Wednesday, 30 September 2015

HARI MALAYSIA GIVEAWAY

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Untuk PERTAMA KALI...Ju nak buat giveaway sempena  HARI MALAYSIA 16 SEPTEMBER... memandangkan viewer semakin meningkat dan ramai juga yang SMS serta Whatsapp Ju untuk macam-macam pertanyaan..Ju nak bagi hadiah dalam bentuk MUTIARA dari Sabah.......phewwwwitttt...banyak tau stok ni..maklumlah kan, my husband dealer mutiara.......kiut miut je tau..


 TEMPOH GIVEAWAY BERLANGSUNG : 5 September - 30 September. Pemenang akan diumumkan dalam masa seminggu selepas tarikh tamat.

GA ni saya bahagikan kepada 2 kategori : utk BLOGGER & FACEBOOKER ..so, 1 hadiah utk blogger yg bertuah dan 1 lg hadiah utk facebooker yang bertuah.. ..


Monday, 21 September 2015

POKOK KULIT KAYU MANIS

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, hari Isnin yang ceria hari ni, dapat ilham nak menulis mengenai pokok kulit kayu manis. Kulit kayu manis selalu kita guna di dapur untu memasak. Dan yang plaing selalu digunakan untuk buat sup, gulai kari, dan masak nasi arab, nasi beriani, nasi ayam, nasi apa lagi...???

Okeh, serbuk kulit kayu manis..kebiaasaannya akan digunakan jugak sedikit untuk kuih muih, roti..betul tak..?? Ju bukan pakar bahagian masak-memasak. Jadi, tak boleh la h Ju nak ulas panjang sangat perihal kulit kayu manis dalam masakan...

Korang tau tak, kulit kayu manis memang banyak khasiatnya. Dan paling berkhasiat ialah kulit kayu manis yang diambil dari pokok dikering kan dan dikisar. Kiranya "fresh" lah kan. Bukan serbuk yang kita beli kat kedai tu tak berkhasiat, cuma khasiatnya sudah mula berkurang.

RAHSIA BASUH KASUT SEKOLAH PANTAS

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, hari ini Isnin. Lepas 2 hari cuti bekerja, dah masuk kerja semula. Rasa tak puas je bercuti kan...?

Ramai yang memilih buat kerja ''housekeeping'' masa hujung minggu. Dan akan jadi lebih menarik dengan jadikan kerja-kerja mencuci, mengemas dan mendeko rumah sebagai aktiviti keluarga. Ada juga yang tak mampu jadikan aktiviti keluarga, malah lebih senang buat sendiri daripada bersama-sama kerana hasilnya tak seperti yang diharapkan.

Letih dengan mengemop lantai, cuci kasut sekolah anak yang memang buat hati mendidih dengan warna kasut yang putih di hari Isnin, tapi dah jadi serupa warna kasut mekanik di hari Jumaat. Rilex, jangan stress...itu namanya anak-anak anda sangat gembira, aktif dan sihat di sekolah....Betul tak..??

Jadi, nak mudahkan basuh kasut anak..tak perlu nak rendam dulu sebelum diberus...ada jalan mudah dengan hanya merendam kasut 5-10 minit Dan tak perlu lagi stress nak memerus. Kasut kalau selalu berus cepat pula koyaknya kan...

Tengok demo dalam gambar ni...bukan setakat mudah...anda tak perlu lagi nak membasuh kasut anak...sebab anak anda boleh buat sendiri......




Mudah kan...?? Tambah pulak basic H pencuci bebas kimia. Tak lah cepat sangat terkoyak kasut tu.....boleh tahan lama....

Until anak-anak bersekolah asrama, elok sangat bekalkan. Mudahkan Anak nak mengurus diri kat asrama tu...

Kerja mencuci jadi cepat, mudah dan tangan pun selamat dari hakisan bahan kimia...


Shaklee...Always Safe, Always Work and Always Green

Image result for get in touch

Fb : Juliza Sarif 
Call/ sms/ whatsapp / telegram : 0133081376
[ID : 888399] Your Best Trusted Consultant & Distributor








Tuesday, 15 September 2015

KURMA AJWA DAN ALFALFA

Assalamualaikum wbt dan Salam sejahtera..

Kurma adalah makanan kegemaran Nabi SAW. Tidak ada sesiapa pun yang nak menyangkal yang kurma memang sangat berkhasiat. Kandungan glukosa  dan juga kandungan zat besi yang tinggi sangat baik untuk pembentukan sel darah merah dan memberi tenaga paad badan.

Dalam memilih kurma, Kurma Ajwa terkenal dengan kurma yang plaing berkhasiat dan ramai juga di kalangan pengamal perubatan Islam mengatakan kurma ajwa adalah "kurma ubat". Mengapa dikatakan "kurma ubat" yer...??

Sunday, 13 September 2015

RESEPI MAKANAN DARI LABU

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah..hujung minggu yang santai lagi ceria ni, Ju nak share resepi makanan yang Ju suka dan juga anak Ju suka..hihi..

