Friday, 12 December 2014

ALFALFA WAKTU HAMIL

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera
Alhamdulillah, dapat menulis perihal alfalfa kali ini. Alfalfa terkenal sebagai "Father of All Food". Raja segala makanan.
Secara umumnya, ramai yang mengetahui Alfalfa tidak sesuai untuk ibu hamil. Rata-ratanya mengatakan ianya "panas". Dan kurang sesuai untuk ibu hamil.
Ada 2 Bahan yang agak "bahaya" yang terdapat di dalam alfalfa yang menjadikan ianya "panas" untuk ibu hamil.

1. KANDUNGAN BAHAN AKTIF SAPONIN
Di dalam alfalfa, saponins adalah dianggap "kunci" estrogen di dalam badan. Ianya berfungsi untuk mengimbangi kekurangan estrogen di dalam badan. Ya, Estrogen adalah hormon yang banyak di dalam tubuh wanita. Tapi, lelaki juga perlukan alfalfa..Dan, anda jangan risau..hormon estrogen tidak akan meningkat di dalam tubuh lelaki jika mengambil alfalfa. Alfalfa akan mengimbangi tahap estrogen dalam tubuh. Mudahnya, ia berfungsi macam "pengimbang".
Umumnya, kita tahu pertukaran hormon ibu hamil sukat dijangka. Kehadiran saponin yang aktif di dalam alfalfa inilah yang dirisaukan akan mengimbangi hormln estrogen di dalam tubuh ibu ke tahap normal.Ya, normal seperti wanita biasa. Dan ini mungkin mendatangkan bahaya. Hormon wanita hamil tidak sama seperti wanita tidak hamil. Dan perlu diingat, alfalfa tidak ada "sensor" untuk mengenalpasti samada tubuh wanita itu hamil atau tidak. Kerana itu, alfalfa tidak digalakkan semasa hamil.

2. KANDUNGAN CANAVANINE
Canavanine, adalah sejenis acid amino yang pelik ( unusual acid amino) di dalam alfalfa.
Kandungan Canavanine terdapat dalam akar dan juga pucuk alfalfa. Tetapi, kandungannya sedikit dan mungkin tiada langsung di dalam daun alfalfa yang sudah matang atau "tua".
Canavanine agak bahaya untuk pesakit lupus dan juga pesakit autoimmune. Ianya boleh mengakibatkan serangan kepada pesakit semakin aktif disebabkan kehadiran canavanine.
Ringkasannya, Saponin dan juga Canavanin yaang terdapat di dalam alfalfa kurang sesuai untuk ibu hamil.
Terima kasih kerana sudi membaca entri kali ini. Kepada pembaca yang ingin menambah kenalan, bertukar pandangan, boleh hubungi saya di laman sosial berikut:-

FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Call/SMS/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Posted via Blogaway

Monday, 8 December 2014

SAYANGI SUAMI

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Di pagi Isnin yang ceria ni..Ju nak share sesuatu pasal perihal Encik Suami...hehe...=)

Datangnya idea nak menulis ni..bila tengok rakaman Che Ta & Zain masa Che Ta sebelum bersalin. Salah satu yanh bestnya..bila Che Ta cakap " Bila I tengok perut Zain dah nak naik sama naik dengan perut I, I suruh dia pergi gym...ye la...tak elok la..untuk kesihatan dia kan..."


So positive and caring...kenapa Ju fikir macam tu...?? Ini sebab Ju kata dia positive dan caring


1. Perut yang buncit, petanda awal penyakit

2. Walaupun usia Zain lebih muda, Che Ta concern pasal imej dan kesihatan suaminya

3. Biasanya orang akan kata, suami yang lebih muda ni..Isteri jadi kuat cemburu...takut orang lain terpikat. Biar suaminya buncit pon takpe, takde yang minat...(Ini kebiasaan Ju dengar...bukan semua orang macam tu tau...) Tapi, positifnya fikiran dia, lebih meletakkan kesihatan yang lebih utama berbanding emosi.
Bila Ju fikir pulak, ape yang aku buat...supaya perut suami yang dah mula nak membulat tu..jadi kempissss...?? Suami ku jarang nak ke gym..suka makan daging...sayur kurang..buah pon kurang...huhu...^_^


Jadi..Ju pilih supplement insyaaAllah membantu...memandangkan...dari mula kawen lagi...suami Ju selalu sembelit...kadang-kadang sampai pedih perut...acid dah naik gamaknya...


HERBLAX YANG AWESOME

Ju memang suruh asben Ju ambik...selang sehari..Alhamdulillah....tak sampai habis sebotol pon...sembelit nya dah tak lagi macam dulu....bila dia kata nak ke toilet nak kencing...mesti lama...tak sekejap..bila datang balik...dia kata...tadi buang air besar sekali....mudah je membuang...tak la macam dulu-dulu...bukan main lama dalam toilet...rasa nak membuang sangat...tapi tak keluar pon "khazanah" dalam perut tu....huhu...^__^


APA KHASIAT HERBLAX
1. Mengandungi 9 jenis herba yang  berfungsi untuk pembersihan usus
2. Membantu melembutkan sisa perut supaya memudahkan untuk membuang
3. Sisa lemak, sisa yang sudah lama dalam usus akan dibuang
4. Sistem pencernaan akan lebih baik dan pembiakan kuma  tak baik dalam usus akan berkurang
5. Usus yang bersih akan mengoptimumkan penyerapan zat makanan pada tubuh.

Alhamdulillah, memang Herblax sangat memberi kesan positif pada suami...Bukan suami je...Ju pon sama...
Bila usia makin meningkat, sistem penghadaman pon makin lemah...jadi..penyakit sembelit ni...memang mudah sangat nak menyerang..Jadi, CEGAH sebelum PARAH...!!!
Ok, setakat ni sahaja sharing Ju pasal Sayang Suami dan Kisah Herblax...nanti kita jumpa di entry yang lain...^__^

Kalau nak contact Ju..untuk produk Shaklee..atau nak menambah kenalan, bertukar pandangan....sila-silalah contact yer....^_^


Sms/ Call/ WhatssApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )


Posted via Blogaway

Wednesday, 26 November 2014

THALASSEMIA : BAGAIMANA WAKTU HAMIL (PART 1)

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Alhamdulillah, hari ini..hujung minggu diberi kesempatan untuk menulis. Tiba-tiba datang pulak idea nak share pasal Thalassemia untuk semua pembaca.

Ju pembawa Thalassemia. Dapat tahu lepas Hb masa mengandung turun naik, tak stabil...ada masa ok, ada masa memang tak OK..Jadi, memang kene la buat Thalassemia Screening. Takdir yang Allah sembunyikan selama ini, Ju disahkan sebagai Beta Thalassemia Trait. Kalau dalam kategori penyakit Thalassemia ni, Beta-Thalassemia Trait adalah yang paling ringan sekali lah...
Bila dapat tahu, saya banyak meng"gugel" pasal penyakit ini. Tambah-tambah pulak tengah pegnen kan, mesti nak bagi badan bertambah sihat terutama untuk bayi.

Pada awal kandungan, saya dinasihatkan oleh Doktor untuk mengambil Iberet untuk menaikkan tahap Hemoglobin (Hb) dalam darah saya. Tapi, saya perlu menghadapi masalah lain pula. Sembelit, pening kepala, mabuk saya makin teruk. Kemudian, saya bertukar pulak kepada Multivitamin Vitalea Shaklee yang ditelan bersama Vitamin C. Alhamdulillah, saya tak lagi rasa loya yang makin teruk..dan sembelit pun dah tak menyerang lagi. Saya rasa lebih bertenaga..!!!

Teringat Kata-kata Doktor Noraini (Pakar Sakit Puan Di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah) begini.. " Ini masalah kilang awak, bukan masalah awak tak cukup zat besi. Tak perlu ambil terlalu banyak Zat Besi. Rugi, sebab takkan beri kesan apa-apa. Kilang awak hanya mampu produce setakat itu sahaja. Keep good health, makan makanan seimbang mengikut keperluan ibu mengandung..Itu sudah memadai...." Dan beliau juga sarankan saya mengambil Minyak Ikan yang kaya DHA & EPA untuk perkembangan otak bayi. Dan Ju cadangkan, ambil OmegaGuard Shaklee....Minyak Ikan Terbaik..!!! Dan, hentikan pengambilan pada trimester ketiga...atau kandungan dah masuk 7-8 bulan...

