untuk membantu kanak-kanak untuk cirit-birit, penyakit usus dan untuk berulangnya jangkitan usus tertentu seperti C. difficile.

Makanan tambahan prebiotik Prebiotin menyediakan pelbagai manfaat yang penting bukan sahaja untuk menurunkan kesihatan usus tetapi untuk kesejahteraan keseluruhan juga.



Prebiotin adalah satu-satunya prebiotik sepenuh spektrum di pasaran. Ini bermakna formula Prebiotin yang makanan tambahan prebiotik mengandungi kedua-dua inulin dan Oligofruktosa. Formula spektrum penuh merawat dinding usus keseluruhan untuk keberkesanan maksimum. Dan Prebiotin telah dibuktikan oleh banyak kajian saintifik bebas untuk meningkatkan bilangan bakteria sihat dalam usus besar, manfaat yang menarik dan penting untuk kesihatan keseluruhan dan kesejahteraan.


Apabila anda mempunyai bakteria yang cukup bermanfaat, anda boleh mengalami kesihatan keseluruhan yang lebih baik dari sudut fizikal, mental dan emosi. Anda akan lebih disuburkan, terasa penuh, dan mampu untuk mencapai dan mengekalkan berat badan yang sihat dengan lebih mudah.


Mealshakes Shaklee sangat membantu anda dalam masalah pencernaan. Terutama bagi kanak-kanak yang kadangkala begitu sukar untuk dijangka jangkitan virus dan kuman yang menyerang tubuh mereka. Makanan yang diambil kadangkala juga tidak mengandungi serat prebiotin prebiotik yang kita harapkan.

Bukan sahaja kanak-kanak, malah golongan dewasa juga turut sama menghadapi masalah pencernaan. Jika tidak, mana mungkin pesakit kanser kolon semakin meningkat saban hari terutama bagi golongan lelaki. Seringkali masalah kanser prostate yang menjadi mimpi ngeri, sedangkan masalah kolon yang menjuarai dalam perihal permasalahan lelaki dewasa dan sudah berumur.

Bagi golongan dewasa, Herblax Shaklee menjadi pilihan kerana pengambilan lebih mudah dan cepat. Bukan sahaja mudah dari segi pengambilan, yang lebih mendatangkan keterujaan ialah keberkesannya "membersih" usus memang tidak disangkal. Bayangkan, dengan menelan 3-4 biji herblax sebelum tidur, akan membuatkana anda bangun awal di subuh hari dan mengeluarkan najis yang begitu banyak dengan mudah tanpa bersungguh-sungguh untuk meneran najis. Sangat mudah dan lembut. Dan, pastinya mampu tersenyum penuh kelegaan dengan mengurut perut yang terasa sudah leper..!!!! Ya, pastinya anda akan mula mencari makanan kerana perut terasa seperti "kosong" dan "lengang"...

Sangat penting menjaga dengan teliti kesihatan usus dan perut. Ia membuatkan sistem badan anda dari perut -otak-seluruh tubuh bertindak dalam kawalan dan dalam kitaran sistem yang betul. Jika tidak, pasti huru-hara hidup bukan. Nampak biasa, tetapi penangan "sukar membuang" dan masalah sebu pasti akan menggangu fikiran dan mempengaruhi tindakan dalam hidup kita seharian bukan..???

Inginkan ceria, rasa genbira...Hargai tubuh yang dipinjamkan, jaga lah ia, prihatin padanya..pasti kebahagiaan berpanjangan...


KESIHATAN ADALAH KEBAHAGIAAN
Shaklee...Always Safe, Always Work and Always Green

Image result for get in touch

Fb : Juliza Sarif 
Call/ sms/ whatsapp / telegram : 0133081376
[ID : 888399] Your Best Trusted Consultant & Distributor
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..