Labu kebiasaanya dibuat masak lemak labu, pengat labu kan..Ini antara resepi paling glemer lah kan. Untuk anak-aank kecil biasanya akan dibuat puree labu. Sebab rasanya manis, lembut dan kalau korang tengok kat buah labu yang dah empuk masak tu...perasan tak urat-urat buah tu..betulke nama dia urat..?? hahaha...sama macam kat buah betik...itulah rupanya kandungan fiber dalam labu...fiber tu..bagus tau...

OK, resepi yang Ju selalu buat ialah cucur labu. Senang sangat aihhh...

Saturday, 12 September 2015

JANGAN GONCANG SUSU EBM

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera...

Ramai ibu bekerja mula membekalkan anak mereka dengan susu EBM kepada pengasuh sementara mereka bekerja. Dan kebiasaannya, bila pulang ke rumah, anak penyusuan terus ke mulut anak (Direct feeding). Ada pengasuh sudah biasa dengan pengendalian susu EBM dan ada pula yang masih belum mahir dan masih baru dalam bab penjagaan bayi.

Antara kesilapan yang sering dilakukan ialah merendam EBM dengan air panas di suhu yang tinggi dan juga menggoncang susu EBM yang nampak seperti 2 lapisan. Pekat di atas, sedikit cair di bahagian bawah. Biasakan begini..????


Ada juga di kalangan wanita yang baru bergelar ibu dan "berkenalan" dengan susu EBM rasa lebih "logik" menggoncang supaya ianya sekata.  Hakikatnya ianya SALAH. Ini kerana nutrisi baik dalam susu ibu akan rosak. Jika dibandingkan antara Direct Feeding dan EBM feeding, sudah pasti kualiti nutrisi susu EBM lebih rendah daripada susu yang masuk terus ke mulut bayi melalui direct feeding. Tetapi, susu EBM masih lebih berkualiti dan berkhasiat berbanding susu formula. Mengapa tak digalakkan menggoncang susu EBM..???


DARAH RENDAH DAN THALASSAEMIA

Assalamualaikuxm wbt dan Salam Sejahtera

Ramai yang selalu memikirkan soal darah rendah atau Hb rendah. Rata-ratanya adalah wanita terutama sekali wanita yang sedang hamil. Pemerikasaan darah dan tahap haemoglobin (Hb level) adalah perkara UTAMA yang menjadi fokus pada tahap kesihatan ibu hamil.

Ada ketika, apabila keputusan darah menunjukkan Hb rendah ( bawah 11) akan menjadikan wanita risau. Apatah lagi pelbagai risiko yang akan dihadapi oleh wanita ini ketika hamil dan sewaktu kelahiran. Risiko perkembangan bayi dalam kandungan turut memberi kesan. Antara penyelesaian ialah mengambil pil zat besi untuk meningkatkan tahap zat besi dalam badan untuk ditukar kepada hemoglobin. Ingat yer, tahap Hb bergantung kepada jumlah zat besi dalam badan.

Antara risiko Hb rendah semasa hamil ialah :

1. Keguguran
2. Kelahiran pramatang
3. Kekurangan air ketuban
4. Bayi juga ungkin anemic
5. Berlaku tumpah darah di saat kehamilan sidah besar

Banyak lagi risiko. Ju cuma senaraikan beberapa sahaja di sini. Berlainan pula dengan masalah Thalassaemia. Kebanyakan ibu hamil yang sudah mengambil pil zat besi tetapi tidak menunjukkan peningkatan Hb dalam darah. Ada kala keputusan darah tidak menentu. Naik turun. Maka "blood screening" akan dijalankan pula untuk menentukan samada mempunyai masalah pembawa thalassaemia ( Thalassaemia Minor) atau pun tidak.

SAYA DISAHKAN PEMBAWA BETA-THALASSAEMIA

Ya, inilah pengalaman Ju sendiri. Tidak hairanlah Hb memang turun naik. Adakah perlu lagi mengambil pil zat besi dengan kadar yang lebih..??? Jawapannya TIDAK. Ini kerana, pembawa thalassaemia adalah berbeza dengan masalah anemia. Ingat yer, anemia adalah disebabkan kekurangan zat besi dalam badan dan membawa kepada pembentukan Hb yang sedikit. Jadi Hb memang akan rendah. Thalassaemia berkaitan dengan genetik. Walaupun pengambilan zat besi sudah banyak, tetapi ianya tetap tidak menaikkan paras Hb. Mengapa...???Analoginya begini..

" Jika sesebuah mesin mempunyai tahap kemampuan pemprosesan pada 10 tan produk akhir maka hanya 10 tan sahaja produk yang boleh dihasilkan. Jika bahan mentah yang ingin diproses melebihi keperluan 10 tan hasil produk, maka mesin akan alami masalah kerana tidak mampu lagi menghasilkan produk..."

Begitulah sama keadaan pembawa thalassaemia. " It's about your factory. Not your nutrition..." kata Dr Pakar yang Ju rujuk. Pengambilan zat besi yang berlebihan akan mengundang LEBIHAN ZAT BESI dalam badan yang tidak akan diproses untuk membentuk Haemoglobin. Lebihan zat besi akan menjadi toksik dalam badan. Jadi, bagaimana penyelesaiiannya...???