Rupa-rupanya, baru ku tahu..pengambilan zat besi berlebihan akan menjadikan badan bertoksin kerana zat besi yang berlebihan akan berkumpul pada organ dalam badan..!!! Subhanallah.... Jadi, saranan saya..berhati-hati dengan zat besi...jangan sampai besi itu "membelenggu organ" anda sehingga tak dapat berfungsi di tahap paling optimum.


MABUK YANG MELETIHKAN
Bukan semua wanita hamil akan mabuk. Mabuk adalah satu keadaan pening kepala dan sentiasa loya yang dialami oleh wanita hamil. Macam Ju, memang tiap-tiap hari loya. Lepas makan je, terus keluar balik. Dan bila lepas muntah, badan akan jadi lemah. Ju agak tertekan sebab kebiasaannya Ju jenis tak tau diam. Bila asyik terbaring je, rasa rimas pulak. Alhamdulillah, tiba-tiba terdetik untuk berkongsi masalah dengan kak Yah a.k.a Noriah Ibrahim. Dia cadangkan Ju minum ESP Shaklee..Alhamdulillah, rasa lebih bertenaga. Ju makan kurma 2-3 biji, kemudian minum air ESP. Sedap. Rasa lemak-lemak soya. Walaupun tak makan makanan berat macam nasi dan lauk pauk, tetapi masih rasa bertenaga...tak la asyik baring...lembik je kan...


KENCING YANG KUNING SANGAT
Ok..masa 1st trimester peggy, Ju ambil asas keperluan badan...Multivitamin Vitalea, BComplex dan juga ESP...Haa...bercerita pasal BComplex ni...masa mula-mula ambil tu...rasa mengantuk sangat-sangat...ingatkan kenapa...rupanya badan tengah dalam proses keserasian....dan juga mungkin Ju kurang minum air.....sebab...BComplex ni jenis yang cepat larut dalam air dan akan cepat menukarkan nutrien makanan yang dimakan menjadi tenaga..!! Patut la memang bertenaga walaupun kepala pusing-pusing...=)

Mula je makan BComplex..air kencing kuning...sama warna dgn tablet BComplex nih... hihi....nampak sangat kurang air dalam badan...Warna kuning tu akan beransur-ansur kurang bila minum air banyak. Sangat penting untuk mengambil BComplex dan Folic Acid waktu pegnen. Penting untuk tumbesaran janin yang sihat. Dan istimewanya BComplex Shaklee nih... folic acid memang sudah terkandung sekali..Jadi, tak perlu la nak ambil BComplex dan Folic Acid secara berasingan kan....2 in 1....=)
Tadaaa.....haha...inilah rupa My little son..ini gambar dia selepas sehari lahir..Ju lahirkan Muhammaf Taufiq secara c-section. Sebabnya, bukaan hanya 4cm setelah 2x induce dan ketuban pon dah pecah. Untuk selamatkan ibu dan bayi, pembedahan adalah jalan terbaik. Doktor suspect tulang punggung Ju kecik...begitukah....??? Tak tau pulak....hihi...=)
Ok lah...cukuplah celoteh Ju kali ni...next entry kita berjumpa lagi...

Feel free to contact me...at

FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Sms/ call/ WhatsApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )

Posted via Blogaway

Thursday, 20 November 2014

APA ITU THALASSEMIA ??

Teks : Juliza Mhd Sarif
Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera..
Hari ini, Ju nak berkongsi mengenai penyakit Thalassemia. Sejenis penyakit genetik, yang kurang diberi perhatian oleh masyarakat umum.
Apa itu Talassemia..??
Ia adalah sejenis penyakit berkaitan sel darah merah di mana keadaan genetik (diwarisi). Ianya bergantung kepada jenis thalassemia yang dihidapi. Thalassemia juga boleh menyebabkan tiada tanda-tanda masalah kesihatan atau menunjukkan tanda-tanda yang serius sepanjang hayat yang memerlukan rawatan.
Apakah PUNCA Thalassemia
Ianya berpunca dari perubahan genetik yang melibatkan gen yang mengawal penghasilan Hemoglobin (Hb). Hb adalah protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh tubuh.
Bahagian-bahagian utama yang membuat molekul Hb dipanggil "rantaian alpha" dan "rantaian Beta". Untuk pesakit Thalassemia, sebahagian dari Hb itu rosak- samada pad rantai Alpha atau Rantai Beta. Perubahan Hb boleh menyebabkan kekurangan darah yang teruk.
Apakah JENIS-JENIS THALASSEMIA..?
Jenis-jenis Thalassemia Terbahagi kepada Thalassemia Alpha dan Thalassemia Beta dan dipecahkan lagi kepada beberapa jenis, bergantung kepada jumlah gen yang terlibat.
Jenis yang paling ringan - Thalassemia Trait ( Thalassemia Minor)
Beta yang serius - Beta Thalassemia Major (BTM)
Beta Pertengahan - Beta Thalassemia Intermedia (BTI)
Alpha yang serius - Hb Barts dan Hb H.
Apakah TANDA-TANDA THALASSEMIA
1.  Kelihatan normal waktu dilahirkan, tetapi anak tersebut makin pucat dan bertambah teruk apabila usia meningkat 6-18 bulan.
2. Letih dan gelisah
3. Kekurangan darah yang teruk (anemia) dan akibatkan sesak nafas
4. Kekuningan (jaundice)
5. Kurang selera makan
6. Kembung perut disebabkan pembengkakan hati dan limpa
7. Perubahan pada pembentukan tulang muka
BAGAIMANA THALASSEMIA DIRAWAT
Dua rawatan UTAMA iaitu :-
1. TRANSFUSI DARAH
Biasanya, 3-4 minggu untuk mengekalkan kehidupan dan untuk memastikan Hb> 10gm.
Bebanan besi daripada transfusi darah boleh merosakkan jantung dan hati dan mengakibatkan pertumbuhan terbantut, baligh lewat, kencing manis dan lain-lain komplikasi endokrin.
Jadi, ubat-ubatan untuk penyingkiran zat besi (Iron Chelating) adalah aspek yang paling penting untuk penjagaan Thalassemia.
2. RAWATAN PENYINGKIRAN ZAT BESI
Rawatan ini boleh diambil dalam bentuk pil (Deferasirox) atau suntikan (Deferoxamine).
Ok la, sampai di sini penerangan ringkas mengenai penyakit Thalassemia. Semoga bermanfaat untuk semua...
Ada masa free, jom lawat ke laman sosial saya..
FB : Juliza Sarif
Page : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Posted via Blogaway

Sunday, 16 November 2014

KANAK-KANAK "KEBAL"

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah, hari ini sempat untuk buat 1 entry untuk tatapan semua. Mood hari ini, nak share mengenai kanak-kanak. Memandangkan sekarang sudah bergelar ibu, perihal kanak-kanak memang jadi topik yang "favourite".

Berkaitan kanak-kanak, Ju lebih suka tekankan bab imun tubuh dan juga pemakanan seimbang. Sebab pertumbuhan kanak-kanak sangat cepat dan ia adalah permulaan kepada kehidupan keseluruhannya.

1. IMUN TUBUH

Imun tubuh umpama askar dalam badan manusia. Kalau ada benda asing ( kuman, virus, etc) yang menyerang tubuh, pasti "askar" lah yang akan berlawan. Tetapi, sejauh mana kekuatan "askar" tubuh...?? Ini yang menjadi persoalan kan...?? Samada bergantung sepenuhnya pada imunisasi yang diambil pada umur 1, 2, 3, 5 , 6 bulan dan sehingga umur setahun atau ditambah dengan pengambilan makanan berkhasiat dan makanan tambahan yang perlu.

Vitamin C Chew adalah pilihan ramai ibubapa disebabkan rasanya yang masam-masam. Kanak-kanak kebiasaannya akan menghisap tablet Vitamin C ini seperti gula-gula. Sediakan "askar" yang hebat dalam tubuh anak supaya tubuh mereka tak perlu menjadi timbunan ANTIBIOTIK dek kerana selalu demam kerana jangkitan dengan rakan-rakan sebaya.

