VITAMIN SINTETIK DAN SEMULAJADI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah dapat menulis untuk kali ini. Hari ini Ju ingin berkongsi perihal Vitamin Sintetik. Mungkin masih ramai yang di luar sana masih "keliru" dengan pemilihan makanan tambahan. Samaada iaya berunsurkan "bahan kimia" atau pun sumber yang semulajadi dan organik.



Image result for synthetic or natural

Vitamin, vitamin, vitamin. Sama ada kita mendapatkannya daripada diet harian kita, dari cahaya matahari, atau dari kedai membeli kapsul atau cecair, vitamin adalah penting untuk kesihatan kita dan untuk fungsi yang sepatutnya badan kita.

Kekurangan vitamin membawa kepada pelbagai masalah yang merangkumi anoreksia kepada obesiti, kerosakan organ, kekeliruan, kemurungan dan keletihan.

Walau bagaimanapun, sama ada atau tidak vitamin anda mencederakan anda adalah cerita lain. Apa yang orang tidak mengetahui adalah semua vitamin tidak dicipta sama, dan yang paling sebenarnya sintetik.

Image result for synthetic or natural

Apakah yang dimaksudkan dengan "sintetik" Vitamin?

Diet yang sihat dan organik perlu diperoleh dengan jumlah yang cukup daripada nutrien yang diperlukan oleh badan, tetapi makanan tambahan boleh membantu memastikan bahawa kita mendapat hidangan yang sihat daripada vitamin tertentu.

Masalahnya ialah bahawa banyak vitamin dan mineral yang dihasilkan secara sintetik dengan bahan kimia dan tidak datang terus daripada sumber semula jadi. Vitamin Sintetik dibuat untuk meniru cara vitamin semulajadi bertindak dalam badan kita. Vitamin semulajadi diperolehi secara langsung dari bahan tumbuhan yang mengandungi vitamin, tidak dikeluarkan di dalam tabung uji. (Ini adalah proses biasa ekstrak dari bahan semulajadi untuk menddapatkan Vitamin).

Image result for synthetic or natural

Vitamin yang masuk ke dalam perut akan diproses di dalam usus dan dihantar ke seluruh badan. Vitamin semulajadi mempunyai kebolehan "membawa" khasiat mereka ke seluruh badan. Berlainan dengan Vitamin Sintetik. Banyak vitamin sintetik kekurangan "kemampuan membawa" mereka dan faktor-faktor bersama yang berkaitan dengan wujud secara semula jadi vitamin kerana mereka telah "diasingkan." dari segi proses tindakbalas kimia.Kemampuan Vitamin Sintetik adalah jauh berbeza dengan Vitamin Semulajadi terutama dari segi penyerapan. Berlainan dengan Vitamin Semulajadi yang lebih cepat menyerap ke tubuh. Ini berkaintan dengan faktor "kemampuan membawa" yang diterangkan tadi.

Bentuk semula jadi datang dalam keadaan "full" pakej dengan vitamin lain, enzim dan mineral yang mengawal cara badan mengenal, memetabolizes dan menggunakan mereka untuk membuat apa yang diperlukan.

Lebih daripada 95% daripada semua vitamin tambahan yang dijual di pasaran adalah di kalangan Vitamin Sintetik.

Image result for synthetic or natural

 APAKAH MASALAH UTAMA VITAMIN SINTETIK

Versi sintetik vitamin mengandungi bahan kimia yang tidak diperlukan  untuk kegunaan manusia dan tidak berlaku dalam alam semula jadi. Kembali kepada fitrah. Manusia dicipta daripada tanah. Dan daripada tanah jugalah makanan yang diperlukan dalam tubuh kita yang sepatutnya kita perolehi. Maka, badan manusia akan hanya boleh menerima dan memproses makanan yang diperolehi dari bumi, bukannya makanan yang diperolehi dari dalam makmal. Ianya melanggar FITRAH bukan..??

Vitamin larut lemak dalam bentuk sintetik mereka sangat berbahaya kerana mereka boleh terkumpul di dalam tisu lemak anda dan menyebabkan keracunan. Alasan bahawa bentuk sintetik adalah lebih berbahaya kerana anda mendapat, hidangan pekat tinggi vitamin dan bukannya jumlah yang anda akan dapat daripada satu bentuk berasaskan makanan.

  • Vitamin A, D, E dan K adalah semua lemak larut
  • Vitamin larut lemak yang ditemui secara semulajadi dalam mentega, minyak ikan, kacang, dan sayur-sayuran berdaun hijau
  • Lebihan vitamin larut lemak disimpan dalam tisu hati dan lemak
  • Kebanyakan orang tidak mendapat jumlah yang mencukupi vitamin larut lemak daripada diet mereka


Vitamin sintetik biasa yang Perlu Dielakkan:


  1. Vitamin A: Retinyl Palmitate
  2. Vitamin B1 (Thiamine): Thiamine Mononitrate, Thiamine Hydrochloride
  3. Vitamin B2 (Riboflavin): Riboflavin
  4. Asid Pantothenic: Kalsium D-pantothenate
  5. Vitamin B6 (Pyridoxine): Pyridoxine Hydrochloride
  6. Vitamin B12: cobalamin
  7. PABA (asid para-aminobenzoic): Asid Aminobenzoic
  8. Asid folik: Asid Pteroylglutamic
  9. Choline: Kolin Klorida, choline Bitartrate
  10. Biotin: d-Biotin
  11. Vitamin C (Ascorbic Acid): Asid askorbik
  12. Vitamin D: sinaran Ergosteral, calciferol
  13. Vitamin E: dl-alpha tokoferol, dl-alpha tocopherol asetat atau succinate


NOTA: "dl" bentuk apa-apa vitamin adalah sintetik.

Bahan-bahan toksik lain untuk Elakkan Dalam Tambahan


  1. Magnesium stearat (atau asid stearik)
  2. Monosodium Glutamat (MSG) yang menyamar sebagai "rasa semula jadi"
  3. Carnauba lilin digunakan dalam lilin kereta dan menggilap kasut
  4. Titanium dioksida adalah karsinogen

Alhamdulihha, dapat berkongsi untuk kali ini. Untuk pengetahuan semua, BULAN OKTOBER adalah PROMOSI BELI 1 PERCUMA 1 Vitamin E. Dan, Vitamin E Shaklee adalah jenis d- Alpha Tocopherol. Ianya selamat dan semulajadi. Jom, dapatkan segera..



KESIHATAN ADALAH KEBAHAGIAAN

Shaklee...Always Safe, Always Work and Always Green

Image result for get in touch

Fb : Juliza Sarif 
Call/ sms/ whatsapp / telegram : 0133081376
[ID : 888399] Your Best Trusted Consultant & Distributor
Share this article:

No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..