Friday, 11 September 2015

TEPUNG TINGGI DAN RENDAH PROTEIN

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Tepung adalah makanan ruji orang Malaysia yang kedua selepas beras. Beras tetap juara. Orang Malaysia memang suka makan nasi.

Biasa kalau beli tepung, jarang kita belek-belekkan kandungan protein tepung. Betul tak..? Ju termasuk dalam kategori tu lah. Tapi,bila kerja di Syarikat Bidara Flour Sdn Bhd barulah Ju tahu yang tepung ada 2 jenis. Ini yang utama la..Tepung Low Protein dan High Protein...

Haaa....cuba korang tengok belakang plastik tepung tu. Berapa jumlah protein tu..???


Ok, Ju jelaskan kat sini yer...

1. Rendah protein ( 10 ke bawah )

2. Tinggi protein ( 10.1- ke atas)

Apa beza 2 jenis ni..? Dan apa gunanya....????

Wednesday, 9 September 2015

TEMPOH BERPANTANG YANG CERIA

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera..

Melahirkan anak adalah proses yang unik. Seringkali pula tempoh berpantang dikatakan tempoh yang penuh disiplin dan juga "tak seronok". Maka ramai yang mula untuk "melarikan" diri dari membuat semua 'disiplin berpantang'. Melahirkan secara normal mahupun pembedahan memerlukan penjagaan yang rapi dalam tempoh berpantang agar si ibu akan kembali sihat,cergas, terus dapat menyusukan anak malah tampil lebih cantik dan langsing.

Keinginan sedemikian membuatkan orang-orang tua terdahulu mengamalkan disiplin berpantang yang ketat. Juga dengan pelbagai versi dan menu makanan. Tujuannya, badan kembali langsing. Adakalanya menu makanan sangat "tegas" hingga membantutkan selera makan si ibu berpantang. Persoalannya di sini, adakah semua disiplin berpantang memenuhi keperluan nutrisi ibu selepas melahirkan..??

Perlu diingat ibu yang melahirkan anak kehilangan banyak darah semasa  melahirkan anak. Belum dikira urat saraf yang bekerja keras menampung tumbesaran dan melahirkan anak.

Nutrisi tubuh ibu semasa hamil pula banyak disalurkan kepada anak untuk tumbesaran. Lalu,selepas melahirkan,makanan "pantang" yang kurang menyelerakan mengurankan lagi nutrisi tubuh ibu. Menyusukan anak selepas melahirkan pula memerlukan si ibu memenuhi khasiat tubuh ibu bagi kualiti susu ibu. Ramai ibu beranggapan bahawa badannya 'tiada masalah' dek kerana melihat banyak susu yang memenuhi keperluan anak. Jadi, pengambilan makanan berkhasiat dan pemakanan seimbang sewaktu pantang bukan KEPENTINGAN UTAMA. Tetapi, MENURUNKAN BERAT BADAN dan tampil langsing seolah menjadi FOKUS UTAMA. Bahkan, ramai ibu tak mampu untuk meneruskan penyusuan selepas beberapa bulan dek kerana 'kekeringan susu'.

Banyak faktor 'susu kering'. Antaranya ialah kekurangan nutrisi dan tak keseimbangan hormon. Set Berpantang Shaklee sangat memenuhi keperluan nutrisi ibu Berpantang. Dengan kesibukan melayan kerenah bayi kecil, ramai ibu berpantang kurang teliti dengan keseimbangan nutrisi tubuh ibu.

SET BERPANTANG SHAKLEE MEMNUHI NUTRISI IBU BERSALIN

1. ESP
Diekstrak dari 30kg soya NON GMO yang sihat, ditanam tanpa menggunakan bahan baja organik. Membekalkan protein sihat, dengan rendah lemak. Protein dengan kaddar lemak yang rendah agak sukar untuk diperoleh. Proses penghadaman untuk protein tumbuhan dari soya NON GMO ini adalh lebih mudah dan cepat jika dibandingkan protein dari unsur haiwan seperti ikan, daging lembu atau kambing, daging ayam atau daging yang membekalkan protein ke tubuh.


Protein sihat sangat diperlukan ibu berpantang disebabkan protein membekalkan tenaga. Protein juga membantu membina otot dan juga meningkatkan kadar metabolisme badan. Tempoh menyediakan minuman sihat tinggi protein ESP ini sangat mudah dan cepat. Hanya dengan campuran air suam dan serbuk soya ESP sudah memadai. Mudah kan..?? Jga ibu berpantang boleh variasikan menu bancuhan minuman ESP mengikut selera tekak masing-masing. Dan yang paling menjadi pilihan ialah smoothies kurma + oat + ESP.

Menguatkan kembali rahim, menyambungkan semula tisu yang telah dipotong ( semasa pembedahan atau episiotomi) sangat memerlukan protein untuk mempercepatkan percantuman sel tisu.