KAWAN-KAWAN DI SEKOLAH

Kita umum mengetahui, kanak-kanak suka berkawan-kawan. Semua aktiviti akan bersama rakan-rakan. Tak hairanlah, kalau seorang demam..esok pulak rakan yang lain pon akan turut demam. Dan, adakala demam berpanjangan kerana sering di kelilingi rakan yang berjangkit sesama sendiri. Dan setiap kali ke klinik, pasti akan dibekalkan dengan antibiotik. Sampai bila tubuh anak anda terpaksa bergantung kepada antibiotik. Tubuh mereka sendiri sudah ada "askar" yang bersedia untuk bertarung, jadi lebih eloklah jika "kuatkan askar" tubuh anak anda. Saya pasti ibubapa di luar sana akan rasa lebih selesa untuk tidak sering ke klinik dan anak sentiasa cergas dan sihat bukan..??

2. MAKANAN BERKHASIAT

Umumnya, rata-rata ibubapa agak sukar nak menentukan pemakanan berkhasiat untuk kanak-kanak kerana kualiti bahan makanan sekarang agak rendah nilai khasiatnya. Jadi, pengambilan makanan tambahan menjadi altenatif.

Makanan tinggi serat, kalsium, protein, karbohidrat, vitamin sangat diperlukan oleh golongan ini. Jadi, dengan pengambilan makanan tambahan, nutrien kanak- kanak lebih mudah untuk diperoleh.

MealShakes mengandungi banyak nutrien sihat dan lengkapbyang sangat penting untuk tumbesaran kanak-kanak.

MealShakes mengandungi asid amino dan nutrisi yang mudah untuk diserap untuk kegunaan tubuh dalam kehidupan seharian. Dan paling istimewa ialah ianya mengandungi Lactalbumin yang mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.
Kelebihan MealShakes yang mengandungi protein ( Lactose Free) yang sangat-sangat diperlukan bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah Lactose Intolerance di mana mereka sering menghadapi masalah sembelit disebabkan usus mereka tidak mampu untuk mencerna protein yang mengandungi lactose. Kanak-kanak yang sering menghadapi masalah sembelit sering disarankan oleh pakar kanak-kanak untuk memilih susu fm yang FREE LACTOSE. MealShakes sangat memahami keperluan kanak-kanak. Hanya sesudu kecil MealShakes dicampur dalam minuman kegemaran anak anda, mereka sudah dapat menikmati keperluan nutrien tubuh mereka ditambah dengan rasa MealShakes yang enak.

Kandungan 24jenis Vitamin, mineral dan zat serta lesitin soya yang bekerjasama dengan Vitamin Larut Lemak menjadikan kanak-kanak lebih berselera untuk makan tetapi tidak menjadikan mereka "Obes" kerana kandungan serat yang tinggi membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

Nutrisi dibekalkan kepada tubuh, menjadikan tubuh cukup "kebal" untuk menghadapi serangan virus dan kuman.

Vitamin ACE, Zink dan selenium yang merupakan agen antioksida yang bertindak melawan jangkitan.

Ok la...memandangkan esok hari Ahad, Ju ucapkan selamat berhujung minggu bersama keluarga..

Kepada yang bekerja esok, selamat memulakan kerja...dan bekerjalah kerana ibadat kepada Allah..bukan semata-mata untuk mencari wang...hehe...=)

Sampai di sini sahaja, terima kasih kepada yang membaca...sudi-sudikanlah bagi komen, pandangan dan apa-apa yang bermanfaat untuk dikongsi bersama.

Ada masa free, jom lawat laman sosial Ju...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Call/SMS/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )


Posted via Blogaway

Sunday, 9 November 2014

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt..Alhamdulillah...dapat juga share entri pasal resepi ni..hihi...walaupun bukan kategori pandai masak...bak kata UAI...tak pandai tak pe...tapi kene rajin masak....tapi nak masuk kategori rajin pon tak jugak...hihi...masak untuk keluarga sendiri jer....

Ini kali pertama buat...dan yang bestnyer...asben suka...hihi...dia memang tak suka puding karamel... katanya bau hanyir telur...so, bila buat resepi tanpa telur ni...sedap pulak katanya...hehe...=)

Ok..Ju share kat sini bahan-bahannya...sebenarnya Ju cari resepi ni kat blog...terima kasih kepada blog cik epal...Ju ikut resepi dia la....=)

Bahan-bahan :

Karamel
3 sudu Gula putih
1/2 cawan Air

Puding
1 tin susu cair
1/2 cawan susu pekat
3 sudu tepung jagung
2 sudu tepung kastad
3 cawan air
1 paket agar-agar serbuk (10mg)

Cara-cara :

1. Panaskan gula putih, bila gula dah mula cair, masukkan air sedikit demi sedikit. (Kalau nak manis lagi, boleh tambah lagi sukatan gulanya)

2. Bila dah jadi air gula yang keperangan, masukkan dalam bekas/acuan untuk puding karamel nanti

3. Campurkan tepung kastad, tepung jagung, agar-agar serbuk dalam satu bekas dan masukkan 3 cawan air tadi.

4. Setelah sebati, panaskan di dalam periuk. Kemudian masukkan setin susu cair, dikacau perlahan dan setengah cawan susu pekat.

5. Teruskan mengacau sehingga menjadi pekat. ( Kalau ade ketulan-ketulan...lenyek-lenyek sikit supaya hancur larut )

6. Setelah masak pekat, tuangkan puding yang tengah panas ke dalam bekas puding yang dah letak gula karamel tu. Sejukkan, dan simpan dalam peti untuk keraskan sikit.

7. Bila dah keras, cari pinggan yang leper.. Atau bekas bulat yang leper dan lebih besar dari acuan tadi kemudian telangkupkan. Bila puding dah kluar dari acuan....inilah hasilnya...( Ju takde pinggan lawa-lawa kat rumah..yang ada cuma pinggan leper plastik macam kat kantin taska jer...hihi....beli pon kat kedai 1 Malaysia..haha...macam pinggan kat PASTI je kata anak sedare Ju..hihi..)

# Maaf sesangat, sebab Ju tak ambik gambar step by step. Lupa ambik kamera masa ni...

Ok la...selamat mencuba...puding Ju ni kurang manis..karamel juga tak la banyak...sebab Ju buat cair...dan takla semanis yang jual kat luar tu...hihi...kurangkan manis dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman...cheewaah...hihi...=)

Setakat tu saja untuk hari ini. So, feel free untuk hubungi Ju...nak tukar pandangan, nak tambah kenalan...dan nak meramaikan follower pon boleh...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp: 013 3081376
SHAKLEE ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Saturday, 8 November 2014

ANAK TAK TAHU TELAN KAPSUL

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...beberapa hari tak update..terasa lain pulak...bermujahadah jugak ye...konsisten nak update blog nih....hehe....=)

Ok...hari ni...Ju nak share topik pasal tablet atau kapsul dengan kanak-kanak...Uolls perasan tak....kalau pergi ke klinik @ hospital...kebiasaannya ubat-ubatan akan dibekalkan dalam bentuk cecair....sebab UTAMAnya ialah...kanak-kanak belum ada kebolehan untuk menelan pil @ kapsul....

Ada beberapa cara untuk mengatasi masalah anak tak tahu nak telan kapsul @ pil tablet..

1. Hisapan

Ada sesetengah Pil tablet akan diletakkan arahan "chew"...bermakna hisap. Oleh itu, tablet berkenaan boleh dihisap oleh kanak-kanak. Teknik hisapan ini bagus, bukan sahaja pada kanak-kanak, tetapi juga kepada yang dewasa. Jika melalui hisapan, segala nutrien ubat @ supplemen tersebut akan terus masuk ke saraf. Berbanding dengan menelan, kerana dengan proses menelan, nutrien tersebut masuk ke usus, kemudian diproses dan kemudiannya akan dihantar ke saraf untuk bertindak. Kemungkinan nutrien yang masuk ke dalam badan akan berkurangan masuk ke saraf disebabkan banyak peringkat proses yang perlu dilalui.