2. Mutivitamin Vitalea
Multlivitamin ini menyediakan 28 jenis vitamin termasuk zat besi yang diperlukan tubuh untuk pembentukan sel darah merah. Ini sangat penting kerana ibu perlu menigkatkan semula penghasilan darah kerana darah sudah banyak hilang semasa melahirkan anak. Ditambah pula jika terpaksa melalui luka episiotomi yang akibatkan darah hilang.


Kehilangan banyak nutrisi tubuh akan membuatkan si ibu akan berasa lemah badan. Ditambah pula dengan menu makanan berpantana yang agak kurang kena pada tekak si ibu, ini menambahkan lagi kekurangan nutrisi tubuh. Percayalah, saya seakan tak percaya semasa berpantang (bersalin cesarean) wajah saysa tidak nampak pucat...!!! Bukan mudah untuk seorang pembawa thalassaemia seperti saya yang kadar Hemoglobin hanya sekitar 8.5 -9.0 ++ kelihatan tidak pucat. Saya cukup teruja. Ibu yang menjaga saya semasa berpantang juga rasa gembira. Wajah saya tak sepucat kebiasaan ibu selepas bersalin..

3. BComplex dengan Folic Acid
Ianya sangat membantu mempercepatkan penukaran makanan kepada tenaga. Dan yang paling ketara ialah mood ibu berpantang yang tidak menentu. Istilah "mood swing" adalah kebiasaan sewaktu berpantang. Jika dibiarkan, boleh membawa kepada kemurungan hingga habis tempoh berpantang. Bahaya..!!!


BCOMPLEX sangat membantu anda mengawal mood swing semasa berpantang. Rasa happy, cool dan seaakn sangat ceria. Ia mengandungi Vitamin B yang mampu mengawal depresi fikiran.. Cubalah..pasti tak rugi.


4. Sustained Release Vitamin C 500mg
Vitamin C terkenal dengan Vitamin mencantikkan kulit. Dan ramai juga memilih vitamin C di kala serangan selsema melanda. Ya, Vitamin C sangat membantu tubuh anda daripada serangan kuman, virus dsb. Imun tubuh anda akan lebih baik.



Bayi yang masih lahir masih belum kuat antibodinya. Penyusuan susu ibu sangat membantu meningkatkan antibodi tubuh bayi kerana susu ibu mengandungi antibodi. Hebatkan susu ibu. Susu ibu ibarat titisan emas..Ya, sangat berharga. Mana mungkin seorang bayi kecil boleh mendapatkan antibodi. Hanya susu ibu..!! Jadi, sudah menjadi tanggungjawab ibu untuk meningkatkan kualiti antibodi susu ibu untuk penyusuan si manja...Percaya atau tidak, tidak ada sesiapa yang mampu menyangkal kehebatan susu ibu.


5. OmegaGuard
Ekstrak minyak ikan dari ikan laut dalam ini sangat membekalkan kandungan Omega3, EPA, DHA dan juga ALA kepada si ibu. Biasakan, ibu lepas berpantang agak "pelupa". Tahap setiap orang berbeza. Tetapi, pasti akan merasai nya juga...Tiba-tiba terfikir.."eh, kenapa asyik lupa je sekarang nih..."

Omega mmebantu memberi  nutirisi sihat untuk otak. Ia membantu mempercepatkan tindak balas neuron ke otak untuk diproses. Jadi, risiko menjadi "pelupa" boleh dikawal dengan pengambilan OmegaGuard.


Dan, semestinya ia menjadi idaman setiap wanita. Kekal langsing selepas melahirkan. Omega sangat berkesan dalam membakar lemak dan juga mengurangkan kolesterol tubuh. Jadi, memang bukan hanya otak yang dapat makanan, tubuh pon dah mula menendang lemak dan kolesterol..!!!!

6. Alfalfa Complex
Alfalfa terkenal sebagai " makjun" moden. Percaya tak, mak saya bertanya pada saya..ini jamu apa..??? Mak saya tak pernah tahu mengenai alfalfa. Beliau lebih selesa dengan jamu. Dari zaman anak dara lagi mak saya biasa mengambil jamu yang dibuat atok sedara saya. Bau alfalfa sahaja boleh membuatkan mak saya berkata ini jamu...Jadi, set Shaklee juga sudah ada "jamu" tersendiri....menarik..

Alfalfa sangat membantu proses detoksifikasi tubuh. Segala toksin akan disingkirkan. Jika si ibu mengalami masalah keputihan, alfalfa juga sangat membantu. Dan yang plaing memggembirakan si ibu ialah alfalfa sangat membantu mengetatkan kembali vagina wanita....Wow...awesome...


Untuk si manja anda, mengamalkan pengambilan alfalfa mampu membantu si ibu mempunyai "milk booster" secara tidak sedar. Pengamalan alfalfa semasa berpantang dapat membantu si ibu mengekalkan track penyimpanan susu beku untukanka untuk jangka masa panjang.

7. Zink Complex
Luka adalah kerisauan yang mengerikan. Semua ibu inginkan luka bersalin cepat sembuh. Sakit kan luka...tak dapat nak ungkap dengan kata-kata. Perit, pedih dan sakit itu tak dapat dielak.


Zink membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran. Dan pengambilan zink dari awal selepas kelahiran dapat mengawal masalah keguguran rambut di saat anak sudah pandai "menyembur" nanti. Ramai ibu alami masalah keguguran rambut selepas bebrapa bulan melahirkan. Yang lebih kronik hingga ada yang hampir botak terutama di tengah-tengah kepala....ada masa rasa kelakar, ada masa ianya juga merisaukan juga...

8. Ostematrix
Sembelit semasa berpantang juga sangat ngeri. Ada ibu yang hampir mennagis kerana tak mampu membunag dengan baik dan lancar. Walaupun sudah makan banyak buah, minum air suam tetapi ngeri dengan sakit luka jahitan sangat membantutkan rasa ingin membuang dengan selesa.

Ostematrix sangat membantu masalah sembelit. Ia membantu membuka ruang dubur dan tidak memerlukan upaya si ibu untuk meneran. Ianya mengandungi Magnesium yang mampu merangsang enzim perut untuk membuang sisa-sisa dalam perut dan melembutkan najis.


Ostematrix membekalkan kalsium untuk tubuh ibu. Kekurangan kalsium membuatkan si ibu cepat merasa lenguh-lenguh dan sakit badan. Ada juga di kalangan ibu yang mengalami "gigi longgar" selepas melahirkan. Seolah-olah terasa gigi nak tercabut....Ostemtrix membekalkan kalsium untuk ibu kerana kalsium dalam tubuh digunakan untuk tumbesaran bayi dalam kandungan. Apabila selepas kelahiran, susu ibu untuk bayi juga mengandungi kalsium. Jadi, kalsium tubuh ibu semakin menyusut. Anak makin sihat dan montel, si ibu pula semakin rapuh tulangnya...

Lengkap. Ini adalah Set Lengkap Bersalin yang disediakan oleh Shaklee untuk semua pengguna. Dan semakin menguntungkan kerana walaupun ianya diguna pakai untuk wanita berpantang, bukan bermakna si suami tak dibenarkan menggunakannya. Ini kerana, Shaklee membekalkan NUTRISI SIHAT untuk badan. Bermakna, suami juga boleh berkongsi dengan isteri. Sungguh menjimatkan bukan..??

Dan kebanyakan Set Bersalin Shaklee boleh digunakan sehingga melepasi tempoh berpantang. Dan ibu berpantang boleh meneruskan lagi pengambilan Set Berpantang Shaklee walaupun selepas berpantang. Boleh berkongsi dengan suami, malah boleh diteruskan hingga lepas berpantang. Itulah keistimewaan Shaklee.

Shaklee....Always Green, Always Safe and Always Work.



Call/Sms/WhatsApp/Telegram: 013 3081376



Monday, 7 September 2015

ANAK SIHAT DAN CERDAS

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..

Memiliki anak sihat, comel, pintar, cergas dan cerdas memang impian ibubapa. Mana ibu bapa yang tak mahu anak sebegini kan..??

Untuk memiliki apa yang diinginkan, bukanlah semudah yang disangka. Anak-anak kian membesar dengan pelbagai kerenah, selere makan yang berubah dan juga hanya suka makan apa yang sedap di tekak. Khasiat..?? Hanya ibubapa yang boleh berfikir bab 'khasiat'. Anak kecil ahanya tahu apa yang mereka "suka" sahaja.

ANAK KURANG SELERA MAKAN

Memujuk anak untuk makan, ada kalanya menguji kesabaran. Ibu yang sudah bersungguh-sungguh mencari resepi, mengubah resepi hampir setiap hari, bertukar pandangan dengan rakan-rakan dan tak kurang juga dengan mengamalkan petua-petua dari kenalan dan atuk nenek.

Ada masa kecewa dengan "hasil" usaha yang sudah bersungguh. Ada kalanya sangat mengecewakan. Risau melihat saiz anak yang semakin "mengecut" dan juga tak kurang juga dengan sindiran kata-kata yang hebat..Pedih hingga ke ulu hati !!!

MEALSHAKES sangat membantu ibubapa yang kerisauan dengan keadaan anak yang sangat "memilih" makan.Kandungan vitamin penting, serat dan juga prebiotik yang sangat memberi kesan "teruja" pada ibu ayah. 


Bukan sedikit yang mencuba, tetapi sudah ramai yang teruja hingga jadikan ia minuman "WAJIB" satu keluarga. Yessss...Mealshakes For All.. Dari anak berusia setahun lebih hingga ke warga emas. Tetapi, janganlah pula disamakan pengambilan Mealshakes yang berbeza usia..



OTAK BERGELIGA

Image result for brilliant brain

OMEGAGUARD memang selari dengan namanya.."GUARD" dalam istilah Inggeris adalah menjaga, mengawal. OmegaGuard memang benar-benar jadi "pak Guard" untuk seisi keluarga.Kanak-kanak yang semakin membesar, ada masa melalui juga keadaan seperti orang dewasa. Ada masa riang, sedih, tak de mood, kurang fokus dan lesu. Omega sangat membantu masalah ni semua...