Sebab tu...ada Tok Guru dulu-dulu..galakkan pelajar-pelajar Tahfiz Al Quran menghisap kismis setiap pagi...bukan makan kismis...Mungkin inilah kaitannya...Hebat mereka kan...!!!

2. Melarutkan dalam air

Ada juga sesetengah pil tablet ini dilarutkan di dalam air kerana kurang sesuai untuk dihisap. Sebagai contohnya..Asid Folik yang dibekalkan kepada kanak-kanak yang anemia dan kurang selera makan. Rasa tablet ini kurang enak, jadi kanak-kanak akan mengelak untuk mengambil. Melarutkan pil tablet di dalam larutan air...adalah teknik yang lebih berkesan.

3. Menggaul dalam makanan

Contoh untuk menggaul dalam makanan adalah seperti kapsul. Contohnya kapsul Minyak Ikan yang sangat baik untuk kecerdasan otak bagi kanak-kanak. Sesetengah kanak-kanak mampu mengunyah kapsul begini walaupun rasanya agak hanyir. Tetapi, bagi kanak-kanak yang sukar untuk mengunyah, memecahkan dalam sup makanan atau menggaul dalam makanan mereka juga sangat berkesan. Yang penting kapsul tersebut masuk dalam perut kan...??

Bagi pengguna produk Shaklee yang kebiasaannya diberi kepada kanak-kanak...uolls boleh cuba cara-cara di atas ini untuk diberi kepada anak-anak uolls yer....

Untuk Vitamin C Chewable...kalau anak-anak tak boleh nak hisap...mungkin kerana rasa tablet sedikit masam, boleh juga larutkan dalam air terlebih dahulu.

Bagi kapsul Minyak Ikan OmegaGuard, boleh kunyah, atau pecahkan dalam sup makanan mereka. Boleh juga gaulkan dalam makanan kegemaran. Pasti menyelerakan....cubalah..!!!

Ok lah...Ju nak sembung balik kerja-kerja yang belum siap kat rumah ni...Selamat mencuba teknik-teknik yang Ju share...

Semoga sharing ini sangat bermanfaat untuk semua....TQIA...=)

Bila-bila masa free, boleh contact Ju...untuk berbincang, menambah kenalan...dan mengeratkan silaturrahim sesama kita...bye..bye..bye...Assalamualaikum wbt...

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp : 013 3081 376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Saturday, 25 October 2014

BAHAYA SUAMI MAKAN VITAMIN E SHAKLEE

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Sudah beberapa hari skip post kat blog...hari ini...Ju nak bercerita pasal Vitamin E Shaklee pulak...

Cerita yang simple jer...cuma agak kelakar la jugak...

Ade seorang kawan Ju ni...dia tanya...bawah ni...ade perbualan...tak boleh la nak printscreen...sbb ade unsur 18sx sket....just Ju taip balik...yang kelakarnye tu...hihi...baca perbualan ni...

Huda : Kak Yah....Vitamin E ni elok kan untuk kesuburan suami isteri..?

Kak Yah : Yer Huda...sebotol 120 kapsul...tahan 4 bulan....suami isteri bolah ambil..=)

Huda : Bukan ke Vitamin E untuk kulit cantik ke...dok tengok iklan..depa kata kulit halus mulus....

Kak Yah : Vitamin E ni..banyak fungsi...Ia bersifat antioksidan juga...bantu repair sel tubuh...kulit muka...sebab tu kulit jadi halus mulus....

Huda : risau gak...kot satni...glowing pulak muka laki...seriau aihhhh...satni muka laki glowing...kot tak senang duduk pulak...

Kak Yah : haha....Vitamin E ni...mengimbangi hormon...kalau perempuan...memang la halus mulus...sebab kulit perempuan memang semualajadi mulus...kalau lelaki...kulit lelaki jadi bersih, licin dan segar...takde mulus macam perempuan tu Huda...

Huda : owh....lagu tu....tu yang nak tanya dulu...kot sat ni...dah pakai...jambu sangat pulak laki saya....hehe....

Kak Yah : haha....jambu....sedap jugak kan....cicah jambu batu...sambil suap-menyuap....hihi....

Huda : amboi kak....hehe....kiranya...saya jadilah beli....nanti saya transfer duit na....Assalamualaikum wbt

Kak Yah : Waalaikumsalam wbt....terima kasih membeli dengan Kak Yah.. Nanti boleh order lagi......=)

Itu la perbualan kisah Vitamin E....untuk tahu khasiat satu-satu supplement yang kita nak beli ni...perlu faham betul-betul...bukan main tengok...dengar orang bercerita...yang mana "info glemer"..itulah yang kita faham....salah cara macam tu....

Ok la...Ju dah share kisah Vitamin E...."Bahaya" yang bagus Vitamin E ni...jadi...kalau berminat nak beli Vitamin E....feel free to contact me....

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp : 0133081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Sunday, 19 October 2014

HARI ISTIMEWA BERSAMA FAMILY

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt....Malam sebelum tidur...Ju nak share...hari istimewa...ikutkan hari ni dah masuk 19 Oktober 2014...semalam hari jadi Ju la...18 October 2014..hehe....haari Jadi yang  ke 30....3' series dah rupanya....

Yang menarik aturan Allah SWT...bila tarikh lahir Ju...Suami...dan anak sulung kami Muhammad Taufiq...adalah bulan Oktober....!!! Memang tragedi OKTOBER lah...!!!

Hubby Ju..pada 14/10....Ju pulak..18/10....dan tiada kebetulan..tapi perancangan Allah SWT....anak Ju pulak 22/10...selang 4 hari.....

Sambutan...tiada sambutan yang istimewa....hanya wish dari suami, adik.beradik dalam whatsapp family dan juga rakan-rakan FB....

Cuma...pada 16/10....kami bertiga makan kat Big Plate...kat Area Subang...tempat asben pernah kerja....

Suasana ok...tak ramai orang...makanan pon "Not Bad"....makan Chicken Chop, Chicken Roaster dan Mushroom Soup untuk Taufiq....simple je pon...hihi....

BIG PLATE DI SUBANG

Inilah kali pertama Taufiq makan kat restoren...duduk kat baby chair....hihi...nampak kerjasama yang baik.....thumbs up Taufiq...Hehe...=)

Cara kami sangat sederhana....tiada majlis sambutan hari jadi...yang ada...hanya la makan bersama....kerana tarikh seperti ini....adalah masa istimewa bersama keluarga....

PROMO TERKEJUT VITAMIN C 500MG SHAKLEE

Dan yang paling TERKEZUT....bila Shaklee announce PROMO BELI 6 PERCUMA 1 SUSTAINED RELEASED VITAMIN C......omakkk aiii....dan yang bestnya...hanya pada 18/10/14 SAHAJA ...!!!!

Dah la Bulan ni....double promo...

ESP BELI 6 PERCUMA 1....

MEALSHAKES BELI 3 PERCUMA 1....

SEKARANG...??? JADI TRIPLE PROMO...!!!

Memang Shaklee ni....full of Surprise la...hihi....

Ok lah...mata pon dah mengantuk....Ju nak rehatkan badan....anak pon dah lena...

Nite...uollss......

Feel free to contact me...nak order produk Shaklee untuk bagi hadiah pada yang tersayang.....contact je terus....insyaaAllah konsultasi terbaik dari saya.....sekian..

Assalamualaikum wbt...=)

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Call/ sms / WhatsApp : 013 3081 376
Shaklee ID : 888399 ( Your Best Consultant & Distributor )


Posted via Blogaway

Wednesday, 15 October 2014

SIMPUL MENGKARUNG

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt....waktu petang macam ni...bahang kat luar...anak pon best je tidur....dingin air-cond yang menyenyakkan tidur....inilah masanya Ju nak share dengan menulis di sini...

Bila mengeliat...tetiba...aargghhhh...kaki krem....tulang rusuk rasa macam kene tarik....uishhh....rasa nak menjerit je....kalau tengah lena tidur tu...tetiba pulak kaki krem....fuhhhh....mau nanges malam-malam.....dan yang paling kesian peggy mommies nih.....

UMUR 14 TAHUN DAH TAK MENGELIAT

Ini pengalaman Ju sendiri...masa tu start Form 2....masa kat asrama selalu malam-malam kejang...seminggu kadang-kadang 2-3 kali...dua-dua belah betis pulak tu...kadang-kadang malam tak krem...bangun pagi...masa mengeliat tu...kaki pulak krem.....so...memang tak berani lah dah....huhu....

Masa peggy pulak...perut dah membesar...aduhai...mau nangis sorang-sorang...kene pulak tima asben keje shift malam....meraung pon siapa nak tolongkan....?? Menitis jugak la air mata....menahan sakit yang amat....

Masuk je kandungan 5 bulan, Ju start ambil Ostematrik...sebab pinggang dah sakit sangat...asyik nak duduk je...mula ambil Ostematrik...4biji sebelum tidur...tablet nya...mak aiii...gedabak besar...tapi sebab tak pahit, tak de la susah sangat kan nak telan...lama sikit kat lidah pon tak pe...sampai naik kembang tablet tu...tak tertelan...hihi....

Lepas habis sebotol....tetiba Ju perasan...aku sesaja mengeliat...dah takde simpul mengkarung...!!! Best nya....Alhamdulillah....!!! Bayangkan la...dari umur 14 tahun tu.....ni dah nak masuk 29 tahun...!!! Dekat 15 tahun control mengeliat....cuma laburkan RM 50 je...dah boleh mengeliat.....siapa tak seronokkan....hihi...

Tambah pulak...sejak peggy memang susah nak tidur malam....terjegil je mata ni...hihi...siang je..mula la mamai kan....tapi sejak BerOSTEMATRIK ni...dah lena tidur....bangun pulak...rasa senang dan segar....best....jam 5pagi mesti dah terjaga....lepas tu rasa fresh je.....tidur yang cukup dan kualiti...!!!

Adatla kan...peggy mommy ni...perut dah besar...bukan senang tau nak membuang...dah banyak telan betik, pisang...minum air sampai rasa nak kembung..(dah la perut pon besar..)..semua tak jalan.....

Memang sangat ketara perubahan....TELAN JE OSTEMATRIK SEBELUM TIDUR....esok pagi bangun awal...membuang dengan jayanya....haha....dah macam flush out je dari perut....bersih....lepas subuh je...mula rasa lapar.....sebab rasa perut kosong..budak yang kat dalam pon ape lagikan....berguling-guling gamaknya mintak makanan..hehe..

Ini sebahagian moment Ju masa peggy dan juga OSTEMATRIK....sejak rasa banyak perubahan dalam diri...barulah rasa nak share kebaikan dengan orang lain.....senang kata...buat Biz online Shaklee...hehe...

Sharing is caring.....sharing is loving...sharing is heaven....:)

Ok la....dah nak masuk Asar...Ju stop kat sini dulu...kalau ape-ape nak tanya pasal Shaklee, nak tukar pandangan..idea...atau bak share apa-apa kebaikan....silalah beri komen...:)

Feel free to contact me......

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Dealer)


Posted via Blogaway

Monday, 13 October 2014

SUSU AIR JAGUNG

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...hari ni...Ju nak share pasal penyusuan ibu pada bayi...

Mungkin teks ni sesuai untuk para ibu, persediaan menjadi ibu..terutama yang tengah peggy...dan tak kurang juga pada geng "ayah" yang nak study sedikit sebanyak pasal penyusuan...

Ok la...share pasal Susu air jagung ni...adalah pengalaman Ju sendiri la...hehe...air susu yang biasa jernih sikit tu...jadi pekat dan sedikit kekuningan...hehe...=)

Nak tau ape tips nya...Ju ambil minuman soya ESP dan Vitamin B Complex dari produk Shaklee...

KENAPA SUSU JADI PEKAT...??

ESP ni adalah minuman yang berprotein tinggi. Sebab itu lah susu jadi lebih pekat. Biasa tak orang selalu cakap minum Milo ke horlick ke...susu akan lebih pekat..?? Ju memang suka sangat campur milo atau horlicks dengan ESP...Rasa lemak-lemak marvellous gitu...hihi...tak perlu letak susu....
.
Tambahan pula, bayi lebih cepat kenyang. Sebab nutrien dalam badan setelah minum ESP lebih tinggi dengan protein, karbohidrat dan zat vitamin lain. Ditambah pula zat dari makanan yang lain.

SUSU WARNA KEKUNINGAN

Pengambilan BComplex kebiasaannya akan mengakibatkan urin bewarna kuning. Sebabnya, Vitamin BComplex adalah jenis yang larut air. Jadi, kalau tak nak air kencing warna kuning..minumlah air banyak....tambah-tambah pulak menyusu ni memang perlukan air yang banyak...nak maintain banyak susu..

Jadi, warna kekuningan susu ibu tadi juga disebabkan Vitamin BComplex. Ini tak merbahaya. Sebabnya, Vitamin BComplex Shaklee adalah semulajadi dan merupakan Vitamin BComplex dengan Folic Acid semulajadi PERTAMA di dunia...!!! Tahap serapan ke tubuh pon tinggi..

Ok la...sharing simple je malam ni...kepada ibu yang masih menyusukan anak, teruskan berjuang untuk menyusukan anak....

Unik penghasilan susu ibu ni kan..anugerah Allah SWT pada wanita...Bukan semua wanita dipilih Allah untuk menjadi ibu...malah menyusukan anak pon sama....Jadi, bila Allah sudah kurniakan susu untuk anak, maka sudah menjadi tanggungjawab kita untuk sampaikan amanah itu pada anak..

Macam ceramah la pulak...ok, Ju berhenti di sini..hehe...excited nak bercerita lah katakan....hihi...

Ok....sebagai penutup..Ju nak ajak semua Mommies support breastfeeding mom...Doakan mereka kuat, cekal dan tabah untuk menyusukan anak-anak mereka sehingga 6 Bulan ekslslusif dan sempurnakan penyusuan sehingga 2 tahun....sudah dinyatakan di dalam Al Quran..pasti ada berita Hikmah di sebalik saranan itu...

Feel free to contact Ju...panjangkan silaturrahim... Luaskan pandangan....

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Sunday, 12 October 2014

TIBA TIBA RASA RINDU

Tazkirah

 Allah rindu tu 
 pernah tak tiba tiba rasa sebak ?
 pernah tak tiba tiba rasa sedih ?
 pernah tak tiba tiba rasa rindu ?

Tapi semua tak tahu kenapa. Tak tahu sebab apa.

Sayang, Itu tanda nya Allah rindu. Allah rindu rintihan doa dan hajat kita. Cuba ingat balik. Bila kali terakhir kita bermunajat sepenuh curahan hati kita pada Allah ?

semalam ?

kelmarin ?

minggu lepas ?

tak pernah langsung ?

Allah..Allah..

Sayang...
Bila tiba-tiba rasa nak menangis. Sebak rasa macam tak kena. Ingatlah.
Allah sedang rindu kan kita.

Mungkin dengar nasihat, rasa teruntun hati tu. Padahal takde ayat touching pun.
Tapi kita yang over nak sebak pulak .
No no. Rase tu Allah yang bagi.

Cuba kalau,
Rasa sedih sebak nak menangis.
Kita cepat-cepat pergi toilet.
Cari kepala paip. Bukak paip.
Mandi ? Tak. Ambil wudhu'. Masa amik wudhu tu hayati setiap titisan air yang jatuh pada anggota wudhu.

Confirm makin lebat hujan air mata.
Sebab ape ? Sebab nak pergi jumpa Allah ni.

Hamparkan sejadah.
Solat lah. Doa lah. Minta lah. Allah dengar. Allah rindu tu. Sebab tu Allah bagi rasa sedih tu.

Lepas siap mengadu. Mesti rasa lega. Sebab Allah dah dengar rintihan kita. Bersyukurlah kerana masih ada yang sayang.

Sayangg..
walaupun tiada bahu untuk bersandar untuk melepaskan rasa sedih kecewa marah,
tapi,
Kita masih ada lantai untuk bersujud. Kita masih ada Allah untuk di adukan segala masalah.
Okay? Jangan sedih lagi.
La tahzan. Innallaha ma'ana.
Ingat, Allah sentiasa ade dengan kita.
sebarkan bahagia

Moga Allah Redha...
Wallahu'alam



Posted via Blogaway

Saturday, 11 October 2014

LAGU HONEYMOON

[LIRIK LAGU] OKY SETIANA DEWI - ANDI ARSYIL RAHMA…: http://youtu.be/BZDVX467PAk

Saat selepas bergelar suami isteri...