Image result for kids not focus


Kalau nak tahu kanak-kanak yang dari kecik diajar makan OmegaGuard ni lebih awesome dari orang dewasa. Just imagine, kanak-kanak tak tahu telan kapsul, mereka lebih gemar nak kunyah sesuatu. Jadi, mengunyah Kapsul Omega memang boleh diajar pada kanak-kanak..Bukan semua kanak-kanak yer...tapi kebanyakannya boleh... Orang dewasa..???? Rasanya ramai yang tak sanggup..hehehehe
Image result for focus


Kanak-kanak paling ramai hadapi masalah eczema. Kulit mereka sangat sensitif. Dengan adanay DHA dan EPA dalam OmegaGuard Shaklee, sudah ramai ibubapa tak perlu lagi "pengunjung farmasi" mencuba dari satu krim ke satu krim,  dari satu ahli farmasi ke satu yang lain untuk masalah eczema anak mereka.


Image result for kids eczema

Dan...oh no..!!! Rejim steroid dan "drug base" pada krim kulit dan juga ubat untuk mengawal eczema...Bayangkan jika masalah eczema anak yang kronik hingga terpaksa "meredah" rejim krim steroid dan juga ubat... Kasihan kan..kasihan pada tubh mereka yang masih comel terpaksa "menadah" ubat.


GULA GULA SEDAP UNTUK ANAK-ANAK

Image result for sweets
Fitrah kanak-kanak memang gemarkan gula-gula. Bukan semua, tetapi kebanyakan mereka begitu. Dengan pelbagai rasa masam dan manis, cukup membuatkan mereka gembira tersengih-sengih kegirangan. Gula-gula dengan pelbagai perasa dan pewarna...cukup BAHAYA untuk mereka. jadi, boleh cegah !!! Cegah dari awal. Kita tak mampu melawan kehendak mereka jika itu sudah menjadi "kesukaan" mereka, tetapi ibu ayah boleh menukar "jenis gula-gula" untuk anak-anak.


Vitamin C Chewable Shaklee sangat sensuai menjadi gula-gula masam manis untuk anak-anak manja. Dengan rasa yang sedap, boleh dihisap dan dijadikan sumber vitamin C untuk tubuh anak-anak. Ingat ya, tubuh tak dapat hasilkan Vitamin C, hanya boleh melalui makanan. Jadi, jadikan gula-gula Vitamin C sebagai "perisai" tubuh anak. Vitamin C sangat penting untuk sistem imunisasi tubuh anak. Jadikan tubuh anak "kebal" dengan gula-gula Vitamin C.

Melihat anak cerdas, aktif dan sihat bukanlah semudah berangan. Ia perlukan ilmu, pengirbanan dan jiga kesabaran. Mana mungkin nakkan sesuatu yang baik uasahanya sekadar biasa-biasa sahaja...



Call/Sms/WhatsApp/Telegram: 013 3081376



Sunday, 6 September 2015

HEBATNYA ANAK KECIL

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera...

Memilik anak kecil adalah idaman fitrah setiap pasangan yang berkahwin. Ia umpama penambah seri pada sebuah keluarga yang dibina. Bukan juga bermakna hanya dengan kehadiran anak kecil barulah bermakna ada "kebahagiaan" dalam rumahtangga. Kebahagiaan rumahtangga bergantung bagaiman kita merancang keluarga, melaksanakan perancangan dan melihat sesuatu cabaran pada sudut yang positif dan CABARAN MENUJU ALAM KEHIDUPAN YANG KEKAL....


ANAK KECIL ANAK SYURGA

anak kecil biasa dilihat kurang berakal lagii....tara nak besaq...ada masa kita tertawa dengan kerenah nya yang bmasih belum berfikir secara "matang"..
hakikatnya..orang dewasa perlu belajar banyak perkara dengan ank kecil..kerana mereka anak syurga...syurga.....indah kan...
Image result for kids learn to crawl
JATUH DAN TERUS BANGUN
Mereka jatuh, sakit, menangis tetapi mereka terus bangun..dan move forward..org dewasa...??? Ramai yang duduk dgn kemurungan, fikiran yg negativa..dan sikap putus asa..lihat saja di mana-mana medan sosial, amat 'mudah' melihat status dan pandangan yang agak 'tak sedap' bila membacanya....Ya...istighfar adalah penyelamat terbaik dalam melawan perasaan yang ;tak sedap'
Image result for kids learn to crawl
TAK PERNAH BERHENTI SAMPAIKAN MESEJ DAN PERBAIKI
Belum boleh berkata, tetapi sudah faham bahasa orang dewasa. Tetapi tetap berusaha untuk sampaikan apa yang dia inginkan..tetap tak putus asa....Hebat kan...??? Jika kita yang sudah dewasa, sudah boleh berkata-kata, bagaimana kita berusaha juga nak menyampaikan mesej baik kita walaupun dikeji, dikata, dikutuk  dan sebagainya..?? Boleh belajar semangat anak kecil...mereka tetap berusaha sampaikan mesej mereka........HEBAT..anak syurga memang HEBAT.. 