Dan lepas kahwinlah baru belajar nak melayan lagu fe"feeling" nih...kih..kih...kih...

Untuk tontonan dan hiburan semua....selamat berhibur....

Jom berkenalan...=)

FB: Juliza Sarif
Fanpage: Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID: 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Friday, 10 October 2014

ELAK DEMAM TANPA UBAT

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...hari ini..Ju just nak share petua nak elak demam...actually dapat mesej ni dari kawan kat WhatsApp group...so...forward je la kat sini...hehe....=)

RAWATAN UNTUK DEMAM/SELSEMA/BATUK - SOCKS REMEDIES

Kalau anak demam...memang jadi susah hati...nak makan tak lalu...tido malam pon tak lena kan...sebab takut kita tengah sedap tido... tiba-tiba demam anak naik mendadak....kejap-kejap bangun jelum kepala...kepala anak le..bukan kepala kita...lap badan dia...rasa dahi...rasa badan...besok pagi ibu dah jadi beruang panda...lebam bijik mata... Ok nak kongsi sini...rupanya selain menjelum kepala dan basahkan badan anak ada satu cara untuk turunkan suhu badan anak iaitu Teknik hidroterapi menggunakan Stokin Basah.

Teknik Hidroterapi Stokin Basah

Menurut University of Maryland Medical Center teknik ini boleh membantu mengurangkan demam. Sebelum tidur, rendam sepasang stokin kapas nipis di dalam air, perah dan letakkan stoking basah pada kaki. Pakai sepasang lagi stokin lagi dan memakai kedua-dua pasang semasa tidur (double socks). Pada orang dewasa pon sesuai.

Semasa tidur, badan akan mula mengedarkan cecair limfa dan darah untuk melawan kaki basah, yang juga merangsang sistem imun. Stoking selalunya akan kering pada waktu pagi. Ulangi rawatan selama lima hingga enam malam berturut-turut seperti yang diperlukan untuk mengurangkan demam.

Opp

Kerana kaki kita mengandungi kepekatan yang lebih tinggi kelenjar peluh daripada seluruh badan kita, ia membantu dalam pembebasan haba.-Dr. Mehmet Oz, MD (http://www.sharecare.com/user/dr-mehmet-oz)

Selain kaedah wet socks menggunakan air biasa, terdapat beberapa penawar semulajadi yang juga sangat berkesan dalam merawat penyakit selsema atau batuk dan demam untuk melawan virus dan bakteria.

1. GARLIC SOCKS - MERAWAT SELSEMA /BATUK / DEMAM

Letakkan bawang putih pada stokin anak.

Cara untuk bayi atau anak kecil :

1. Pakaikan anak stoking berlubang besar sedikit spt jenis berkait atau yg berlubang-lubang.

2. Ambil sehelai lagi stoking, masukkan bawang putih yg telah ditumbuk sedikit, tidak perlu lumat, untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu kepanasan (tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan sbb kepanasan bawang putih).

Jika bayi tidak selesa, boleh gunakan minyak bawang putih dan sapukan pada tapak kaki anak.

Cara buat minyak : Bakar seulas bawang putih tanpa buang kulit, lenyekkan pada minyak zaitun (boleh gunakan minyak masak biasa, minyak kelapa, atau minyak yang tiada bahan yang tidak semulajadi)

Untuk anak yg lebih dewasa :

Boleh guna sehelai stokin sahaja atau lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast.

3. Biar anak tidur semalaman begitu. Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus .

Bawang putih sangat baik utk paru-paru. Ia juga akan melawan bakteria & virus dan pada masa yg sama juga meningkatkan imun badan.

2.ONION SOCKS

Menggunakan kaedah atau cara yang sama seperti Garlic Socks.

Penawar menggunakan bawang putih ini boleh digunakan untuk merawat apa sahaja penyakit disebabkan virus, bakteria atau fungus manakala bawang merah untuk penyakit disebabkan virus dan bakteria sahaja.

3. LEMON SOCKS - MERAWAT DEMAM

Cara merendam stoking dengan jus lemon.

1. Perah jus lemon (lemon organik lebih bagus, jika tiada, guna sahaja lemon biasa) campurkan dalam semangkuk air suam.

2. Rendam stoking beberapa minit hingga benar-benar menyerap jus tersebut.

3. Pakaikan pada anak stoking basah tersebut. Biar semalaman.

4. Rendam kembali stoking jika sudah kering ketika tidur dan pakaikan kembali pada kaki.

Boleh juga gunakan kain dan celup pada jus lemon, kemudian bungkus kaki anak dengan kain tersebut dan pakaikan stoking yang kering pula (1 kain basah dengan jus lemon, lapis dengan 1 stoking kering).

Cara hirisan lemon :

1. Hiris lemon nipis-nipis.

2. Lekatkan pada tapak kaki guna hansaplast atau tak perlu lekat, terus balut dengan stoking.

3. Pakaikan stoking semalaman.

4. Tukar hirisan lemon jika lemon tersebut kering semasa tidur.

4. FIG VINEGAR (FV) / CUKA BUAH TEEN atau APPLE CIDER VINEGAR (ACV) / CUKA EPAL - MERAWAT DEMAM

1. Ambil FV/ACV kira-kira 2-3 sudu besar, campurkan dalam semangkuk air suam. Atau ikut kadar 1:1

2. Rendam stoking beberapa minit hingga benar-benar menyerap jus tersebut.

3. Pakaikan pada anak stoking basah tersebut. Biar semalaman.

4. Rendam kembali stoking jika sudah kering ketika tidur dan pakaikan kembali pada kaki.

*Boleh juga gunakan kain dan celup pada FV/ACV bercampur air suam tadi, kemudian bungkus kaki anak dengan kain tersebut dan pakaikan stoking yang kering pula (1 kain basah dengan ACVn, lapis dengan 1 stoking kering)

*Boleh juga menggunakan cuka kurma atau cuka putih biasa.

Sebelum memulakan semua rawatan di atas, sila lakukan ujian pada kulit anak dahulu. Oleskan sedikit bahan yang mahu digunakan, tunggu dalam setengah jam, lihat ada keradangan kulit atau tidak. Jika tidak boleh teruskan, jika ada sila hentikan. Kaedah ini dipanggil PATCH TEST..

Bagaimana sifat asid lemon / fv / acv membantu merawat demam atau menurunkan suhu demam panas?

Ini kerana sifat asid membantu menarik haba daripada kulit dan menarik haba keluar dari kepala dan bersurai ke seluruh badan. Apabila haba dapat bergerak ia menjadi satu alat aktif untuk melawan jangkitan.

>>>Selain itu, boleh juga menggunakan PUTIH TELUR (bagi yang tidak alah pada telur, dan anda akan lihat putih telur seakan masak setelah menyerap haba daripada badan) .

>>>Jel LIDAH BUAYA / ALOE VERA fresh daripada daunnya juga boleh digunakan merawat demam dengan cara sapukan jel pada seluruh tapak kaki dan pakaikan stokin, oleskan lagi jel tersebut 2-3 kali diwaktu pesakit sedang tidur.

Sumber: GROUP NUTRISI REMEDI ALAMI MALAYSIA (GNRAM).

Selamat Mencuba..!!!


Posted via Blogaway

Thursday, 9 October 2014

KECIL...TAPI BESARR....

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...topik leisure untuk semua....simple je..tapi pada pandangan Ju perkara yang sangat penting dalam kehidupan...

KECIL...TAPI BESAR....!!!

2 perkara yang Ju nak sentuh pasal benda kecil ni....

1. Perkara kecil yang ditangguh-tangguh untuk diselesaikan

Ok..bab ni...rasanya ramai yang sedar...kadangkala buat ...kadangkala tak buat...hehe...
Sebenarnya, banyak konflik yang berlaku dalam kehidupan ini..berpunca dari masalah yang tak diselesaikan disebabkab punca yang remeh.

Contohnya: tangguhkan basuh kain sebab belum penuh bakul...hihi..simple je kan...
Esoknya nak basuh kain, tetiba pulak lepas basuh tu...hujan turun selebat-lebatnya..alhamdulillah...hujan rahmat...dah kene sidai dalam rumah....tiba-tiba pulak..anak kecil dalam rumah...minum HotChoco...kita tak sedar..dicurahnya air tadi ke baju-baju yang baru disidai....sudah....aduhai.....dah la pulak kene kat kemeja hubby, kain jenis susah nak tanggal kotoran pulak tu.....ish..ish...kene pulak menyental...mula la rasa nak marah...tup...tup...tengah marah tu...datang pulak mertua...kih kih kih...memang jadi drama...pulak tu MIL jenis yang cerewet...habis di gosipnya dengan ipar duai pasal kita menyidai baju dalam rumah...dah rupa macam pasar malam..hihi.....mesti membengkak je kan.....haha...mula la rasa tak senang dengan MIL sebab gosip tadi...bermula la episod "tak ngam" bermula....puncanya...simple je...tangguh basuh baju...kih...kih...kih....=)

Sebenarnya...banyak lagi kes yang simple..ni antara yang paling glemer la yang Ju dengar masa officemate borak-borak kat office dulu...hihi...

2. Kandungan kolesterol dalam makanan...walaupun kita ambil sedikit sahaja makanan...tetapi kolesterol nya tinggi...aduh..!!!
Hal macam ni..kene tengok la...kandungan makanan yang dibeli. Tambah juga info pasal kandungan kolesterol makanan. Contohnya : kolesterol dalam daging merah lebih tingi dari daging putih. Jadi, kalau makan daging merah...kene lah kawal sikit. Jangan la nak makan sampai separuh pinggan....lainla daging putih..contohnya ikan...kalau ambik banyak pun, kandungan kolesterol tetap lebih rendah jika dibandingkan dengan daging lembu...

Nampak tak beza...kecil...tapi besar...besar tapi kecil...!!!

Okeh..Ju nak mengundur diri...jam pun dah 5.08 petang...elok sangat nak prepare hal malam nanti.

Jangan malu-malu nak hubungi Ju...

FB: Juliza Sarif
Fanpage: Sihatnatura Life
Sms/Call/Whats: 013 3081376
Shaklee ID: 88399 ( Your Best Consultant & Dealer )


Posted via Blogaway

HARI RAYA KORBAN

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...alhamdulillah...dah habis raya haji...Raya Haji yang bermakna untuk Ju...dan penghayatan yang begitu menusuk kalbu....ecehhhh...jiwang pulak malam ni...hehe...

Sekadar coretan ringkas...Raya Haji ni..ramai yang update..balik kampung...banyak makan daging...berat pon makin naik...menambah-nambah daging dalam badan...huhu...

Raya Haji....Ju tak dapat tunaikan Solat Eid Adha...kerana Allah bagi cuti...tambah pulak anak kecik...siapa nak jaga kan..??

Tapi, penghayatan itu lebih bermakna....

PENGORBANAN HIDUP

Itu lah penghayatan yang Ju nak share....dan kita sama-sama renungkan...setakat mana pengorbanan Kita sebagai.....

1. Anak
2. Pelajar/ Pekerja
3. Suami/ Isteri
4. Menantu
5. Ipar
6. Boss

Dan kalau dihimpun semuanya....PENGORBANAN SEBAGAI HAMBA ALLAH SWT...

Memang rasa macam kerdil sangat....sangat sedikit kan....

Sekarang dah jadi ibu...terasa sedikit sangat pengorbanan kita pada ibubapa...

Belum lagi...nak kira yang lain-lain....

Selagi kita hidup di dunia.....hiduplah dengan impian...

Bahagiakan ibubapa
Bahagiakan suami atau isteri
Bahagiakan Anak-anak
Bahagiakan masyarakat

Kerana...KUNCI KEBAHAGIAAN ADALAH.....MEMBAHAGIAKAN ORANG LAIN YANG KITA SAYANG...

Ok lah..Ju nak mengundur diri...salam eid adha....

Ramaikan kenalan, luaskan pandangan fikiran...kukuhkan silaturrahim....

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID: 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Friday, 3 October 2014

TIPS MENGAWAL MARAH

Teks: Juliza Mhd Sarif

Bismillahirrahmaanirrahim....

Assalamualaikum wbt...hari ni...nak share satu segmen motivasi...hehe...sebenarnya...bukanlah motivasi sangat...cuma perkara biasa yang berlaku dalam kehidupan...dan ianya adalah satu fitrah...

Ok lah...marah ni...bukan setakat kita ni...manusia biasa...malah Rasulullah SAW dan Allah juga marah....tapi berbezalah marah kita yang namanya hambaNya yang memang ada DOSA...

TIPS MENGAWAL KEMARAHAN

1. Jika tengah marah waktu berdiri, maka duduklah dan istighfar..InsyaaAllah...akan rasa lebih tenang.

2. Setelah duduk, tetapi masih marah..maka bergeraklah untuk ke tempat wuduk, dan berwuduklah.

3. Jika berwuduk pun tak mampu mengurangkan lagi kemarahan, maka beredarlah dari tempat perbalahan @ yang mendatangkan marah.

4. Jika masih lagi marah, pergi la mencuci benda-benda yang kotor...kerana mungkin kemarahan tadi disebabkan hati kita yang kotor ( masa mencuci tu...sental lah cukup-cukup kotoran tu...hihi...)

5. Jika masih lagi belum reda kemarahan itu..tanyalah diri anda...apakah perkara yang anda buat Allah marah...???

Sekian, coretan nota motivasi untuk kita semua...semoga bermanfaat...=)

Feel free to contact me yea...

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

TIPS MENGURUS KEMARAHAN

Teks: Juliza Mhd Sarif

Bismillahirrahmaanirrahim....

Assalamualaikum wbt...hari ni...nak share satu segmen motivasi...hehe...sebenarnya...bukanlah motivasi sangat...cuma perkara biasa yang berlaku dalam kehidupan...dan ianya adalah satu fitrah...

Ok lah...marah ni...bukan setakat kita ni...manusia biasa...malah Rasulullah SAW dan Allah juga marah....tapi berbezalah marah kita yang namanya hambaNya yang memang ada DOSA...

TIPS MENGAWAL KEMARAHAN

1. Jika tengah marah waktu berdiri, maka duduklah dan istighfar..InsyaaAllah...akan rasa lebih tenang.

2. Setelah duduk, tetapi masih marah..maka bergeraklah untuk ke tempat wuduk, dan berwuduklah.

3. Jika berwuduk pun tak mampu mengurangkan lagi kemarahan, maka beredarlah dari tempat perbalahan @ yang mendatangkan marah.

4. Jika masih lagi marah, pergi la mencuci benda-benda yang kotor...kerana mungkin kemarahan tadi disebabkan hati kita yang kotor ( masa mencuci tu...sental lah cukup-cukup kotoran tu...hihi...)

5. Jika masih lagi belum reda kemarahan itu..tanyalah diri anda...apakah perkara yang anda buat Allah marah...???

Sekian, coretan nota motivasi untuk kita semua...semoga bermanfaat...=)

Feel free to contact me yea...

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

SOLAT DHUHA

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt...semoga Jumaat hari ini...kita semua dikurniakan rahmat Allah SWT yang tak putus-putua...aamiin...

Ok lah...kali ni..Ju cuma nak share pasal Solat Dhuha...

Setakat kefahaman Ju la pasal Solat Dhuha ni...

1. Dibuat pada waktu dhuha...antara jam 8pg-11 pagi...tapi ada je banyak lagi pandangan pasal waktu solat ni..

2. Dibuat sebanyak 2,4, 8 dan 12 rakaat...salam setiap 2 rakaat

3. Dibuat sebagai tanda syukur dengan kurniaan rezki dari Allah SWT yang tak pernah putus untuk hambaNya

4. Merupakan antara solat sunat kegemaran Rasulullah SAW..

Ramai yang mengatakan...kalau nak murah rezki, mendapat rezki yang tak putus-putus....amalkan Solat Sunat Dhuha....=)

Dan..perlu kita faham...bahawa rezki ini..bentuknya luas..kesihatan, kebahagiaan hidup, anak-anak, dan banyaakkkk lagi....bukan hanya...bersifat material sahaja...wallahua'lam..