Image result for kids learn to speak
TERUS BELAJAR TANPA ADA RASA BANYAK ILMU
Mereka terus terusan belajar..hari demi hari kita akan nampak mereka belajr sesuatu yg baru...orang dewasa..?? Baru belajar satu-satu perkara, gagal...sudah mula lemau...mula 'dah takde mood' dan maca-macam lagi. Dan ada juga banyak belajar, hinggakan seakan "ego" dengan ilmu yang dipelajari hingga sukar menerima pandangan orang lain yang dilihat agak "kurang" berilmu berbanding mereka. Ilmu ini ibarat setitis air dari hujung jarum berbanding seluas lautan....ilmu yang Allah berikan pada kita, amat sedikit..sedikit...sedikit sangat....anak kecil terus belajar..kita yang dewasa..??? Nak membaca sehelai muka surat Al Quran pun umpama mengangkat beban 100kg !!! Nak membaca buku ilmiah sehari umpama perlu  Hebatkan mereka.

Image result for kids learn to speak

BERUSAHA, TAWAKKAL, POSITIF, BERSUNGGUH-SUNGGUH..inilah kita semua. Dari sikap inilah kita membina diri...lalu, di manakah sikap yang pernah kita bina dahulu......????

ada masa dan ketika, terasa malu dengan anak kecil...tak putus asa, sangat bergantung pd Allah, tak mudah ambil hati dan tak merajuk lama, fikiran mereka sangat POSITIF....benar, mereka anak syurga.....

Lihat anak kecil..kita juga pernah menjadi anak kecil...dan tak salah jika kita meniru juga sikap anak kecil...kerana sikap mereka..sikap ahli syurga.....kita semua nak syurga kan...?? 

Nukilan hati seorang ibu....Ibu kepada ank syurga..ibu ingin ke syurga...aamiin... Jom, sama-sama kita latih anak menjadi ANAK CERDAS....


Call/Sms/WhatsApp/Telegram: 013 3081376




3 RAHSIA BESAR IKAN HARUAN

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, hujung minggu yang ceria hari ini, Ju nak berkongsi mengenai ikan haruan.Ilham datang bila kawan Ju bertanya ( dalma group whatsapp) pasal nak cepatkan baik luka. Dan rakan lain cadangkan makan ikan haruan. Yessss....dapat idea nak berkongsi pasal ikan haruan.

Image result for ikan haruan

Ikan haruan sebenarnya adalah jenis ikan air tawar karnivor. Sebut saja karnivor..rasa macam binatang bahaya pulak kan..hihi..Sangat mudah hidup, di kolam, muara sungai, air cetek, terusan air dan juga berlumpur. Ju dulu memang suka memancing. Asalnya memancing untuk dijadikan sumber lauk kat rumah..maklumlah, Ju ni anak orang susah. Lama-lama jadi seronok pula. Kata mak, mungkin mengikut hobi arwah abah kot..Abah Ju memang suka memancing kalau ada masa free....Dan dia memang "terror" bab memancing nih..

Ok, jom kita singkap RAHSIA BESAR IKAN HARUAN

1. Isi ikan haruan adalah tinggi sumber protein. Kalau di Asia, ikan haruan setanding khasiat ikan salmon tau. Protein haruan juga sangat mudah dicerna jika dibandingkan dengan daging lain seperti daging lembu, kambing dan ayam.

2. Ikan haruan terkenal dengan rahsia menyembuhkan luka dalaman dan juga luka pembedahan.

Hasil penyelidikan mendapati dagingnya mengandungi asid Arachidonis yang mampu menyembuhkan luka dalaman dengan cepat di samping kaya protein serta asid amino yang diperlukan untuk pertumbuhan badan.

© Utusan Melayu (M) Bhd  boleh klik DI SINI

PENYELIDIKAN DAN ANALISIS

Prof Abdul Manan berkata beliau memulakan penyelidikan ke atas ikan haruan pada 1985 dan ketika itu beliau terkejut apabila mendapat tahu ikan itu tidak dimasukkan dalam senarai ikan utama Jabatan Perikanan.

"Apa yang saya dapati daripada penyelidikan itu ialah ikan haruan merupakan satu sumber protein yang baik, kira-kira 60-70 peratus. Ia mengandungi lemak yang rendah, hanya kira-kira 20 peratus daripada beratnya berbanding dengan ikan air tawar lain serta daging, kambing, ayam dan makanan laut," katanya.

Boleh baca artikel penuh DISINI


Image result for ikan haruan
Contoh Menu Sup Ikan Haruan Untuk Wanita Selepas Bersalin

3.  Ikan memang kaya dengan Omega -3. Khasiat Omega 3 memang tak boleh dinafikan oleh kata-kata. Memang serius baik untuk kulit, radang kulit dan sendi dan tak kurang juga untuk keberkesanan penghantaran impuls ke otak. Ia mampu membantu meningkatkan masalah memori otak... Senang kata, kalau jenis pelupa dan sudah nak fokus, boleh beramal lah dengan pemakanan ikan yang tinggi dengan khasiat Omega.