Jom...istiqomah solat Dhuha...!!!

Panjangkan silaturrahim....bertukar pandangan dan berkongsi kehidupan...feel free to contact me ye....

FB : Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID: 888399 (Your Best Shaklee Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

SERONOKNYA BERSAIZ XXL...!!!

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt....salam ceria semua...semoga hari ini..lebih baik dari semalam..aamiin....

Hari ini...Ju nak share mengenai saiz badan yang "besar" atau terkenal dengan saiz "XXL"...

Selalu Ju perhatikan...golongan sebegini selalu dijadikan "bahan" untuk melawak, buat kelakar dan tak kurang juga bahan "gosip"...Saiz macam mana badan kita, yang penting.. Kita selesa....ye tak...???

APA MAKNA SELESA...???

Selesa yang Ju maksudkan ialah..tahap kesihatan...Walau ape saiz kita sekalipon...pergilah buat Check Up...dan perkara yang paling bahaya...tetapi selalu buat-buat tak pandang....KOLESTEROL...!!!

Saiz tubuh yang kecil...tidak bermakna kolesterol rendah...dan bersaiz "XXL" belum pasti tinggi kolesterol...semuanya bergantung kepada gaya hidup dan pemakanan harian..

Jika anda bersaiz XXL...tetapi keadaan kesihatan anda memuaskaan...maka BERBAHAGIALAH dengan saiz anda...Tetapi, jika anda rasa tidak selesa...aturkan pemakanan anda...supaya anda kelihatan "I Got Cinched"

Ada juga bersaiz XXL tetapi "Fit"..bersenam pon tak "pancit"..nak ajak lari pecut pon tak de hal...tambah lagi...nak panjat gunung pon "steady" je..yang jenis macam ni...kalau rasa "very steady"...just BERBAHAGIALAH dengan saiz anda....=)

Bab LEMAK pun satu perkara yang penting..lemak visceral dan subcutaneous....yang paling bahaya...Visceral..sebab ianya menyelaputi organ...luaran mungkin nampak ramping dan slim..tapi...organ-organ dalaman kita...mungkin dah tak mampu bernafas dek penangan selimut lemak Visceral tuh.....dahsyat...!!!

Penangan Visceral ni lah...yang tiba-tiba lumpuh, dapat serangan lemah jantung...dan tak kurang juga masalah kolesterol dalam darah...sebab lemak yang sudah tepu....bertukar jadi kolesterol...dan masuk ke sel darah...bahaya wooo...!!!

Ini salah seorang Chef yang boleh dikatakan "I got Cinched" bila berat badan dah berlebihan....umur yang masih muda..lingkungan 25-an...masih bujang...tetapi memilik berat yang tak stabil....

Setelah mengamalkan Shape Up Programme...Alhamdulillah....badan dah stabil...dan membuatkan si teruna ini teruja ialah...dia tak perlu menghabiskan beribu ringgit untuk "Cinched" kan tubuh dia....dengan Shaklee....penurunan berat badan yang selamat, berkesan dan mudah ini...sudah melepasi beratus-ratus kajian....kerana itu...hasilnya...tip top...

Saya pon sedang dalam proses mendapatkan semula berat badan unggul...tidak kurus..dan tidak juga tembam...walaupun belum masuk kategori "gemuk"...sebab saya lebih suka memilih BERBAHAGIA DENGAN SAIZ YANG JU SELESA...

Ju suka jalan laju, naik turun tangga dengan laju..senaman aerobik melompat-lompat...maka berat badan yang unggul HARUS diperoleh...

Ok lah....Ju nak berhenti di sini...tunggu next entri Ju okeh...tata...Assalamualaikum wbt...

Feel free to contact me ye....tambahkan kenalan..panjangkan silaturrahim...

FB: Juliza Sarif
Fanpage: Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID: 888399 ( Your Best Shaklee Conultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Thursday, 2 October 2014

TIPS MENGURUS KEMARAHAN

Teks: Juliza Mhd Sarif

Bismillahirrahmaanirrahim....

Assalamualaikum wbt...hari ni...nak share satu segmen motivasi...hehe...sebenarnya...bukanlah motivasi sangat...cuma perkara biasa yang berlaku dalam kehidupan...dan ianya adalah satu fitrah...

Ok lah...marah ni...bukan setakat kita ni...manusia biasa...malah Rasulullah SAW dan Allah juga marah....tapi berbezalah marah kita yang namanya hambaNya yang memang ada DOSA...

TIPS MENGAWAL KEMARAHAN

1. Jika tengah marah waktu berdiri, maka duduklah dan istighfar..InsyaaAllah...akan rasa lebih tenang.

2. Setelah duduk, tetapi masih marah..maka bergeraklah untuk ke tempat wuduk, dan berwuduklah.

3. Jika berwuduk pun tak mampu mengurangkan lagi kemarahan, maka beredarlah dari tempat perbalahan @ yang mendatangkan marah.

4. Jika masih lagi marah, pergi la mencuci benda-benda yang kotor...kerana mungkin kemarahan tadi disebabkan hati kita yang kotor ( masa mencuci tu...sental lah cukup-cukup kotoran tu...hihi...)

5. Jika masih lagi belum reda kemarahan itu..tanyalah diri anda...apakah perkara yang anda buat Allah marah...???

Sekian, coretan nota motivasi untuk kita semua...semoga bermanfaat...=)

Feel free to contact me yea...

FB: Juliza Sarif
Fanpage : Sihatnatural Life
Sms/ Call/ WhatsApp: 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

RESEPI BUAT REMPAH KARI SENDIRI

Teks: Juliza Mhd Sarif

Bismillahirrahmaanirrahim...

Assalamualaikum wbt...hari ni..Ju nak berkongsi resepi yang Ju dapat dari sepupu Ju...Ju panggil Yong aje

:: Resepi Buat Kari Tanpa Rempah ::

Kalau tak de rempah kat dapur...nak ke kedai pulak rasa malas semata-mata nak membeli rempah..boleh cuba resepi ni....;)

Blend je semua ni

Bawang besar 1 biji
Bawang putih  3 ulas
Halia  besar ibu jari
Kunyit hidup besar kelingking
Biji ketumbar  2 sudu besar
Jintan manis 1sudu besar
Jintan putih 1 sudu besar
Lada hitam 1sudu jecil
Cili kering 10 tangkai (ikut tahap kepedasan masing-masing..kalau nak pedas lagi..tambah lagi la)

Tambahan:
# Asam keping ( kalau buat kari ikan)
# Buah pelaga & kulit kayu manis ( kalau buat kari ayam @ daging)

Cara-Cara:

Tumis daun kari, buah pelaga, kulit kayu manis dan halba dulu..kemudian baru masuk yang blended pes tu...sampai pecah minyak

Kemudian...masuk santan sedikit je.. sebab pes memang akan pekatkan kuah

Selamat Mencuba....;)

Kredit: Ummi Yong

Kepada yang risau inch pinggang tu naik...standby siap-siap Lecithin sebelum makan...lepas makan..ambik air suam panas, telan la 3-5 biji lecithin tu...biar lemak-lemak yang masuk perut tu pecah...tak sempat menempel ke badan....jangan pulak minum banyak air...cuma minum air sikit je....nak telan kapsul tu...hehe...=)

Lepas sejam...kalau rajin..buat air lemon atau limau kasturi panas..tanpa gula yer....minum....barula pinggang pon ramping....hihi...takde la lemak nak "bertapa" kat perut tu...hihi...=)

Bukan setakat resepi masak....nak slim pon dapat...ini lah cara Ju maintain kan badan....sebab Ju jenis "perut nasi"..tak boleh la nak diet tanpa makan nasi...ok la..Ju nak beradu dulu...bye..bye....Assalamualaikum wbt....

Feel free to contact me yea....=)

FB: Juliza Sarif
Fanpage: Sihatnatural Life
Sms/Call/WhatsApp: 013 3081 376
Shaklee ID :888399 ( The Best Consultant & Distributor)


Posted via Blogaway

Popular Posts