Ada jenis orang tak makan ikan air tawar. Tak tahan dengan bau dan macam-macam sebab juga. Menelan pati haruan juga boleh membuatkan korang "tersengih kegirangan yang amat" dan boleh berkata....cukuplah sekali..atau pun sebotol...rasanya....urrmmmm..boleh nangis....hihihi.. Untuk penyelesaian masalah tak boleh nak telan ikan haruan dan juga pati haruan, Ju galakkan korang ambik Omega3 dari Shaklee iaitu OmegaGuard. OmegaGuard ni terkenal sebagai agen pembakar lemak dan pengurang kolesterol, tapi....ramai lagi yang belum tahu pasal RAHSIA KHAZANAH OMEGAGUARD...jom berkenalan dengan OMEGAGUARD..


Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^




Call/Sms/ Whats App : 013 3081376




Thursday, 3 September 2015

RAHSIA BANYAKKAN SUSU SEMASA BEKERJA

Teks: Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Zaman era sekarang ramai wanita memilih untuk bekerja. Dan dalam masa yang sama, institusi keluarga harus dipelihara. Pembinaan keluarga bermula dari hubungan harmoni suami isteri dan juga pembinaan mental dan fizikal anak-anak yang berkembang baik dan sihat. Ya, ianya bertepatan dengan keinginan manusia yang bertamadun. Bahkan, semakin hari kebelakangan ini, memberi susu ibu kepada si manja kecil bukan hanya peluang untuk suri rumah, tetapi ibu yang bekerja juga mampu memberi susu ibu kepada si manja mereka bahkan sehingga berumur 2 tahun.


10 FAKTOR PENYUSUAN WAKTU BEKERJA

1. Elakkan rasa tertekan (emosi yang sihat)
2. Pengambilan air yang cukup
3. Memulakan pengepaman sebelum bekerja
4. Mula simpan stok sebelum bekerja
5. Diet yang seimbang dan cukup
6. Penyesuaian penggunaan botol susu padda bayi
7. Tidur yang cukup
8. Waktu mengepam yang sesuai
9. Penggunaan jenis pengepam
10. Pengambilan makanan tambahan yang sesuai


5 RAHSIA SUSU MERIAH WAKTU BEKERJA

1. Sesuaikan masa mengepam dengan jadual kerja anda. Pastikan ''supply & demand'' sentiasa berlaku dan pam sehingga payudara rasa kosong. Rujuk PENYUSUAN


2. Pastikan emosi "anak" dan anda seakan selari. Boleh letakkan gambar/video anak untuk rangsangan susu.Lihat gambar yang comel dengan aksi yang melucukan. Video juga lebih memberi rangsangan yang menarik.


3. Zikir yang menenangkan



4. Kunyahan waktu mengepam ( boleh amalkan snek milk bosster seperti badam, kurma, dll)


5. Makanan yang tinggi protein rendah lemak dan tinggi glukos sebagai sumber tenaga


Anggapan seperti "perlu terima badan naik jika susukan anak" sebenarnya hanyalah mitos. Ramai ibu yang meilih untuk banyak makan nasi, atau sumber karbohidrat yang tinggi untuk penghasilan susu yang banyak. Silap, anda silap berfikir begitu.

Diet yang seimbang dengan keperluan yang penting. Bila diet itu seimbang, maka saiz tubuh anda juga akan seimbang bukan..?? Jika anda khuatir dan rasa kurang yakin dengan pengambilan makan harian yang kurang seimbang, boleh amalkan pengambilan makanan tambahan untuk keseimbangan keperluan nutrisi tubuh. Ingat ya, kualiti susu sangat penting. Jangan hanya dilihat pada jumlah susu.... Rugi sekiranya ianya banyak sangat, mencurah-curah tetapi ianya cair dan memberi rasa kenyang yang sekejap. Susu kualiti, anak kenyang juga lama. Dapatkan RAHSIA BESAR kualiti susu ibu di SINI.





Pelengkap nutrisi keperluan ibu menyusu. Ingin tahu info lebih lanjut Set Penyusuan 3M dari Shaklee. 

Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

KELAS BLOG SHAKLEE

Teks : Juliza Mhd Sarif

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Alhamdulillah, hari ini Ju akan ke Bandar Baru Bangi. Menuntut ilmu untuk ber''blogging''. InsyaaAllah akan Ju kongsikan dengan rakan-rakan semua.

Memang ramai yang kata lebih mudah explore sendiri. Dan tidak sémua orang mudah mendapat ilmu tanpa 'tok guru' betul tak..? Seeloknya belajar biarlah berguru.

Kalau nak explore sendiri tak sempat dek melayan 'anak bujang' yang nak belajar sama. Jadi, ambil peluang yang dianjurkan oleh PM Cery untuk semua SID beliau. Yuran yabg boleh Ju anggap murah. Guide person to person lagi.

Semoga ilmu sentiasa diberkatiNya...aamiin...

Feel free untuk contact Ju..nak bertukar pandangan, bagi idea untuk penulisan yang lebih baik dan apa-apalah sahaja sharing yang menarik...sharing is caring...^____^


Call/Sms/ Whats App : 013 3081376
Shaklee ID : 888399 (Your Best Consultant & Distributor)

Popular Posts